Skip to content

פנייה ליועהמ"ש לבדוק: מיהו הגורם שהורה לעצור פעילי המחאה?

בפנייתה טוענת התנועה לאיכות השלטון כי פעולותיה של משטרת ישראל נעשו כדי לדכא מחאה ומאבק ציבורי לגיטימי, "תוך ניסיון לערוך דה-לגיטימציה לפעילים חברתיים אשר פועלים בחסות החוק ובגיבוי מלא של ערכי מדינת ישראל, להלך עליהם אימים, תוך ניצול לרעה של הסמכות שניתנה בידי מערכת אכיפת החוק, להגן על ערכים מוגנים ואינטרסים ציבוריים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועהמ"ש, יהודה ויינשטיין, לנציבת הביקורת על מערך התביעה, השופטת (בדימוס) הילה גרסטל ולראש מח"ש, עו"ד אורי כרמל, בדרישה לבדוק, מיהו הגורם אשר הורה לנקוט "צעדים חריפים, חריגים ובלתי מידתיים" נגד מארגני 'מחאת הגז' ברחבי הארץ. זאת, בעקבות הפרסומים על עיכובם לחקירה של מארגני ההפגנות נגד מתווה הגז והרחקתם, בצווים, מאזורי ההפגנות.

"ניסיון להפחיד ולהרתיע את האזרחים אשר נוטלים חלק במאבק אזרחי לגיטימי" (צילום: ציפי מנשה)
"ניסיון להפחיד ולהרתיע את האזרחים אשר נוטלים חלק במאבק אזרחי לגיטימי" (צילום: ציפי מנשה)

התנועה לאיכות השלטון אומרת כי מדובר בעיכוב מארגנים לחקירה והרחקתם ממוקדי הפעילות האזרחית, ללא כל הצדקה נראית לעין ובתיאום מחשיד. התנועה גם דורשת בפנייתה להביא לכך שמשטרת ישראל תחזור בה ותבטל את צווי העיכוב וההרחקה ותימנע מנקיטת צעדים דומים בעתיד, כדי שלא לפגוע פגיעה קשה ומשמעותית בחופש הביטוי ובזכות ההפגנה של אזרחי ישראל. לדברי  התנועה מדובר בהתנהלות חמורה ביותר, חריגה, כוחנית וקיצונית של משטרת ישראל.

בפניית התנועה נאמר: "אכן, לאחר שחלק מן ההפגנות כנגד מתווה הגז ברחבי הארץ הסתיימו במוצאי שבת האחרונה, נרשמו מספר מועט של אירועים חריגים מצד מפגינים בתל-אביב ובבאר-שבע. יחד עם זאת, אירועים אלו התרחשו לאחר שההפגנות הרשמיות הסתיימו וננעלו על-ידי המארגנים, ומפירי הסדר נעצרו בו במקום. לאור זאת, אין כל סיבה נראית לעין לעכב לחקירה את מארגני ההפגנות, וודאי שלא להרחיקם ממוקדי ההפגנות להבא".

בפניית התנועה נאמר עוד כי העובדה שפעילות המשטרה נעשתה בכמה מקומות בארץ מעידה כי   אין מדובר בהחלטה כושלת נקודתית של קצין מחוז, אלא בהוראה ברורה מלמעלה לכלל מחוזות המשטרה – להפחיד ולהרתיע את האזרחים אשר נוטלים חלק במאבק אזרחי לגיטימי, על מנת למנוע מהם לשוב ולהפגין.

"חופש ההפגנה, חופש הביטוי וחופש ההתאגדות הינם ערכי יסוד וזכויות בסיסיות הנתונות לכל אזרח ואזרחית במדינה דמוקרטית", נאמר בפניית התנועה לאיכות השלטון. "הפעולות הנ"ל של משטרת ישראל לא רק שפוגעות פגיעה קשה בערכים אלו, אלא גם מדכאות מחאה ומאבק ציבורי לגיטימי, תוך ניסיון לערוך דה-לגיטימציה לפעילים חברתיים אשר פועלים בחסות החוק ובגיבוי מלא של ערכי מדינת ישראל, להלך עליהם אימים, תוך ניצול לרעה של הסמכות שניתנה בידי מערכת אכיפת החוק, להגן על ערכים מוגנים ואינטרסים ציבוריים".

"דגל שחור מתנוסס מעל ההתרחשויות". ח"כ שלי יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)
"דגל שחור מתנוסס מעל ההתרחשויות". ח"כ שלי יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)

בתנועה לאיכות השלטון אומרים עוד כי עיכוב מארגני הפגנות לחקירה ונקיטת צעדי אכיפה כנגדם יוצרים "אפקט מצנן" אשר מרתיע לא רק את אותם מארגנים, אלא אזרחים אכפתיים ומעורבים באשר הם, מלצאת ולהשתתף בהפגנות, מאבקים חברתיים, מחאות לגיטימיות ופעילות אזרחית. "אין מנוס מההנחה שזו הייתה מטרת ההוראה וההתנהלות של מערכת אכיפת החוק, אלא שבכך, חותרים מעשים אלו תחת ערכי היסוד של השיטה הדמוקרטית וחורגים מן האיזון העדין שבין חופש הביטוי וההפגנה לשמירה על הסדר הציבורי".

בנפרד פנתה גם ח"כ שלי יחימוביץ' ליועץ המשפטי לממשלה ולמ"מ המפכ"ל, בנצי סאו, בדרישה לבדוק "את הנסיבות החריגות" שבהן זומנו הפעילים החברתיים לחקירה, הוזהרו והופחדו.

"חקירתם, האיומים שהושמעו כלפיהם, הסנקציות שננקטו נגדם ועצם מעצרם לחקירה, וזאת במחוזות משטרה שונים בארץ אך בדפוס זהה וחריג ביותר – מעידים על הנחייה מפורשת ומתואמת, שיש בה פגיעה חמורה ביותר בחופש הביטוי, בזכויות אדם ובדמוקרטיה", נאמר בפנייתה של ח"כ יחימוביץ'. "ברצוני גם לדעת מי נתן את ההנחיה המתואמת, מדוע נתנה, האם היה זה דרג פוליטי, והאם נבדקו ההשלכות המשפטיות של המעצר. כמו כן אבקשכם לבטל לאלתר כל רישום וכל סנקציה שהוטלו על הנ"ל, ולהבהיר להם כי עצם ארגון הפגנות הוא זכות דמוקרטית מוקנית וכי לא יבולע להם רע אם יוסיפו לעשות זאת".

"הפחדות בלתי נסבלות". ח"כ יואב קיש (צילום: אתר הכנסת)
"הפחדות בלתי נסבלות". ח"כ יואב קיש (צילום: אתר הכנסת)

ח"כ יחימוביץ' מסיימת את מכתבה בקביעה: "דפוס הקריאה לחקירה, האזהרות, החמרת היתר אף שלא נעברה שום עברה, השיחות שנשאו אופי של הפחדה ואיום למפרע וטיב הסנקציות הוא דפוס אחיד, הוא אינו עולה בקנה אחד עם זכויות יסוד במדינה דמוקרטית. סימני שאלה וסימני קריאה רבים עולים ממה שהתרחש לאחר ההפגנה, ודגל שחור מתנוסס מעל ההתרחשויות. מדובר בניסיון השתקה ברוטאלי, מכוון ומתוזמן של מחאה שהפתיעה ככל הנראה בעוצמתה".

צעדה זה של המשטרה עורר ביקורת חריפה גם מצד גורמים פוליטיים בשמאל ובימין. ח"כ יואב קיש מהליכוד, תומך מוצהר במתווה הגז, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: " כידוע, אני תומך במתווה הגז – אבל מה יותר בסיסי במדינה דמוקרטית מזכותם של אזרחים להפגין בעד או נגד כל דבר שבעולם?

"ההפחדות האלו, הרדיפה אחרי רוב המפגינים שהינם אזרחים ישרים שזכותם המלאה ואף חובתם להביע עמדתם בעזרת הפגנות חוקיות, עם אישור משטרה , הן בלתי נסבלות", כתב ח"כ קיש. "יש להפסיק את הקריאות לחקירה על עצם ההשתתפות בהפגנה כזו או אחרת. תפגינו. זו חובתכם וזכותכם האזרחית, ועלינו כנציגי ציבור, החובה לשמור על זכותכם זו".

חברת הכנסת תמר זנדברג ממרצ, כתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "המעצרים וצווי ההרחקה לפעילי ופעילות מחאת הגז הם צעד בריוני ופחדני. לא רק בגלל שזה ניסיון כוחני להשתיק מחאה לגיטימית, אלא בעיקר בגלל שזה פחד ממחאה צודקת. מחאה שלשלטון יש חשש אמיתי שתצליח".

מן המשטרה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל מכירה בזכות המחאה וחשיבותה ומאפשרת מחאה לגיטימית תחת רישיון כנדרש בחוק ועמידה בתנאים שנקבעו, למען שמירה על הסדר הציבורי וביטחונם של האזרחים, כמחויב מתפקידה.

"בכל מקרה בו מתבקש רישיון לקיום מחאה, מתחייבים מגישי הבקשות לעמידה בתנאי הרישוי ונושאים באחריות לכך. הניסיון להציג דרישה זו כייחודית או מאיימת וכניסיון לרפות את ידי המוחים, אין בו דבר וחצי דבר מלבד הטעיית הציבור.

 "מעצר המפגינים באירועים השונים ברחבי הארץ וחקירתם של מבקשי הבקשות הוא תוצאה של הפרת תנאים עליהם חתמו והתחייבו מגישי הבקשות ובין היתר כמות המשתתפים, סוגיית חסימת צירי תנועה ועוד. בהתנהגותם בעת המחאה, הפרו חלק מהמפגינים ובהם חלק ממבקשי הבקשות, את הסדר הציבורי, חסמו צירי תנועה ופגעו בשגרת חיי התושבים והעוברים והשבים.

"משטרת ישראל תמשיך לפעול על מנת לאפשר מחאה לגיטימית תחת רישיון כנדרש בחוק ועמידה בתנאים שנקבעו ולצד זאת לבצע אכיפה נחושה ומחמירה כלפי מי שינקוט באלימות או יפגע בסדר הציבורי ותמצה עמו את הדין".

2 Comments

  1. שפתי כהן-יגאל כהן
    13 בנובמבר 2015 @ 11:30

    משטרת נובל אנרג'י.

    התשובה בגוף השאלה, תשובה.

  2. ברי
    11 בנובמבר 2015 @ 16:25

    חמאס , חיזבאללה , דאעש , קן צפעונים , משטרררעת ישראל !
    הכיצד התמלאו שורות המשטרררע באוסף חורעני , סדיסטי , עבריינים חסרי בינה , וסוטי מין סדרתיים שפלים שהפכו את השורות לשורעות ?
    הכיצד הפכה המשטרררע לגוף בזוי , אפל , דמוני , שמאוס על האזרחים ?
    משטרררע שיותר בזויה מביב שופכין של דיר חזירים !
    אחד שגם יודע , מהכרות אישית עם תחנת השכונות הרקובה דרום ת-א , שם מקובל לקבל שוחד מעבריינים ולשתף עימם פעולה כנגד אזרחים הגונים ושומרי חוק ! ! !

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן