Skip to content

קלינטון: מורשת רבין היא ברורה ולא ניתנת לערעור… אתם צריכים לכתוב את הפרק האחרון

"אנו מתייצבים מול השנאה של שוליים קיצוניים ואלימים כדי לומר לא תוכלו לנו, אנחנו לא מפחדים מכם", אמר נשיא המדינה. ברהט נערכה עצרת מקבילה של יהודים ובדואים בקריאה לחיים משותפים. "לא לאלימות", קראו משתתפי העצרת בדרום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מורשת רבין היא ברורה ולא ניתנת לערעור הוא סיכן את חייו כדי להגן על ישראל. הוא שירת את ישראל ונתן את חייו כדי שאתם תוכלו לחיות בשלום. אתם צריכים לכתוב את הפרק האחרון של חייו של רבין. מספיק לדבר, בואו נסיים את מה שהתחלנו", אמר הערב (מוצאי שבת) נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון בעצרת לזכרו של ראש הממשלה יצחק רבין שנרצח לפני 20 שנה בידי מרצח יהודי.

סחף מחיאות כפיים - קלינטון (צילום: דן בר דב)
סחף מחיאות כפיים - קלינטון (צילום: דן בר דב)

"לפני 20 שנה עמד כאן הרוצח הארור וכיוון את האקדח ליצחק רבין, יצחק נפל במערכה, כולנו הינו על הכוונת. מדינת ישראל, הדמוקרטיה, החברה, התקווה. כולנו היינו על הכוונת. אנחנו מתייצבים כאן היום יחד מול הכוונת של אותו רוצח, מול השנאה של שוליים קיצוניים ואלימים כדי לומר לא תוכלו לנו, אנחנו לא מפחדים מכם", אמר נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין. "למשתיקים, ולמאיימים, למניפי האגרופים הקפוצים, יוצרי תמונות האס.אס, למאיימים על ח"כים, שרים, שופטים וראשי ממשלות – אנחנו לא מפחדים מכם", אמר הנשיא.

"אנחנו לא מפחדים מכם" - נשיא המדינה (צילום מסך)
"אנחנו לא מפחדים מכם" - נשיא המדינה (צילום מסך)

המארגנים ציפו ל – 80 אלף איש, אך להערכת המשטרה הגיעו וגדשו את כיכר רבין כ-100 אלף איש. המארגנים, קואליציית "זוכרים את הרצח, נאבקים על הדמוקרטיה", הסבירו כי העצרת באה להפוך את זיכרון הרצח לסמל ותמרור אזהרה חי במאבק על הדמוקרטיה ובניית כוח אזרחי חזר הנאבק על קיומה. את הטקס הנחה העיתונאי רינו צרור ולהבדיל מעצרות קודמות עמדו הוא ושאר הנואמים מאחורי מחיצת זכוכית משוריינת כאמצעי אבטחה.

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
לראשונה רק נכח אך לא נאם - שמעון פרס (צילום ציפי מנשה)
לראשונה רק נכח אך לא נאם - שמעון פרס (צילום ציפי מנשה)

רהט – עצרת של יהודים ובדואים : "אנחנו לא נכנעים לאלימות ולפחד"

במקביל לעצרת הענק בכיכר רבין, נערכה בעיירה הבדואית רהט שבדרום עצרת של בדואים ויהודים תושבי רהט והדרום שנאספו בקריאה משותפת לחיים משותפים של יהודים וערבים. "מילים יכולות להביא לתוצאות קשות, אנחנו רוצים להגיד שבהדברות ובמילים אפשר גם אחרת. תפקידנו לפעול למטרה חשובה זו", אמר ראש עיריית רהט טלאל אל-קרינאווי. ראש המועצה האזורית שער הנגב, אלון שוסטר שנאם אחריו אמר: "כקבוצה וכקהילה אנחנו לא נכנעים לאלימות ולפחד. מה שמתרחש כאן הוא קירוב לבבות בזמן של קושי. למילים יש עוצמה ותפקידו של הרוב הוא להגן על המיעוט". "בימים אלה, בהם קיים פחד הדדי ואובדן תקווה לחיים ממשותפים, יש חשיבות עצומה להתכנסות משותפת, להפגנת האמונה במטרות המשותפות שלנו וכנגד זורעי האיבה בין הקהילות", אמר שוסטר.

רהט: "לא לאלימות" (חדשות לפני כולם)
רהט: "לא לאלימות" (חדשות לפני כולם)

קלינטון: רבין היה אומר שנפסיק לדבר, ונתחיל לעבוד כדי לסיים את מה שהוא הקריב עבורו את חייו

"רבין סיכן את חייו כדי להגן על ישראל, הוא חי את חייו למען המדינה, והוא מת כדי שתוכלו לחיות בשלום. ובמה זה יסתכם? זה תלוי בכם. רבין היה אומר שנפסיק לדבר, ונתחיל לעבוד כדי לסיים את מה שהוא הקריב עבורו את חייו…הצעד הבא במסע של מדינת ישראל יקבע על ידי מה שאתם תחליטו, ואני מקווה שתחליטו שיצחק רבין צדק אתם צריכים לתת לילדים שלכם סיכוי ולהילחם למען השלום. הסיכון שבשלום הוא לא שווה לסיכון שבהליכה מהשלום. כל מי שאהב אותו ושאוהב אתכם, מקווה שכך תבחרו. אלוהים יברך את המדינה שלמענה נתן רבין את חייו" , סיכם קלינטון.

צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב

מוקדם יותר פרסם ערוץ 2 סקר שנערך על ידיו לקראת העצרת ובה נשאל הציבור האם לדעתו יש להקפיא התנחלויות. תוצאות הסדר הפתיעו מעט את הסוקרים. מהתוצאות עולה כי קרוב למחצית מכלל הציבור תומך בהקפאת התנחלויות כצעד בונה אמון למשא ומתן עם הפלסטינים. "למרות המצב הקשה של פיגועים ודקירות שמגיעות על בסיס יומי", אמר סוקר מומחה למגפון,"בעוד שהיית מצפה כי הלך הרוח של הציבור היהודי יקרא קודם לכך להפסקת הטרור, מבתבר שכמחצית מהציבור סבור שחייבים להקפיא התנחלויות".

סקר: כמחצית מהצבור תומך בהקפאת התנחלויות (צילום מסך)
סקר: כמחצית מהצבור תומך בהקפאת התנחלויות (צילום מסך)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן