Skip to content

יו"ר הכנסת מזהיר את הח"כים: "עליה להר הבית תביא להידרדרות"

בפנייה יוצאת דופן לחברי הכנסת, מבקש יו"ר הכנסת מחברי הבית להימנע מעלייה להר הבית, בשל ההידרדרות הביטחונית שעלולה להיגרם בשל כך. "אני פונה אליכם כיושב-ראש הכנסת, האמון בימי שגרה על משמר חסינותם וזכויותיהם של חברי הכנסת, בפנייה בלתי שגרתית, אך לצערי מחויבת המציאות בימים אלה", כתב יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, במכתבו הערב.  "אבקש להביא לידיעתכם […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בפנייה יוצאת דופן לחברי הכנסת, מבקש יו"ר הכנסת מחברי הבית להימנע מעלייה להר הבית, בשל ההידרדרות הביטחונית שעלולה להיגרם בשל כך.

"לא נתרום להתלקחות המצב הביטחוני ולשפיכות דמים". יולי אדלשטיין (צילום ארכיון: ציפי מנשה)
"לא נתרום להתלקחות המצב הביטחוני ולשפיכות דמים". יולי אדלשטיין (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

"אני פונה אליכם כיושב-ראש הכנסת, האמון בימי שגרה על משמר חסינותם וזכויותיהם של חברי הכנסת, בפנייה בלתי שגרתית, אך לצערי מחויבת המציאות בימים אלה", כתב יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, במכתבו הערב.

 "אבקש להביא לידיעתכם כי על פי חוות הדעת של גורמי הביטחון, עלייה של חברי כנסת להר הבית, בעת הזו, עלולה להביא להידרדרות המצב הביטחוני, הרגיש ממילא, ולעימותים אלימים משמעותיים, ובדרך זו לגרום באורח ישיר לפגיעה קשה בביטחון המדינה וביטחון הציבור", נאמר במכתב. "אני סבור כי במצב זה על כולנו לגלות אחריות ולתרום ככל יכולתנו להרגעת המצב ולהשבת הביטחון האישי לכלל אזרחי המדינה, גם במחיר של ריסון עצמי וויתור זמני על מימוש הזכות לעלות להר הבית.

"לאור זאת, אבקש מחברי הכנסת שלא לעלות להר הבית עד להודעה חדשה כדי שחלילה לא נתרום להתלקחות המצב הביטחוני ולשפיכות דמים", מסיים יו"ר הכנסת את פנייתו החריגה לחברי הכנסת.

היום – אחרי שבועיים שבהן לא עלה אף חבר כנסת להר – הצליח ח"כ באסל גאטס, איש בל"ד, להיכנס להר הבית דרך שער השבטים – למרות ההנחיה המפורשת למשטרה שלא להתיר את כניסתו וכניסת שאר חברי הכנסת היהודיים והערבים. ח"כ גאטס, שהוא בכלל נוצרי בדתו, אמר כי הוא אינו רואה שום בעיה בעליית למסגד אל אקצא. "מבחינתי זה דבר טבעי. נתניהו לא רשאי להחליט מי יעלה לאל אקצא. נמשיך לעלות מתי שנחליט שנכון לעשות זאת", אמר. "אני פה כדי לומר לנתניהו שאין לו ריבונות בירושלים וגם לא באל אקצא. נתניהו והכיבוש שלו לא ישלטו במקום ולא ימנעו מאתנו לקיים את זכותנו להתפלל ולבקר באל אקצא. הכיבוש ונתניהו – סופכם לאבדון. המקום הקדוש הזה יישאר אתר תרבות ערבית מוסלמית בלבד".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב תוך במהירות וכינס את התקשורת בכנסת: "הר הבית שקט כבר שבועיים", אמר. "אנחנו עושים כל מאמץ כדי לשמור על השקט הזה, אבל כנראה שיש מי שזה מפריע לו. חבר הכנסת גטאס עלה להר הבית, הלך למסגד אל-אקצא. אני מבטיח לכם שהוא לא עשה את זה כדי להתפלל, הוא עשה את זה אך ורק לשם הפרובוקציה, אך ורק כדי להלהיט את הרוחות.

"בהתאם להנחיה הכללית שלי, המשטרה הרחיקה אותו משם", אמר נתניהו. "אני לא אתן לאף חבר כנסת ושר כלשהו להבעיר את הר הבית, ואני קורא לכל חברי הכנסת ולאישי ציבור בכלל לנהוג באחריות ובייחוד בעת הזאת".

גם יו"ר האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג התייחס לעלייתו של ח"כ גטאס: "עלייתו של חכ גאטס להר הבית חמורה ביותר. זהו ניסיון להגביר את הלהבות של הטרור בארץ. שוב הוא מלבה אש זרה ומיותרת בתקופה כל כך רגישה".

"לא אתן לאף חבר כנסת ושר כלשהו להבעיר את הר הבית". בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
"לא אתן לאף חבר כנסת ושר כלשהו להבעיר את הר הבית". בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

הרצוג תקף גם את ראש הממשלה נתניהו:"זה חמור מאד שראש הממשלה ממצמץ בקיום ההוראה לאסור על פוליטיקאים לעלות על הר הבית.  סגנית השר חוטובלי וסגן השר בן דהאן בהתבטאויות חמורות על הר הבית וח״כ גטאס בעלייתו על ההר מסכנים את ביטחון ישראל – וראש הממשלה עומד מן הצד. ישראל צריכה היום מנהיג. לא ראש ממשלה חלש".

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, תקף את ח"כ גאטס במילים קשות: "חברי כנסת שמסתננים להר הבית כחלק מפרובוקציות, הם חברי כנסת בזויים בעיני שיוצרים הסתה, שאולי תוביל לרצח חפים מפשע", אמר ארדן. הוא הוסיף כי "לאחר שיחלוף גל הטרור הנוכחי, אין לשלול מנבחרי ציבור את הזכות לעלות להר הבית".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני): ״מדובר בפירומן עם תעודות שניזון מפעולות של אלימות והסתה ומעוניין להמשיך להפיץ אותן. המדיניות מצד המדינה ברורה – הסטטוס קוו נשמר. אבל עבור גטאס הדחף להפצת אלימות הוא גדול יותר. רוב ערביי ישראל אינם בעמדה בדלנית וקיצונית, ולכן מצופה כבר משאר חברי הרשימה המשותפת להתנער מהפעולה המיותרת הזו״.

ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני): "באסל גטאס הוא פירומן משוגע שמונע בעיקר מהרצון לראות את שמו מככב בכותרות. ברת הפירומנים שנכרתה בין גטאס לחוטובלי מסכנת את השקט האזורי והשלכותיה עלולות להצית את המזרח התיכון".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן