Skip to content

שר החינוך: ירידה בשיעור התלמידים המדווחים על מקרי אלימות

ממצאי הסקר הדו שנתי על רמת האלימות בבתי הספר: יש ירידה ברמת האלימות ביסודיים ובחטיבות הביניים, אך בבתי הספר התיכוניים אין שינוי. השר הבטיח להמשיך להילחם בתופעה: "תחושת הביטחון היא יעד מרכזי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ממצאי הסקר הדו שנתי על רמת האלימות בבתי הספר: יש ירידה ברמת האלימות ביסודיים ובחטיבות הביניים, אך בבתי הספר התיכוניים אין שינוי. השר הבטיח להמשיך להילחם בתופעה: "תחושת הביטחון היא יעד מרכזי"

מאת כתבי מגפון

שר החינוך גדעון סער בישר הבוקר, בתדרוך עיתונאים בתל אביב, כי יש ירידה באלימות במוסדות החינוך. הוא הציג נתונים על האלימות במוסדות החינוך ואמר: "ניכרת ירידה בשיעור התלמידים המדווחים על מקרי אלימות". עוד אמר, כי משרד החינוך הציב את נושא המלחמה באלימות ותחושת הביטחון של התלמידים כיעד מספר שתיים של מערכת החינוך, דבר המצביע על חשיבות הנושא בעיניו.

סער (צילום: אתר הכנסת)
יעד מספר שתיים. סער (צילום: אתר הכנסת)

השר הבטיח להילחם בתופעת האלימות: "נמשיך להוריד את רמת האלימות. אנחנו עדים לכך שהחברה של היום מאוד אלימה, אנחנו רואים את זה בכביש, ברחובות, במערכת החינוך, במגרשי הכדורגל". השר הסביר, כי המאמצים הנדרשים ממערכת החינוך הם כפולים, מצד אחד לחנך אחרת ומצד אחר לשמור על ביטחונם של התלמידים ולהעניק להם תחושה שהם מוגנים. "תחושת הביטחון היא יעד מרכזי", אמר השר.

אנשי משרד החינוך  הציגו נתוני סקר, על סמך ממצאי הסקר הדו שנתי על רמת האלימות בבתי הספר, לפיו ישנה ירידה ברמת האלימות ביסודיים ובחטיבות הביניים, אך בבתי הספר התיכוניים אין שינוי. בתקופה האחרונה עלו לכותרות שורה של מקרים אלימים במערכת החינוך. מורים ותלמידים מתלוננים על אלימות קשה בבתי הספר. כך למשל, הנתונים היבשים מצביעים על כך שכחמישה אחוזים מהמורים בבתי ספר היסודיים מאוימים על ידי התלמידים. מדובר באלפי מורים. את הסקר ערכה הרשות הארצית למדידה והערכה.

עוד עולה מהסקר, כי שליש מתלמידי היסודי בין כתות ד' ל-ו' חוו אלימות בשנה החולפת. 14 אחוז מהתלמידים חוו אלימות קשה – ירידה יחסית לשנים קודמות.

נתונים נוספים: תשעה אחוזים מהתלמידים בבית הספר היסודי חוו אלימות דרך הפייסבוק, הטלפונים הסלולאריים  וכדומה. תשעה אחוז מכלל תלמידי בתי הספר, יסודי ותיכוני, דיווחו על אלימות מצד צוות ההוראה. ארבעה אחוזים מתלמידי יסודי דיווחו כי הם חוששים להגיע לבית הספר, כי הם פוחדים מפגיעה. בגיל מאוחר יותר מדובר בשלושה אחוזים.

הסקר גם מציין נתונים לגבי שתיית אלכוהול בקרב תלמידים: עשרים ותשעה אחוז מתלמידי כתות י'-י"ב שתו והשתכרו ממשקאות אלכוהוליים. נתונים אלה נמוכים משנים קודמות.

פרופ' מיכל בלר, מנכ"ל הרשות הארצית למדידה ולהערכה, הוסיפה כי הנתונים מעודדים וכי כשראתה את התוצאות הופתעה לטובה. יו״ר ועדת החינוך, ח"כ אלכס מילר מישראל ביתנו בירך את שר החינוך על הירידה באלימות: ״הנתונים מצביעים על כך שעבודה מאומצת נושאת פרי. מחובתנו להאיץ מגמה זו ולגרום לכך שהאלימות במערכת החינוך תהיה מזערית".

בדיון בוועדת החינוך  הבוקר, בנושא תפקידה, מעמדה והשפעתה של הכנסת על הדור הבא, קרא יו"ר ועדת החינוך, ח"כ אלכס מילר, למשרד החינוך ללמד כבר מגיל 12 את נושא האחריות הפלילית. "התלמידים צריכים להכיר את החוק ואת אחריותם המשפטית כחלק מלימודי האזרחות. לא יתכן שתלמידים יחשפו למקצוע האזרחות ולחלקם כאזרחים בעלי זכויות וחובות רק בשלבי הלמידה המאוחרים".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן