Skip to content

הצהרת כוונות: ספינות מלחמה איראניות בסוריה

פעם שנייה תוך שנה שאוניות מלחמה איראניות עוברות במיצרי סואץ. הפעם עשו זאת בדרכן לנמל טרטוס, שם מאמנים האיראנים את הסורים ומקיימים פעילויות מבצעיות שונות. יותר מכל - מדובר באזהרה למדינות המערב, וארה"ב בראשן, מפני התערבות בנעשה בסוריה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בפעם השנייה בתוך שנה עוברות אוניות מלחמה איראניות בתעלת סואץ. הפעם עשו זאת בדרכן לנמל טרטוס בחוף הסורי, שם מאמנים האיראנים את הסורים ומקיימים פעילויות מבצעיות שונות. יותר מכל – מדובר באזהרה למדינות המערב, ובראשן ארה"ב, מפני התערבות בנעשה בסוריה

מאת נמרוד זגגי

ספינת מלחמה איראנית יוצאת לדרך.
ספינת מלחמה איראנית יוצאת לדרך.

שתי אניות מלחמה איראניות עגנו לפני יומיים (שבת) בנמל טרטוס בסוריה, זו הפעם השנייה בתוך שנה, שספינות מלחמה איראניות עוברות בתעלת סואץ. הפעם הראשונה שבה חצו ספינות של הרפובליקה האסלאמית של איראן את התעלה הייתה מעט לאחר נפילתו של חוסני מובארק.

הפעם, נראה כי הגעת האוניות האיראניות אמורה גם לשמש אזהרה לארה"ב ולשאר המדינות השוקלות להתערב בנעשה בתוך סוריה. כך למשל הצהיר סגן יו"ר ועדת הביטחון בפרלמנט האיראני, חוסיין אבראהימי, בנוגע לנוכחותן של אניות מלחמה איראניות ורוסיות בנמל הסורי (ביוני השנה עגנה באותו נמל ולמשך שלושה ימים אניית המלחמה הרוסית, "האדמירל קוזנצוב"; נ.ז.)  ואמר שזהו "מסר משמעותי ואזהרה ברורה" של איראן ורוסיה לארה"ב. כמו כן הצהיר אבראהימי כי "במקרה וארה"ב תעשה טעות אסטרטגית [ותתקוף; נ.ז.] בסוריה, קיימת בידי איראן, רוסיה ומספר מדינות אחרות אפשרות תגובה מוחצת."

כאמור, זוהי הפעם השנייה מאז נפילת משטרו של חוסני מובארק, שאניות מלחמה איראניות עוברות בתעלת סואץ. אניית המלחמה "שהיד קאנדי" ואניית האספקה "ח'ארק" השייכות לצי האיראני ה-18, עשו את דרכן ממימיה הטריטוריאלים של איראן דרך מיצרי באב אל-מנדבּ ולאחר עגינה קצרה בנמל ג'דה שבמערב סעודיה, המשיכו בדרכן לתעלת סואץ עד שבסוף הגיעו ליעדן ועגנו בנמל טרטוס בסוריה.

האדמירל חבּיבּ אללה סיארי, מפקד כוחות הים של צבא איראן אמר אתמול (א') בריאיון לסוכנות הידיעות האיראנית "אירנ"א" כי "מעבר זה של אניות מלחמה איראניות טומן בחובו מסר של שלום וידידות למדינות האזור" וכן מהווה מפגן עוצמה מצידה של הרפובליקה האסלאמית. בעניין זה המשיך הקצין האיראני ואמר כי "הצי יוכיח שהסנקציות של האויב נגד הרפובליקה האסלאמית לא פגעו ולו במעט בהתקדמותה המדעית של איראן וכן לא ביכולותיה הצבאיות."

על פי סיארי, אחת ממשימות אניות הצי היא לאמן צוערים השייכים לאקדמיה הימית "האימאם ח'ומייני". אך  על פי דיווחים בטלוויזיה האיראנית נראה כי ישנה מטרה נוספת למשט זה והיא עריכת אימונים יחד עם חיל הים הסורי. ראוי לציין, שבין איראן וסוריה קיימים הסכמי שיתוף פעולה אסטרטגיים וביניהם אחד שנחתם בשנת 2008 שעל פיו איראן תאמן את חיל הים הסורי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן