Skip to content

שני הרוגים ושני פצועים, בהם תינוק, בפיגוע רצחני בעתיקה

בפיגוע דקירה רצחני שכלל גם ירי מאקדח, נהרגו שניים ונפצעו שניים נוספים ובהם תינוק בן שנתיים. המחבל נורה ונהרג. תנועת החמאס הזדרזה לברך. בתוך כך הותר לפרסום על מעצר חשודים באזור שכם החשודים בביצוע הרצח של נעמה ואיתם הנקין. על החקירה הוטל איפול ואיסור פרסום. נתניהו יגיע מחר לארץ ווייכנס בקריה דיון ביטחוני בהשתתפות שר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שני בני אדם נפצעו הערב (שבת) באורח אנוש  ומתו מפצעיהם מאוחר יותר ושניים נוספים נפצעו קשה בפיגוע של מחבל בודד שתקף אותם בסכין ובאקדח. המחבל חוסל ע"י כוחות המשטרה שחשו למקום.

אירוע הרצחני התרחש ברחוב הגיא, סמוך לשער האריות בעיר העתיקה בירושלים. סמוך לשעה 19:50 הגיח פלסטיני לצומת הוויה–דולורוזה ורחוב הגיא, כשהוא אוחז בסכין ודקר כמה בני אדם, לאחר מכך חטף כלי נשק מאחד הפצועים, אב המשפחה שטיילה, ופתח בירי לעבר עוברי אורח נוספים. כוח משטרה שהגיע למקום ירה במחבל והרג אותו.

חובשים ופרמדיקים של מד"א שהגיעו למקום העניקו טיפול רפואי ל-4 פצועים, בהם שני גברים במצב אנוש מפצעי דקירה רבים בשנות ה-40 לחייהם שפונו תוך פעולות החייאה לבתי החולים שערי צדק והדסה הר הצופים שם נאלצו הצוותים הרפואיים לקבוע את מותם. צוותי מד"א העניקו טיפול רפואי מציל חיים לצעירה בת 22 במצב קשה מדקירות בפלג גופה העליון שפונתה לבית החולים הדסה עין כרם ולפעוט בן שנתיים במצב בינוני מירי בגפיים שפונה לבית החולים שערי צדק.

פרמדיק מד"א ישראל וינגרטן שהיה בסמוך והגיע למקום בתוך דקות בודדות סיפר: "ראיתי צעירה מעורפלת הכרה עם פצעי דקירה בפלג גופה העליון, אנשים במקום אמרו לי שישנם פצועים נוספים, התחלתי להעניק לפצועים טיפול רפואי מציל חיים עד להגעת צוותים נוספים של מד"א שהגיעו בתוך זמן קצר למקום"

הפרמדיקים של מד"א אורי צחי ומוחמד עאבד אל רחמן שהגיעו למקום סיפרו: "בסמטה שסמוכה לשער האריות הייתה המולה רבה. מיד עם הגעתנו הבחנו בצעירה כבת 22 בהכרה עם פצעי דקירה בפלג גופה העליון, הענקנו לה טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותה לבית החולים הדסה עין כרם. במרחק של כ-20 מטר שכבו 2 גברים כבני 40, מחוסרי הכרה עם פצעי דקירה רבים, הענקנו להם טיפול רפואי ופינינו אותם לבתי החולים הדסה הר הצופים ושערי צדק תוך פועלות החייאה כשמצבם אנוש. בנוסף, פעוט כבן שנתיים שנפגע בגפיים מירי, טופל במקום ופונה לבית החולים שערי צדק כשמצבו יציב."

המשטרה סרקה את המקום בהנחה שיש מחבל נוסף שסייע בעדו. הפצועים פונו לבתי החולים הדסה ושערי צדק שבבירה, אליו פונה התינוק והוא מטופל בחדר הלם. משערי צדק נמסר כי "למרכז הטראומה בשערי צדק פונה אזרח ללא רוח חיים בו הוחל בפעולות החייאה שהחלו בשטח ונמשכו בבית החולים, לדאבוננו לא הצלחה. כמו כן פונה תינוק כבן שנתיים עם פצע ברגלו במצב קל ויציב. צוות אורטופדי טיפל בו". מהמשטרה נמסר כי "מחקירה ראשונית עולה כי המחבל הגיח ברחוב הגיא לעבר משפחה שעברה במקום. הנחבל תקפם בסכין ואז נטל את אקדחו של אב המשפחה שהתמוטט מבוסס בדמו, והחל לירות. אם המשפחה הצליחה להזעיק כוחות משטרה ששהו כחמישים מטר מהמקום ואלו הגיעו, ירו במחבל והרגוהו". המחבל זוהה כמוהנד חלבי בן 19 מאל-בירה שליד רמאללה.

(צילום: איחוד והצלה)
(צילום: איחוד והצלה)
(צילום: איחוד והצלה)
(צילום: איחוד והצלה)
האקדח שנחטף בידי המחבל ובו ירה במטיילים
האקדח שנחטף בידי המחבל ובו ירה במטיילים



מבית החולים הדסה עין כרם נמסר כי לבית החולים פונו גם 2 פצועים קשה ואנוש. אחת מהם, צעירה בת 22 הגיעה במצב קשה כשהיא מורדמת ומונשמת.
מפקד מחוז ירושלים ניצב משה (צ'יקו) אדרי מסר כי "תגובתם המהירה של לוחמי מג"ב והשוטרים תוך חירוף נפש עצרה את הפיגוע ומנעה פגיעה בחפים מפשע נוספים" . "נערכנו לכל התרחישים, היינו עם מאות שוטרים פזורים ברחוב הגיא, ולצערי הבחור הצליח. זו מציאות שאנחנו מתמודדים אתה יום, יום. השוטרים עושים את המיטב למנוע ולצערי לא הצלחנו. אבל תוך פחות משתי דקות המחבל נהרג. נפרוס שוטרים כדי שחייו של כל מי שמתגורר בעיר העתיקה ימשיכו כמסלולם" הוסיף הניצב הגיע לזערת האירוע.
דובר מד"א מסר כי בין הפצועים 2 פצועים אנוש, 1 נפצע קשה, 1 נפצע בינוני והתינוק נפצע באורח קל עד בינוני.
תנועת החמאס מיהרה לברך את הפיגוע ופרסמה: "אנו מברכים על הפיגוע בירושלים. אנו מברכים את מבצע הפיגוע. הפיגוע הגיע בעקבות הפשעים של הכיבוש נגד העם הפלסטיני".
תוך צה"ל כיתר את בית המחבל ופעל לחקור מעורבים בפיגוע.
לדברי מקורבי אחד הנרצחים, הוא נרצח לאחר ששמע קול זעקות של אישה שנדקרה בידי המחבל, ירד מביתו וחש לעזרתה ואז נרצח.

הסבר המחבל לרצח – אירועי הר הבית
20 שעות לפני הפיגוע כתב המחבל בדף הפייסבוק שלו: "לפי מה שאני רואה האינתיפאדה השלישית פרצה, מה שקורה לאל-אקצא הוא מה שקורה לאתרי הקודש שלנו ולדרכו של נביאנו, ומה שקורה לנשות אל-אקצא הוא מה שקורה לאימהותנו ולאחיותינו. אני טוען שעם לא יסכים לחיות בקיפוח הזה".
במגפון חשפנו לפני מספר ימים את החלטת ארגוני הטרור הפלסטינים להציב נשים בעימות מול שוטרים ואזרחים יהודים בהר הבית ולאחר שהן מורחקות, נחבטות או חס וחלילה מוכות, זועקים קרייני הפרופוגנדה הטרוריסטית: קומו והגנו על כבוד אמכם, אחותכם, בנותיכם. כבודן חולל. התעמולה הזו חלחלה כך מסתבר למחבל שביצע הערב את הרצח הנורא.

המחבל - מוהנד חלבי: "מה שקורה לנשות אל-אקצא הוא מה שקורה לאימהותנו ולאחיותינו..אי אפשר לחיות עם זה"
המחבל - מוהנד חלבי: "מה שקורה לנשות אל-אקצא הוא מה שקורה לאימהותנו ולאחיותינו..אי אפשר לחיות עם זה"

הפגנת נגד
עם הוודע דבר הפיגוע נאספו כמאתיים פעילי ימין בראשות פעילי הימין הקיצוני, ברוך מרזל, איתמר בן גביר, במצי גופשטין ועופר גולן  בכיכר ציון שבירושלים והחלו לנוע לכיוון זירת הפיגוע. משטרת הבירה חסמה את דרכם. הפעילים הניפו דגלים וזעקו: "העם דורש נקמה" ו "מוות למחבלים".  כביש מס' 1 נחסם לזמן קצר בידי הפמגינים ושניים מהם נעצרו בידי המשטרה. תוך כך הזהיר הערב אלוף משנה ישראל שומר, מח"ט בנימין את המועצה האזורית בנימין כי אם לא תרגענה ההפגנות בצמתים, יחלו מעצרי מתנחלים.  עיריית אריאל החליטה למנוע מחר, יום ראשון כניסת עובדים פלסטינים לתחומה.

הרצוג: "נתניהו איבד שליטה על ביטחון אזרחי ישראל"

בתגובה ראשונית לפיגוע בעיר העתיקה נמסר מלשכת ראש הממשלה כי נתניהו יגיע מחר לארץ וייסע לקריה, שם יכנס דיון ביטחוני בהשתתפות שר הביטחון, השר לביטחון פנים, הרמטכ״ל, ראש השב״כ וממלא מקום מפכ"ל המשטרה. למחרת, במוצאי החג, יכנס ראש הממשלה נתניהו את הקבינט המדיני ביטחוני.
יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, תקף את ראש הממשלה: "נתניהו איבד שליטה על בטחון אזרחי ישראל. ממשלתו מראה חידלון וכישלון מוחלט בטיפול בביטחון, ובמשימה הלאומית של שמירה על ביטחונה ושלומה של ירושלים.
"בנאומים ובדיבורים לא משיגים ביטחון לישראל", אמר הרצוג. "אלה לא 'טיפטופים'. אלה אזרחי ישראל שנרצחים מידי יום בבירת ישראל ובחלקים אחרים של הארץ. לממשלה אין תוכנית למלחמה בטרור. זה ברור כשמש לכל אזרח ישראלי. "את המפגעים המתועבים יש להעניש בכל חומרת הדין אבל הממשלה צריכה מדיניות ומעשים ולא דיבורים והצהרות וסיסמאות נבובות", אומר הרצוג. "אני שב ומזהיר שאנחנו בפתחה של אינתיפאדה שלישית וקורא לכוחות הביטחון להיערך, בפריסת כוחות מקיפה ומיוחדת, להקפות שיערכו מחר בבתי הכנסת ברחבי הארץ ובעיקר בירושלים בירת ישראל". הרצוג שלח את תנחומיו למשפחות האבלות.

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד, הגיב:"מדובר באירוע חמור בליבה הפועם של ירושלים שהוא תוצאה ישירה של הסתה שמוביל אבו מאזן. יש לנקוט ביד קשה אל מול הטרוריסטים השפלים הללו. אנחנו צריכים לחזק כעת את כוחות הביטחון והחיילים שלנו שפועלים בנחישות בשטח אל מול גורמי הטרור הרצחניים ולתת להם גיבוי."

לפיד הוסיף: "המצב המתמשך, שבו פיגוע רודף פיגוע ואזרחים לא יכולים לחזור הביתה בשלום חייב להיפסק. הממשלה הזו נכשלה מלספק בטחון לאזרחי מדינת ישראל: נכשלה ביכולת לספק בטחון לתושבי יהודה ושומרון, נכשלה ביכולת לספק בטחון לתושבי ירושלים, נכשלה ביכולת לספק בטחון לתושבי עוטף עזה. זו ממשלה שעסוקה במאבקים פנימיים במקום לספק בטחון לתושבים. חייבים להחזיר את הביטחון לאזרחי ישראל".

שר החוץ לשעבר, ח"כ אביגדור ליברמן, פרסם בעמוד הפייסביק שלו את צילום זירת הפיגוע וכתב: "כך נראה אובדן שליטה והרתעה".

ח"כ, אלוף (במיל') איל בן ראובן, הגיב: "ההידרדרות הביטחונית נמשכת. זה מתחיל להיראות כמו אינתיפאדה. המצב מחייב את מערכת הביטחון לפעול בכוח על מנת לעצור את הגל. עדיין נדרש לפעול בשיקול דעת, על מנת שהפעלת כוח מיותר לא תגרום להאצת ההסלמה בשטח. "באין יוזמה מדינית, יש גלי טרור – והפתרונות בכוח, מייצרים תשובות זמניות. רק יוזמה מדינית, שיש בה גם כוונה למעשים, יכולה לקדם מענה לטווח רחוק. ביוזמה לשינוי ממשלת נתניהו היא כישלון, ואת התוצאות אנחנו חווים בשטח".

ח"כ (אל"מ מיל.) עומר ברלב: "עוד יתומים נוספו הערב אל מניין היתומים שממלאים את ליבנו בצער וכאב. ההתחממות מציבה את האזרחים בחזית. אין נחמה בעובדה שאנו מקבלים עוד הוכחה למה שכבר ידענו, היא בעיקר מחזקת את ההבנה שהמצב הנוכחי לא יכול להמשך. עוד נאום של נתניהו באו"ם אבל ביטחון הוא לא יודע להביא לאזרחי ישראל.

"נתניהו צריך ללכת הביתה ולפנות את המקום לאלו שיודעים גם להשיב את הביטחון לאזרחי ישראל וגם לתת תקווה".

שר הפנים, סילבן שלום: "המראות הניבטים אלינו מכל עבר ונסובים סביב ירושלים בכלל והר הבית בפרט, מזכירים את ימי תחילת האינתיפאדה השנייה. באותם ימים, כשר האוצר, דחפתי לפעולה דחופה, שהגיעה לשיאה במבצע 'חומת מגן' ובסופה השתרר שקט לתקופה ארוכה. אפעל לדחיפת מהלך דומה – וכך, כפי שפיגועי ההתאבדות מוגרו, כך ימוגרו גם פיגועי הירי והסכינאות, באם ננקוט פעולה אגרסיבית ותקיפה כנגד המחבלים ושולחיהם".
שר החקלאות, אורי אריאל: ״אנו עדים לגל מתגבר והולך של טרור כנגד יהודים שאשמתם היחידה היא יהדותם. זוהי תוצאה ישירה של ההסתה המתמשכת מצד הרשות הפלסטינית בראשות אבו מאזן. אני קורא לראש הממשלה לפעול בידו האחת באגרוף ברזל כנגד הטרור ובידו השניה להגיב בתשובה ציונית הולמת, להפסיק את ההקפאה ולבנות בירושלים וביהודה ושומרון״.

הותר לפרסום: השב"כ וצה"ל עצרו חשודים בביצוע רצח נעמה ואיתם הנקין

רק אתמול (שישי) הובאו למנוחות איתם ונעמה הנקין שנרצחו בידי מחבלים בסמוך לאיתמר שבשומרון.
דובר צה"ל הערב כי במהלך פעילות משותפת של צה"ל, שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל באזור שכם בחטיבה המרחבית שומרון, חלה התקדמות משמעותית בחקירת פיגוע הירי שבוצע שלשום. כעת התור לפרסם כי ביומיים האחרונים התקיים מאמץ מודיעיני ומבצעי לאיתור המעורבים בפיגוע הירי. במסגרת זו במהלך הלילה בין שישי לשבת עצרו כוחות צה"ל והשב"כ בפעילות משותפת של מספר חשודים תושבי שכם.
ביום חמישי האחרון בשעות הערב התרחש פיגוע הירי כשבמהלכו בוצע ירי לעבר רכב ישראלי שנסע בכביש בין אלון מורה לאיתמר. ברכב הישראלי נסעו זוג ההורים וארבעת ילדיהם. שני ההורים נרצחו וארבעת ילדיהם שחזו ברצח חולצו בשלום. המרצחים ברחו מזירת האירוע.

מייד עם היוודע דבר הרצח החלו כוחות צה"ל בסריקות במרחב. נוסף על כך הוחלט לתגבר את אזור יהודה ושומרון בארבעה גדודים נוספים בכדי למנוע הסלמה ומקרי אלימות על רקע הפיגוע.
דובר צה"ל הוסיף כי "חקירת הפיגוע נמשכת וקיים צו איסור פרסום על יתר פרטי החקירה. צה"ל, שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל יעשו כל הנדרש עד לעצירת המפגעים, הבאתם לדין וסיום חקירת הפרשה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן