Skip to content

ישראל ראשונה באירופה, במספר המענקים לחוקרים צעירים השנה

מפילוח התוצאות עולה כי מבחינת מספר מענקי מחקר לנפש, ישראל ממוקמת ראשונה. מתוך 24 הזוכים הישראלים במענקי מחקר: ארבע נשים ו-20 גברים. 20 מהזוכים מגיעים מתחום מדעי הפיזיקה, ההנדסה והחיים. אוניברסיטת תל אביב מובילה השנה עם שמונה זוכים, האוניברסיטה העברית עם חמישה זוכים, מכון ויצמן והטכניון עם ארבעה זוכים כל אחד, ואוניברסיטאות חיפה, בר אילן […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מועצת המחקר האירופאית (ERC) פרסמה בסוף השבוע את התוצאות של הזוכים במענקי המחקר היוקרתיים לחוקרים צעירים ובהן בשורה טובה לישראל –  במסגרת התכנית יוענקו השנה 24  מענקי מחקר לחוקרים ישראלים צעירים מתוך 291 מענקים שחולקו במחזור זה.

משרד המדע הישראלי מזרים מדי שנה תקציבים גדולים לתכנית "הורייזון 2020" ומאפשר לחוקרים ישראלים להתחרות באופן שוויוני גם על מענקים אלו. מפילוח התוצאות לפי מדינה, עולה כי מבחינת מספר מענקי מחקר לנפש, ישראל ממוקמת במקום הראשון. מענקי המחקר נחשבים בין היוקרתיים והנדיבים בעולם ויכולים להגיע עד ל-6 מיליון שקל למחקר, תלוי בגודלו של המחקר.   במספר המוחלט של מענקים, ממוקמת ישראל במקום החמישי. במקום הראשון דורגו בריטניה ואחריה גרמניה עם 48 ו-47 מענקים בהתאמה, בדירוג הכולל של 23 מדינות.

מענקי ERC  ניתנים במסגרת תכניות המסגרת "הורייזון 2020" למחקר ופיתוח של האיחוד האירופי –  התכניות הגדולות ביותר בעולם לשיתוף פעולה מדעי ותעשייתי.  ישראל חברה בתכנית דרך משרד המדע בשיתוף משרד הכלכלה, ות"ת, משרד החוץ והאוצר תחת קורת הגג של מינהלת ISERD.  החברות מקנה לחוקרי ישראל בתעשייה ובאקדמיה את הזכות להתחרות על מענקי מחקר יחד עם עמיתיהם האירופאים. המענקים לחוקרים צעירים (עד 7 שנים מסיום הפוסט) ניתנים מאז 2007 לחוקרים עצמאיים שבלטו בהישגיהם. הזוכים נבחרים מבין אלפים באמצעות הצעות מחקר שמוגשות מאוניברסיטאות בכל רחבי אירופה. כך השנה, מתוך 2920 בקשות למענקים שהוגשו לתכנית מכל אירופה, זכו רק 291 (כ-10%).  ההצעות הנבחרות הן של חוקרים וחוקרות פורצי דרך שהוכיחו פוטנציאל ממשי לנהל קריירה עצמאית בתחום המחקר בהמשך הדרך.

מתוך 24 הזוכים הישראלים: 4 נשים ו-20 גברים. 20 מהזוכים מגיעים מתחום מדעי הפיזיקה, ההנדסה והחיים, ושני זוכים מתחום מדעי הרוח והחברה. בהתפלגות לפי אוניברסיטאות עולה כי אוניברסיטת תל אביב מובילה השנה עם שמונה זוכים, האוניברסיטה העברית עם חמישה זוכים, מכון ויצמן והטכניון עם ארבעה זוכים כל אחד, ואוניברסיטאות חיפה, בר אילן ובן גוריון כל אחת עם זוכה אחד.

בבחינת ההתפלגות של החוקרים על פי ארץ מוצא (כלומר גם חוקרים שמתארחים למחקר במדינה אחרת כרגע), עולה כי ישראלים ממוקמים אף במקום הרביעי מבחינת מספר הזוכים במענקי המחקר השנה. כל החוקרים הישראלים שהגישו השנה וזכו יושבים בישראל, אך המצב שונה במדינות אחרות, כך לדוגמא מדרג זה מוריד את בריטניה למקום השישי.

"הורייזון 2020" היא בין התכניות הגדולות בעולם לשיתוף פעולה מדעי ותעשייתי וישראל מעבירה אליה מדי שנה כ-140 מיליון יורו. ההשקעה בתכניות הקודמות של האיחוד האירופי החזירה עצמה: יחס החזר ההשקעה הישראלית בתכנית עמד על כמעט 60% – ישראל השקיעה בתכנית השביעית 535 מיליון אירו – ואילו גופים ישראלים קיבלו מענקים בהיקף של 840 מיליון אירו מתוכם 579.5 מיליון אירו למדענים באוניברסיטאות. בתכנית, שהסתיימה בשנה שעברה, אושרו 1,197 פרויקטים בהשתתפות 2,124 מדענים ישראלים מהאקדמיה ומהתעשיה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן