Skip to content

כתב האישום: תקיפה חבלנית של הרב אשרמן נשיא רבנים למען זכויות אדם

כתב אישום קשה הוגש הבוקר כנגד קטין תושב איתמר שתקף באבנים ובסכין את הרב אריק אשרמן בעת שזה סייע בידי פלסטינים במסיק זיתים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרקליטות מחוז מרכז הגישה הבוקר (שישי) כתב אישום לבית משפט לנוער בפתח תקווה כנגד קטין בן 17 מהתנחלות איתמר בגין חבלה חמורה בנסיבות מחמירות, החזקת סכין והחזקת תחמושת. מכתב האישום עולה כי בתאריך 23.10.2015, שהה הנאשם הקטין בגבעה 851 הסמוכה ליישוב איתמר כשהוא רעול פנים ומחזיק בסכין ובאבנים.
באותו זמן נכח במקום הרב אריק אשרמן, נשיא עמותת "רבנים למען זכויות אדם", יחד עם עיתונאי זר. הנאשם רץ לעבר אשרמן והעיתונאי כשהוא אוחז באבנים, מניף סכין לעברם ודורש מהם לרדת מהגבעה. בהמשך זרק הקטין אבנים לעבר אשרמן שפגעו בגופו, וכן הכה אותו באגרופו ובעט בו, כאשר בכל העת אחז בסכין ונופף בה לעברו. כתוצאה ממעשיו נהדף אשרמן לאחור במורד הגבעה. בשלב מסוים לפת הנאשם בחוזקה את צווארו של אשרמן בתנועת חניקה והפיל אותו ארצה על ברכיו, וכן הכה אותו בראשו. בעת מעצרו של הקטין לפני חמישה ימים נתפשו בחיפוש שנערך בביתו שבאיתמר 44 כדורי נשק מסוגים שונים וקליעים בתפזורת שהוחזקו בצנצנת, כך מסרה המשטרה.

משמאל לימין לפי כיוון השעון: איום על ההרב, תקיפת הרב בסכין שלופה ועד בעיטות וחניקה (מתוך סרטון הווידאו)
משמאל לימין לפי כיוון השעון: האיום על הרב, תקיפת הרב בסכין שלופה ועד בעיטות וחניקה (מתוך סרטון הווידאו)

"יצאנו למסיק שתואם עם כוחות הביטחון במטעי זיתים פלסטינים ליד גדעונים (מאחז של איתמר)", סיפר אשרמן, "היינו פלסטינים ופעילי זכויות ישראלים ובינלאומיים שבאו לסייע למסיק ביוזמת רבנים למען זכויות האדם, ובשל הזמן הקצר מדי המותר לפלסטינים למסוק. לפתע הצבא דרש מהמוסקים לסיים את העבודות ב-12:30 (ככל הידוע לנו בניגוד לתיאום המוקדם), והמוסקים התפזרו חזרה לכפר. בדרך הפלסטינים הבחינו בישראלים שגונבים זיתים ממטע פלסטיני והודיעו על כך לכוחות הביטחון ולמת"ק (מנהל תאום וקישור בצה"ל) . איש המת"ק הגיע למקום במהרה ותפס את הגנבים. בגבעה ממול יהודי נוסף הדליק אש במטע זיתים פלסטיני". בשלב זה החל העימות בין אשרמן למתנחל. לדברי עדי ראיה הרב אשרמן ראה שכוחות הכיבוי לא מגיעים למקום במהירות הדרושה והבין כי עד שאלה יגיעו המטע כולו יעלה באש ולכן עלה בעצמו לנסות כבות את האש שעדיין לא התפשטה בצורה משמעותית.

סירטון הווידאו של מהלך התקיפה (צילום זכאריה סעדה)

לדברי עדי הראיה הקטין שעדיין היה שם הורה לאריק לרדת ולא להתקרב לאש. "בעוד שהוא עולה על הגבעה לכבות את הדליקה התקרב אליו אותו קיצוני, יידה לעברו אבנים שכמה מהן פגעו באשרמן אך לא באופן משמעותי". לדברי עדי הראייה בשלב הזה הקטין שלף סכין ואריק ניסה לחזור אחורנית כשהוא עם הפנים כלפי הפעיל הקיצוני. תוך כדי שהוא נע לאחור באיזשהו שלב הוא מעד ואז אותו קיצוני התנפל עליו. "אריק תפס אותו", אומרים העדים אך הפעיל עשה תנועה מאיימת עם הסכין כאילו מבקש לדקור, נחסם וברח". הרב אשרמן טען כי הוא ועוד מספר פעילים שהגיעו למקום נשארו על הגבעה, במטרה שהמשטרה תגיע והם יוכלו לזהות את התוקף מלמעלה. אך ניידת מת"ק הגיעה לאחר יותר מחצי שעה והתוקף שנמלט כבר לא היה בתחום הראייה שלהם.

אשרמן: יש מעט הרשעות לתוקפי פלסטינים (צילום מדף הפייסבוק)
אשרמן: יש מעט הרשעות לתוקפי פלסטינים (צילום מדף הפייסבוק)

עם היוודע על לכידת הקטין והודעת הפרקליטות כי בכוונתה להגיש כנגדו כתב אישום אמר אשרמן: "אני מודה למשטרה על עבודה מסורה הדבר מוכיח שכאשר יש רצון ניתן להגיע לאחוז גדול יותר של תפיסות של חשודים באלימות על רקע לאומני או אידיאולוגי גם כאשר מדובר על קורבנות פלסטינים". "מנתוני "יש דין" ארגון לזכויות אדם עולה י כאשר יש חשודים בתקיפת פלסטינים, יש מעט מאוד הרשעות", הוסיף אשרמן ואמר: "אנו מקווים שהאמת תוברר במהירה בבית המשפט ובחקירה – יחד עם שמירת כל זכויות החשוד – ימצו את הדין עם החשוד באם יימצא אשם"
הרב תת אלוף (מיל') אביחי רונצקי הרב הראשי לצה"ל לשעבר, תושב איתמר הגיב הבוקר ואמר כי למרות והמקרה לא ידוע לו באופן אישי הרי שאם הקטין ימצא אשם יש למצות אתו את הדין ולהענישו יל פי חוק. "אני לא מבין את השאלה", אמר הרב הציוני, "זה ברור מאלו, מי שנוטל את החוק לידיו ומי שפועל באלימות פיזית וגם מילולית יש למצות אתו את החוק. רוב תושבי איתמר הם מחל הארץ. יש בינינו בוגרי סיירות וגם מסיירת מטכ"ל. יש לי וויכוח נוקב עם הרב אשרמן אבל אני מתנגד לכל אלימות מילולית או פיזית וכך גם תושבי איתמר".

תושב איתמר, הרב הראשי לשעבר בצה"ל -הרב אביחי רונצקי
תושב איתמר, הרב הראשי לשעבר בצה"ל -הרב אביחי רונצקי

– כבוד הרב, בכל זאת, איתמר עולה לכותרות כאשר תושבים מההתנחלות זורקים אבנים, מעלים באש או מכים ערבים..
"בכל מקום יש קומץ של בריונים. בתל אביב אין כאלה? זה מתפרסם בראש הכותרות? לא. אבל כאשר זה מאיתמר אז התקשורת מעלה את זה לכותרות. אני אומר לך שאנו אנשים שלווים ושקטים. אני עצמי גר כאן למעלה מ-30 שנה בישוב שאני ממקימיו. אנחנו ציבור שקט, משלם מיסים, עושה מילואים, משרת בצה"ל ואין בנו שום כוונה לפגוע בשכנינו למרות שהם הרגו בנו לא פעם, ולא נטשנו. ילדיי ונכדיי לא גרים בתל אביב, הם גרים כאן וזה קשה אבל אנו מתמודדים, ולא רק כאן, הם גם בנגב".

הרב רנצקי: "אנו שומרי חוק, משלמים מיסים ועושים מילואים. רבים מאיתנו בוגרי סיירות וסיירת מטכ"ל (צילום מדף הפייסבוק)
הרב רנצקי: "אנו שומרי חוק, משלמים מיסים ועושים מילואים. רבים מאיתנו בוגרי סיירות וסיירת מטכ"ל (צילום מדף הפייסבוק)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן