Skip to content

החתימה על מתווה הגז – לא לפני יום שלישי

באופוזיציה מאיימים לטרפד את המהלך. יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל דורש פתיחת חקירה פלילית בנושא ומאיים לפנות לבג"צ, אם התהליך לא ייעצר ואם לא תיפתח חקירה פלילית. מפלגת "יש עתיד" פנתה ליועץ המשפטי לממשלה ודרשה לעצור את המהלך בשל ריבוי התיקים שבהם מחזיק ראש הממשלה, בנימין נתניהו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החתימה על מתווה הגז, ע"י ראש הממשלה נתניהו, צפויה להתבצע לא לפני יום שלישי. זאת משום שסמכויותיו של שר הכלכלה המתפטר, אריה דרעי, יועברו לידיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתוך 48 שעות, מרגע התפטרותו של דרעי מתפקידו כשר הכלכלה. רק אז תיפתח בפניו הדרך לחתום על מתווה הגז, על פי סעיף 52 בחוק ההגבלים העסקיים.

"אני עושה זאת בצער". ארה מכלוף דרעי (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"אני עושה זאת בצער". ארה מכלוף דרעי (צילום ארכיון: דן בר דוב)

אולם בינתיים מאיימים גורמים באופוזיציה לטרפד את המהלך. יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל דורש פתיחת חקירה פלילית בנושא ומאיים לפנות לבג"צ, אם התהליך לא ייעצר ואם לא תיפתח חקירה פלילית. מפלגת "יש עתיד" פנתה ליועץ המשפטי לממשלה ודרשה לעצור את המהלך בשל ריבוי התיקים שבהם מחזיק ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

בעקבות התפטרות שר הכלכלה מתפקידו והעברת הסמכויות המשרד לראש הממשלה, פנתה, כאמור, מפלגת 'יש עתיד' ליועהמ"ש, עקב ריבוי התיקים בהם מחזיק ראש הממשלה נתניהו תחת ידיו.

בפנייה שנשלחה ליועמ"ש נאמר כי לאחר התפטרות השר דרעי, יהפוך ראש הממשלה לשר ארבעת המשרדים, חוץ, תקשורת, כלכלה, שיתוף פעולה אזורי.

"כידוע לך בימים אלו תלויה ועומדת בבית המשפט העליון עתירה, שעניינה בדיוק נושא זה – קרי, הכרעה בשאלה האם על פי הוראות חוק יסוד: הממשלה, רשאי ראש הממשלה לאחוז בתפקידי שרים נוספים", נאמר בפניית "יש עתיד" ליועץ המשפטי לממשלה.  "אשר על כן, הרינו לפנות אליך בבקשה, כי תורה על עיכוב מינוי ראש הממשלה לתפקיד השר הרביעי, עד להכרעה בעתירה; בעיקר בהתקבל הטעם, כי הדיון בעתירה אמור להתקיים בשבוע הבא".

 כזכור, מפלגת יש עתיד הגישה עתירה לבג"צ בנושא ריבוי התיקים בהם מחזיק ראש הממשלה ואי היכולת שלו לתפקד כראוי כשר בארבעה משרדים שונים, שמטפלים בנושאים בעלי משקל כבד ושחשובים לציבור הישראלי.

בדיון בעתירה שהגישה המפלגה בנושא שר הבריאות, שבעקבותיה מונה ליצמן לשר הבריאות, הטיח השופט מלצר ביקורת קשה בראש הממשלה בעניין ריבוי התיקים והסמכויות. "בפעם הקודמת הסברתי שראש הממשלה לא יכול בכלל להיות שר", אמר השופט מלצר. "בחוק יסוד הממשלה הקודם היה סעיף שאמר שראש הממשלה יכול להיות גם ממונה על משרד וגם להיות שר, בחוק יסוד הממשלה הזה הורידו את הסעיף הזה. קרי, הוא לא יכול להיות בכלל בצד תפקידו כראש ממשלה לשמש כשר, לכן כל המתווה יש לו פסול בעצם זה שהוא גם שר וזה הוא לא יכול לעשות לפי חוק יסוד הממשלה הנוכחי. יותר מזה, מוסדר וכתוב שיש מקרים שראש הממשלה יכול להיות שר, מתי? כשר מתפטר, נפטר, כשנבצר ממנו למלא את תפקידו וזה רק באופן זמני וגם זה הופעל בממשלה האחרונה".

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל האשים את נתניהו ודרעי, בביצוע עבירה פלילית. "זה לא תרגיל מסריח", אמר כבל. "זה שוחד בין שני נבחרי ציבור. אריה דרעי מעניק לראש הממשלה את תיק הכלכלה והאפשרות להפעיל את סעיף 52 בתמורה לתקציבים שעל גובהם מתנהל מו״מ עד לרגע זה."

כבל אף דרש פתיחת חקירה פלילית בנושא או שיפעל בבג"צ: "אני פונה ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בדרישה לפתוח בחקירה פלילית או לעצור את התהליך לאלתר. ככל שלא יפעל כן  אעתור לבג״צ.״

יו"ר המפלגה לשעבר, ח"כ שלי יחימוביץ' פרסמה הודעה נזעמת בדף הפייסבוק שלה: "התפטרות דרעי הבוקר לטובת קומבינת הגז היא תרגיל מסריח ומהלך לא רציונלי ומפוקפק. יזכור נתניהו אבל יזכרו גם כחלון, דרעי וכל השרים ה״חברתיים״, שהמנוסה המבוהלת מהמתווה כמוה כאישורו."

לדבריה, "כל הקומבינה נועדה לאפשר לנתניהו להפעיל סעיף חסר תקדים בחוק הישראלי – הכשרת מונופול פרטי שנוצר שלא כחוק, והענקת עוצמה כבירה לתשובה ונובל, בתואנות שווא (״יחסים אסטרטגיים עם מצריים״) שממילא כבר התנפצו. מדובר בתרגיל מסריח ומהלך לא רציונלי ומפוקפק, שיעלה לאזרחי ישראל, על פי הערכות מומחים בינלאומיים, מאה מליארד שקלים."

יחימוביץ' הוסיפה גם איום מרומז בוועדת חקירה עתידית: "אני בטוחה שבבוא היום יפרצו החוצה כל הצדדים המושחתים של פרשת הגז הטבעי. מתווה הגז הוא כל כך מופרך, לא מנומק, שגוי ופוגעני, ומהווה כזאת חבילת הטבות פרועה (נוספת) לחברות הגז – עד שברור כשמש שמשהו רקוב כאן. כדאי לכל השותפים בתמיכה קולנית או שקטה, בהימנעות או בשתיקה להכין את האליבי שלהם כבר עכשיו כי לא רחוק היום שבו יתבקשו לתת הסברים מפורטים."

ראש הממשלה בנימין נתניהו התבטא בנושא זה בפתח ישיבת הממשלה. "היום אנחנו עושים צעד גדול לקידום אספקת הגז במדינת ישראל", אמר. "הגז הוא מנוע צמיחה מספר אחת של ישראל בשנים הקרובות. מדובר קודם כל בהשקעות של הרבה מאוד מיליארדי דולרים כבר בשנתיים הקרובות ויצירת תעשיות נלוות, מה שייתן מקומות עבודה רבים לאזרחי ישראל. אספקת הגז תסייע בהורדת מחירי האנרגיה והורדת יוקר המחיה. הדבר ייתן גם עצמאות אנרגטית למדינת ישראל. לא נהיה תלויים במקורות אנרגיה זרים – דבר שהוא חשוב מאוד למדינת ישראל. זה יזרים גם מאות מיליארדי שקלים לאורך 20 השנים הקרובות לאזרחי מדינת ישראל, לתקציבי רווחה, תקציבי חינוך, תקציבי בריאות – דבר חשוב מאוד למדינה.

"הוויכוחים שהובילו אותנו לנקודה הזאת מזכירים לי את הוויכוחים שהיו בזמנו על כביש 6", אמר נתניהו. "היו ויכוחים סוערים על כביש 6 והיום אף אחד לא מבין בכלל איך המדינה הסתדרה בלי כביש 6, והיא באמת לא הסתדרה. אותו הדבר יקרה גם במתווה הגז. אני חושב שכעבור שנה, שנתיים, שלוש, כולם יבינו שזה היה צעד הכרחי. אני הבטחתי שנעביר את המתווה, והיום אנחנו עושים את הצעד המשמעותי ביותר כדי לעשות זאת".

נתניהו אמר עוד כי השר דרעי הודיע לו על כוונתו להתפטר ממשרד הכלכלה כדי להשלים את המהלך. "המשרד יעבור אליי ואני אאשר את המתווה. למשרד לקידום הנגב והגליל יתווסף הטיפול גם בפריפריה החברתית – הוא ייקרא 'המשרד לקידום הפריפריה, הנגב והגליל'. בהמשך אני בטוח שנמצא דרך לתת ביטוי הולם נוסף למעמדו של השר דרעי כראש מפלגה חשובה בקואליציה, הוא שר ותיק ומנוסה בממשלות ישראל".

השר אריה דרעי עצמו כתב היום בעמוד הפייסבוק שלו: "אני עושה זאת בצער והסיבה היא שלא נמצאה דרך לפתור את הוצאת מתווה הגז לדרך.

"הודעתי מהיום הראשון במשרד הכלכלה כי לא אחתום על סעיף 52 שמשמעותו – עקיפת הממונה על ההגבלים, וכשלא נמצא רוב בכנסת ללקיחת הסמכויות ממני, לא נותרה לי ברירה אלא להתפטר, כי המדינה חייבת לצאת לדרך עם מתווה הגז", הסביר השר דרעי. "המתווה, שפעלתי כדי להכניס בו שיפורים, הוא הרע במיעוטו והמדינה זקוקה למיליארדי השקלים שיכניס לה הגז".

דרעי, שכיהן כחצי שנה כשר הכלכלה, התהדר גם בהישגיו במשרד – ובין השאר: הגשת הצעת חוק לוועדת שרים לענייני חקיקה, לפיה יועלה שכר המינימום ל-5300 שקלים, והצעת חוק "שוטף פלוס 30", שיחייב תשלום לעסקים תוך 30 יום מקסימום. עוד כתב השר דרעי כי חתם ביום חמישי האחרון על הסכם עם ההסתדרות והמעסיקים על תוספת שני ימי חופשה לכלל העובדים.

"אני מתפטר היום ממשרד הכלכלה אך מבטיח להמשיך לפעול בממשלה ובכל מקום ללא לאות וללא פשרות למען העם והמדינה ובעיקר למען השכבות החלשות, בנגב ובגליל, בשכונות ובפריפריה ולמען כל אלה שאין להם", כתב השר דרעי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן