Skip to content

בצעד חריג, ראשון מסוגו: תקציב הביטחון לא אושר בכנסת

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון ביקש בדיון מחברי הוועדה שלא לאשר את תקציב 2016. "למול אתגרי צה"ל, התקציב הקיים אינו מאפשר למערכת הביטחון לפעול לצורך מתן מענה", אמר שר הביטחון. יו"ר הוועדה, צחי הנגבי: "השתכנענו שהתקציב שהוקצה לצה"ל אינו מאפשר לתת מענה ראוי לאתגרים ולאיומים שניצבים בפני מדינת ישראל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בצעד חריג ויוצא דופן, ראשון בתולדות הכנסת, החליטה הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון, שלא לאשר את תקציב הביטחון לשנת 2016.

הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון בראשות ח"כ צחי הנגבי, המורכבת מחברים בוועדת הכספים ובוועדת החוץ והביטחון, ערכה היום דיון מסכם והצבעה על תקציב הביטחון לשנת 2015-2016.

משבר בקרב משרתי הקבע בצה"ל. שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון (צילום: דוברות הכנסת)
משבר בקרב משרתי הקבע בצה"ל. שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון (צילום: דוברות הכנסת)

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון ביקש  בדיון מחברי הוועדה שלא לאשר את תקציב 2016. "למול אתגרי צה"ל, התקציב הקיים אינו מאפשר למערכת הביטחון לפעול לצורך מתן מענה", אמר שר הביטחון. השר יעלון הדגיש כי ראש הממשלה אומנם הבהיר, שהתקציב שאושר אינו סופי ובהמשך תתקבל תוספת – "אך כל זמן שתוספת כזו לא תתקבל בפועל איני יכול לתמוך בתקציב".

שר הביטחון הוסיף ואמר: "אני יכול להגיד ככותרת, לפני שניכנס לדיון, שהאיומים לא פחתו, הם השתנו. אני חושב שחברי הוועדה קיבלו סקירות. הם מכירים, מודעים, בין אם זה גל הטרור שאנחנו מתמודדים איתו בשונה מדברים אחרים, בין אם זו ההתפרקות באזור שמחייבת היערכות מודיעינית אחרת וכו'.

"אנחנו הכנו תכנית, תכנית שהיא תר"ש (תכנית רב שנתית) 'גדעון'. עשינו כבר לא מעט ונקטנו בלא מעט צעדים גם בשנתיים האחרונות. חברי הוועדה הוותיקים מכירים אותם, בצורך להתאים את המענה לאיומים, להתפתחויות, לשינויים. זה תהליך מתמיד ובלתי פוסק משום שבאמת האתגרים משתנים לנוכח השינויים באזור".

השר יעלון הזהיר מפני משבר הפוקד בימים אלה את המשרתים בצה"ל, עקב "האופן הבלתי ראוי" שבו עולה נושא המשרתים בקבע בכל דיון על תקציב הביטחון. "אנחנו חווים את המשבר נוכח העלאת כל מיני רעיונות לגבי איך ישרתו, מה ישרתו, התנאים לשירות וכו'. אני מקווה שהשלמת התקציב וסיכומו יעשו סוף לסאגה הזאת כדי באמת להיחלץ מהמשבר שבו אנחנו נמצאים".

יו"ר הוועדה, ח"כ צחי הנגבי, העלה להצבעה הצעת החלטה המאשרת את תקציב 2015, ואינה מאשרת את תקציב 2016, בסה"כ 56.1 מיליארד ש"ח. בעד הצעת היו"ר הצביעו חברי הכנסת מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני), עופר שלח (יש עתיד), ענת ברקו (ליכוד) ומוטי יוגב (הבית היהודי). ח"כ אורן חזן (ליכוד) הצביע בעד אישור תקציב 2016. כמו כן הוועדה החליטה לאשר את תקציב שווק והעתקת מחנות צה"ל לנגב.

יו"ר הוועדה, ח"כ צחי הנגבי, אמר: "השתכנענו שהתקציב שהוקצה לצה"ל אינו מאפשר לתת מענה ראוי לאתגרים ולאיומים שניצבים בפני מדינת ישראל. אמנם זהו צעד חריג, שלא ננקט מעולם ע"י הכנסת, אבל אילו היינו מאשרים תקציב כל כך נמוך, היינו מפגינים חוסר אחריות משווע.

"גם ראש הממשלה הודיע לוועדה כי בדעתו להגדיל את התקציב, ואני מאמין שבקרוב יעלה בידו לפתור את המחלוקת בין צה"ל למשרד האוצר.

"בתקופה שבה סכינאים משתוללים ברחובותינו, ואלפי לוחמים איראנים זורמים לסוריה, ודאע"ש מתפאר בהפלת מטוס נוסעים רוסי סמוך לגבולנו עם מצרים, אין להסכים לפגיעה קשה כל כך בתקציבו של צבא ההגנה לישראל".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן