Skip to content

יצחק נבון ז"ל – נשיא, מדינאי, איש חינוך ומחזאי

יצחק נבון, שהלך לעולמו היום בגיל 94, ייזכר בעיקר כנשיא שאיים להתפטר מתפקידו - אם לא תוקם ועדת חקירה בפרשת הטבח במחנות הפליטים של סברא ושאתילה בלבנון. ביחד עם שמעון פרס הוא היה מ"נערי בן גוריון". בשנים 1963–1965‎ שימש ראש האגף לתרבות במשרד החינוך והתרבות, ובתפקיד זה יזם והוציא לפועל את המבצע לביעור הבערות – […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יצחק נבון, נשיאה החמישי של מדינת ישראל, הלך הבוקר לעולמו והוא בן 94.

בהודעת אבל שפרסם הערב נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נאמר: "יצחק נבון ז״ל, נשיאה החמישי של מדינת ישראל יצר סגנון והווי חדשים של נשיאות. יצחק היה אדם אציל, אריסטוקרט ללא גינונים, נשיא שבא מן העם, והעם העריך ואהב אותו מאוד.

יצחק נבון - 9 באפריל 1921 - 6 בנובמבר 2015 (צילום: ויקיפדיה)
יצחק נבון - 9 באפריל 1921 - 6 בנובמבר 2015 (צילום: ויקיפדיה)

"יצחק היה איש רוח ומעש, שעסק לצד בן גוריון בהקמת המדינה וביסוסה, ויצר את אחת היצירות המשמעותיות בתרבות היהודית והארצישראלית, בוסתן ספרדי, שהפכה לאבן דרך בתרבות הישראלית.

"יצחק ירושלמי, בן בנם של ירושלמים, היטיב לשמור על המסורת היהודית ספניולית, מסורת שיצרה ישראליות חדשה, הגאה במקורותיה ואיננה שוכחת את שורשיה.

"במסלול חייו צעד יצחק יד ביד עם מדינת ישראל", נאמר בהודעתו של הנשיא ריבלין. "פעם אחר פעם נמצא שם – בצמתים המשמעותיים בתולדותיה של המדינה. תמיד במקום משמעותי, תמיד כמצפן שלא מהסס לומר את אשר על ליבו, ולא מהסס להתערב כאשר חש שזוהי חובתו המוסרית והמצפונית, גם במחיר סיום תפקידו, כאשר איים להתפטר אם לא תוקם וועדת חקירה לאחר סברה ושתילה.

"מדינת ישראל איבדה היום בן אהוב, נשיא של העם, שמעולם לא ראה עצמו מורם מעם אך עיני כולנו נישאו אליו בהערכה ואהבה."

גם הנשיא התשיעי, שמעון פרס, ששירת בצעירותו – יחד עם יצחק נבון – בלשכתו של ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, פרסם הודעת אבל. "אנחנו נפרדים היום מאחד מבניה הנפלאים ביותר של עמינו", אמר הנשיא פרס. "הוא נשא בחובו את חוכמת הדורות ושר בליבו את שירתה הנהדרת של העיר ירושלים. עבורי, יצחק היה חבר בלב ובנפש למעלה מיובל שנים, ראיתיו משרת כמנחיל השפה העברית, כנשיא אהוב שידע גם לעמוד על דעתו, כמחבר ומקרב רחוקים, מעמיק בדברים ותמיד דואג לרומם את עם ישראל.

"שנינו שירתנו שנים רבות תחת בן גוריון", אמר פרס. "נבון אף לימד את בן גוריון ספרדית, זכינו בתקופה של עשייה משמעותית יחדיו תחת גדול המנהיגים היהודים לדורותינו. תרומתו של יצחק נבון נדירה ונדיבה ולא תישכח. חברותך תלווה אותי ואת חבריך לכל אורך הדרך בה נלך.

"יצחק נבון היה לא רק נשיא אהוב מאין כמוהו שידע לעורר אהבה בעם והעם אהב אותו חזרה, אלא גם משורר שסיפר לנו את מכמניו של עמנו על כל פזורותיו כבוסתן ספרדי", אמר פרס בהתייחסו למחזה "בוסתן ספרדי" שאותו כתב נבון ומוצג בתיאטרון הלאומי הבימה זה 18 שנה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בהודעה שפרסם: "אני מבקש להביע צער עמוק על לכתו של נשיא המדינה החמישי יצחק נבון ולשלוח תנחומיי לרעייתו, לילדיו ונכדיו.

"נבון, כמזכירו של דוד בן גוריון, כשר חינוך וכנשיא המדינה, היה שותף מלא לעיצובה של ישראל כמדינה חופשית, יהודית ודמוקרטית.

"תמיד התרשמתי מעומק השכלתו, מפתיחותו לבריות ומאהבתו העמוקה לעם ישראל ולמורשתו.

"כנשיא, סופר ומחזאי, פעל לקירוב לבבות בין עדות ישראל, להנצחת יהדות ספרד ולהכרת תולדות ירושלים בה נולד והתגורר כל חייו.

"נבון ייזכר כאחד מאצילי האומה וכאחד מבכירי בניה. יהי זכרו ברוך."

יו"ר המחנה הציוני, יצחק בוז'י הרצוג: "הנשיא החמישי של מדינת ישראל, יצחק נבון היה מדור המייסדים של ישראל, מהאנשים שבמו ידיהם הקימו את ביתנו הלאומי, מי שעמד לצידו של דוד בן גוריון ברגעים המכריעים ביותר לגורלה של המדינה . נבון יליד ירושלים הקדיש את חייו למען מדינתו והיה נשיא אהוב ונערץ על עמו וקול מוסרי וערכי אמיץ.

"רק לפני שבועות מספר זכיתי לחגוג עימו את צאת ספרו האוטוביוגרפי 'כל הדרך', במעמד נשיאה העשירי של המדינה ראובן ריבלין", אמר הרצוג. "ראיתי כבוד גדול בכך שבחר לחתום את רשימת המחנה הציוני בבחירות האחרונות לכנסת במקום ה-120 שכן היה איש תנועת העבודה כל ימיו.

"פועלו התרבותי, החינוכי והלאומי מהווה מורשת של חתירה לצדק חברתי, לשלום ולאחווה בין העמים. בו הנחיל את תרבות המזרח לכל בית בישראל.

"מפלגת העבודה וסיעת המחנה הציוני מרכינים ראש על מותו של יצחק נבון . משפחתי ואני משתתפים בצערה של משפחת נבון, של הילדים ארז ונעמה, זוגתו מירי ומשפחתו כולה. יהי זכרו ברוך".

יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד: "יצחק נבון היה אדם מאחד ונשיא מאחד. כולם הוזמנו לבוסתן הספרדי שלו, כולם חיו שם יחד. הוא ייצג קול מתון, מכבד, מחבק, שחסר כל כך בימים אלה. 'הקיצוניות שלנו תהיה בעוכרינו', אמר בדאגה בראיון שנתן בשנה שעברה. הצורך לעבוד כל הזמן על איחוד העם ולהתייצב ללא חשש מול הקיצוניים מימין ומשמאל הוא הציווי שמשאיר לנו הנשיא החמישי בלכתו מאיתנו. יהי זכרו ברוך".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון: "יצחק נבון – איש של שלום, של מילים, של אהבת אדם ואהבת המדינה הלך מאיתנו היום. כמי שהתעקש להנחיל במערכת החינוך את מורשת יהדות המזרח ולחזק את לימודי הערבית, וכמי שאיים להתפטר מהנשיאות אם לא תוקם ועדת חקירה לטבח בסברה ושתילה, נבון הבין את מה שרבים היום כבר שכחו: שדמותה של ישראל – כלפי חוץ וחשוב מכך כלפי פנים, תלויה בהיותה מדינה מוסרית שמישירה מבט אל השגיאות והעוולות שעשתה. אני משתתפת בצער המשפחה".

יצחק נבון ז"ל היה נשיא מדינת ישראל החמישי בשנים 1978–1983. פוליטיקאי, סופר, מחזאי ואיש חינוך ישראלי. כיהן כחבר הכנסת, סגן ראש הממשלה ושר החינוך בממשלות ישראל.

נבון נולד בירושלים למרים ויוסף נבון. אמו ממשפחה יוצאת מרוקו שעלתה לארץ ישראל בשנת 1884. אביו היה נצר למשפחה ירושלמית ספרדית, מצאצאי משפחתו של המקובל רבי חיים אבן עטר ועל-פי אחת הסברות, מצאצאי המשפחה היהודית הוותיקה ביותר בירושלים.

בנעוריו למד נבון במחזור הראשון של התיכון שליד האוניברסיטה. הוא הצטרף לאצ"ל, אך כעבור זמן קצר עבר לשורות "ההגנה". שם, כדובר ערבית רהוטה, היה אחראי על איסוף מודיעין. בשנים 1946–1949 עמד בראש המחלקה הערבית של "ההגנה" בירושלים.

בשנים 1949–1951 כיהן כדיפלומט באורוגוואי ובארגנטינה. עם שובו לישראל התמנה למזכירו הפוליטי של שר החוץ משה שרת, ובשנת 1952 הזמינו ראש הממשלה, דוד בן-גוריון, להצטרף ללשכתו. בשנים 1952–1963‎ שימש מנהל לשכת ראשי הממשלה דוד בן-גוריון ומשה שרת. הוא פרש מניהול הלשכה עם התפטרות בן-גוריון מראשות הממשלה ב-1963. באותה שנה נשא לאשה את אופירה נבון.

בשנים 1963–1965‎ שימש ראש האגף לתרבות במשרד החינוך והתרבות, ובתפקיד זה יזם והוציא לפועל את המבצע לביעור הבערות – מבצע רחב-היקף ללימוד עברית למבוגרים. בשנת 1964 היה בין מייסדי מפלגת רפ"י בראשות בן-גוריון, ובשנת 1965 נבחר לכנסת השישית מטעמה. לאחר האיחוד בין מפא"י, אחדות העבודה – פועלי ציון ורפ"י ב-1968, הפך להיות חבר הכנסת מטעם המפלגה המאוחדת, מפלגת העבודה.

בין השנים 1972–1978 כיהן כיושב ראש הוועד הפועל הציוני. בנוסף לכך כיהן כיושב ראש זמני של הכנסת השביעית, כסגן יושב ראש הכנסת וכיושב ראש ועדת החוץ והביטחון בכנסת השמינית. כמו כן כיהן כחבר הכנסת התשיעית, עד לבחירתו לנשיא המדינה ב-19 באפריל 1978.

ב-29 במאי 1978, החל נבון לכהן כנשיאה החמישי של מדינת ישראל, לאחר שנבחר לתפקיד בהיותו המועמד היחיד בבחירות 1978 לנשיאות ישראל. הוא כיהן כנשיא המדינה בשנים 1978–1983. בעת כהונתו בלטה לצדו רעייתו אופירה נבון בפעילויות למען הילד. הם היו הזוג היחיד בבית הנשיא עם ילדים קטנים. בשנת 1982. לאחר הטבח במחנות הפליטים סברא ושאתילה שבלבנון, איים להתפטר אם לא תוקם ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת האירועים.

עם תום תקופת כהונתו הראשונה כנשיא מדינת ישראל, פרש ונמנע מהתמודדות לתקופת כהונה שנייה, כדי להתמודד על מנהיגות מפלגת העבודה לקראת הבחירות לכנסת האחת עשרה, אבל בסופו של דבר ויתר על ההתמודדות ותמך בשמעון פרס. בכך היה נבון לנשיא הישראלי היחיד שחזר לחיים הפוליטיים בישראל לאחר תום כהונתו. ב-1984 נבחר לכנסת האחת עשרה, ולאחר הבחירות מונה, במסגרת ממשלת האחדות הלאומית בראשות שמעון פרס, לסגן ראש ממשלת ישראל ולשר החינוך והתרבות, והחזיק בתפקיד זה בשלוש ממשלות רצופות (23-21) עד לנפילת ממשלת ישראל העשרים ושלוש בראשות יצחק שמיר בעקבות התרגיל המסריח בשנת 1990. במהלך כהונתו כשר החינוך הנהיג את חובת הוראת השפה הערבית לתלמידים היהודים בבתי הספר הממלכתיים, יזם את מפעלות "סל תרבות" להקניית תרבות ואומנות לתלמידי ישראל, הכניס את לימודי מורשת יהדות המזרח, וכן פעל להדגשת הדו-קיום יהודי-ערבי בבתי הספר.

יצחק נבון כתב יצירות העוסקות בתרבות יהודי ספרד בירושלים: תחילה את "הרומנסרו הספרדי", מופע של שירי קודש וחול, שהוצג בשנת 1968, ושנה לאחר מכן, את המחזה "בוסתן ספרדי". המחזה הועלה לראשונה בשנת 1969 בתיאטרון "בימות", בהפקתו של יעקב אגמון ובבימויו של יוסף מילוא. ההצגה עלתה בהפקה חדשה בתיאטרון "הבימה" בשנת 1998, בבימויו של צדי צרפתי, ומאז ועד היום, ההצגה במתכונת ההפקה הזאת נכללת מדי שנה בתוכנית ההצגות של "הבימה". בקיץ 2013 כלל התיאטרון ברפרטואר שלו 40 הופעות של ההצגה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן