Skip to content

מזכיר המדינה קרי, בתום שיחתו עם נתניהו: "אופטימיות זהירה"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיים היום בברלין מרתון של שיחות מדיניות עם מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי; עם הממונה על יחסי החוץ באיחוד האירופי, פדריקה מוגריני ועם שר החוץ הגרמני, פרנק ולטר שטיינמאייר. נתניהו הסביר כי ישראל היא, למעשה, שומרת המקומות הקדושים. בתוך כך התכנסה הערב מועצת הביטחון כדי לדון בהצעה הצרפתית להצבת משקיפים על […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחרי כארבע שעות של פגישה, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אומר מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי כי הוא חש "אופטימיות זהירה", באשר לסיכוי להרגיע את השטח בין ישראל לפלסטינים.

"לנקוט בצעדים מעבר לגינויים ולרטוריקה". (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
"לנקוט בצעדים מעבר לגינויים ולרטוריקה". (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

במסיבת עיתונאים שקיים בברלין אמר קרי כי השיחה עם נתניהו סיפקה לו "מידה זהירה של אופטימיות, שייתכן שתהיה דרך לנטרל את המצב ולהתחיל להתקדם". קרי אמר עוד כי הוא מאמין ששני הצדדים  רוצים לנסות להרגיע את המצב וכי ישנן כמה אפשרויות להרגעת המצב. "זה קריטי לסיים את כל האלימות ולמצוא את הדרך לתהליך רחב יותר", אמר קרי. "דיברתי אתמול עם המלך עבדאללה ועם עבאס. אני מאמין שהם רוצים שההסלמה תיפסק". לדבריו, "יש לנקוט בצעדים מעבר לגינויים ולרטוריקה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודה בתחילת פגישתו עם קרי על גינוי מתקפות הטרור נגד ישראל ועל תמיכת ארה"ב בזכותה של ישראל להגנה עצמית והתייצבותה לצדה של ישראל באונסק"ו. "אני חושב שהגיע הזמן שהקהילה הבין-לאומית תאמר בבירור לנשיא עבאס: חדל מהפצת השקרים בנוגע לישראל – שקרים לפיהם ישראל מבקשת לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית, שקרים לפיהם ישראל רוצה להרוס את מסגד אל-אקצא ושקרים לפיהם ישראל מוציאה להורג פלסטינים. הכול בדיה.

מוגריני: "הקוורטט יתכנס מחר" (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
מוגריני: "הקוורטט יתכנס מחר" (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

"נשארנו מחויבים לסטטוס קוו", אמר נתניהו. "אנו אלה ששומרים על האתרים הקדושים. וישראל פועלת להגן על אזרחיה, כפי שהיתה עושה כל דמוקרטיה מול התקפות זדוניות ובלתי פוסקות כאלה. כדי ליצור תקווה, עלינו לעצור את הטרור. כדי לעצור את הטרור, עלינו להפסיק את ההסתה. ואני חושב שהגיעה העת שהקהילה הבין-לאומית תאמר לנשיא עבאס לחדול מההסתה ולחייב אותו לתת דין וחשבון על דבריו ועל מעשיו".

לאחר פגישתו עם קרי נפגש נתניהו גם עם הממונה על ענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני. "רוב הטרור, למעשה כמעט כולו, מונע על ידי ההסתה של חמאס, של התנועה האיסלמית בישראל ולצערי הרב של הרשות הפלסטינית", אמר לה נתניהו".

מוגריני, הודיעה כי הקוורטט יתכנס מחר בווינה לדיון מיוחד לנוכח ההסלמה הביטחונית. במסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ הגרמני, פרנק וולטר שטיינמאייר בברלין, אמרה מוגריני כי היא תיפגש עם מקביליה מארצות הברית ורוסיה ועם נציג מזכ"ל האו"ם לקוורטט, במטרה לקרוא למנהיגים הישראלים והפלסטינים לפעול להשקטת המצב ולהרגיע את התבטאויותיהם.

נתניהו לשטיינמאייר: "יש ללחוץ על המסיתים" (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נתניהו לשטיינמאייר: "יש ללחוץ על המסיתים" (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

בפתח פגישה שקיים עם שר החוץ הגרמני, פרנק-ואלטר שטיינמאייר, אמר נתניהו כי למעשה ישראל היא שומרת המקומות הקדושים. "כאשר מתבוננים סביבנו במזרח התיכון ורואים כיצד הסונים הקיצוניים והשיעיים הקיצוניים מפוצצים אחד לשני את המסגדים ומפוצצים אתרי מורשת – שלא לדבר על כנסיות או על בתי כנסת – רק אנחנו מבטיחים את שלמותם של המקומות הקדושים ושומרים על חופש הפולחן ונגישות לכול", אמר נתניהו.

"זו הייתה מדיניותנו וכך היא תישאר ולדעתי חשוב מאוד, כחלק מהמאמץ לשפר את המצב. על הקהילה הבינלאומית להציג את האמת הפשוטה ולאשרה מחדש, וגם יש ללחוץ על המסיתים שכוללים את החמאס, את התנועה האיסלמית בישראל וגם לצערי את הרשות הפלסטינית, להפסיק ולשקר לגבי ישראל. אינני יודע לגבי החמאס – איני חושב שהוא נתון מידי ללחץ אבל אני כן יודע שיש לומר לרשות הפלסטינית בכנות שעליה לעצור את מערכת ההסתה שלה. זה יסייע מאוד להפסיק את גל הטרור הנוכחי וייתן לנו הזדמנות לבדוק אפשרויות אחרות".

השגריר דנון בנאומו הראשון באו"ם (צילום: UN Photo/Kim Haughton)
השגריר דנון בנאומו הראשון באו"ם (צילום: UN Photo/Kim Haughton)

בתוך כך התכנסה הערב מועצת הביטחון כדי לדון בהצעה הצרפתית להצבת משקיפים על הר הבית. בנאומו הראשון באו"ם מתח  השגריר הנכנס דני דנון ביקורת על היוזמה הצרפתית: "ישראל מתנגדת להצבת משקיפים בהר הבית", אמר דנון. "אם הקהילה הבינלאומית באמת רוצה לקדם את השלום באזור, עליה להתמקד במיגור ההסתה הפלסטינית. אף מדינה בחדר זה לא הייתה מסכימה להצבת כוחות בשטחה הריבוני."

השגריר דנון פנה לשגריר הצרפתי ואמר לו: "כמו צרפת, גם ישראל חפצה בשלום, אך הדרך היחידה להשיג אותו היא באמצעות משא ומתן ישיר".

עוד אמר השגריר: "ישראל מתנגדת לכל שינוי בסטטוס קוו על הר הבית, ומאמינה שהסטטוס קוו היחיד שצריך להשתנות הוא הדפוס האנטי-ישראלי באו"ם. אם האו"ם אכן מחויב להרגעת הרוחות באזורנו, עליו לשנות את הרגלו לקרוא לשני הצדדים לנהוג באיפוק. רק צד אחד מלבה את גל הטרור הנוכחי, ואותו יש לגנות."

בתום נאומו ערך השגריר דנון תדרוך לעיתונאים בו התייחס ליוזמה הצרפתית: "במהלך המהומות בפריז ב-2005 שנמשכו למעלה מחודש, אף אחד לא הציע להציב משקיפים בינלאומיים בשאנז אליזה", אמר.

דנון גם הגיב למכתבו של הנציג הפלסטיני, ריאד מנצור, ולדבריו ממסיבת העיתונאים שבה הכחיש שהרשות הפלסטינית מלמדת את תלמידיה לשנוא, וחילק חוברות עם מגוון דוגמאות להסתה במערכת החינוך הפלסטינית מתוך דוחות של המשרד לעניינים אסטרטגיים.

"הנציג הפלסטיני שולח מאות מכתבים למועצת הביטחון ומשתתף באין ספור אירועים באו"ם, אך למצוא בהם התבטאות נגד הטרור, זה כמו למצוא מחט בערימת שחת. התחמקותו של מנצור נועדה לסיח את הדיון מההצהרות המסוכנות של יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן