Skip to content

סערת טראמפ: חברי כנסת דורשים לבטל את הביקור בישראל

37 ח"כים חתמו על מכתב לראש הממשלה נתניהו לבטל את פגישתו המתוכננת בסוף החודש עם טראמפ, אלא אם יחזור בו מדבריו. ובינתיים מתברר, עפ"י פרסום בג'רוסלם פוסט, כי טראמפ מבקש לבקר גם בהר הבית. נתניהו בתגובה "דוחה את דבריו האחרונים של דונלד טראמפ ביחס למוסלמים", אך מודיע כי יקבלו לפגישה במסגרת מדיניותו להסכים לבקשות לפגישה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביקורו הצפוי של דונאלד טראמפ, המתמודד על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארה"ב, מחולל סערה לא רק בארה"ב, אלא גם בישראל. ובתוך כך מתברר כי ביקורו הצפוי של טראמפ, עלול ללבות מחדש את המתח סביב הר הבית. עפ"י ה"ג'רוסלם פוסט", אישר מקור המקורב לארגון הנסיעה של טראמפ לישראל, כי ביום רביעי צפוי צוות מטעמו לבדוק דרך בה יוכל להגיע לביקור בהר הבית. המדובר בצוות שעובד על הלוגיסטיקה של ביקור טראמפ בישראל.

מעורר מהומה גם במדינת ישראל. טראמפ (צילום: ויקיפדיה)
מעורר מהומה גם במדינת ישראל. טראמפ (צילום: ויקיפדיה)

37 חברי וחברות כנסת חתמו על מכתב בהול לרה"מ, ביוזמת ח"כ מיכל רוזין (מרצ), בדרישה לגנות בפומבי את דבריו הגזעניים של המועמד לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית, דונלד טראמפ. כותבי המכתב דורשים עוד מראש הממשלה נתניהו לבטל את פגישתם המתוכננת בסוף החודש, אם טראמפ לא יחזור בו מדבריו.

 על המכתב חתומים, בנוסף לח"כ מיכל רוזין, גם חברי הכנסת זהבה גלאון, אילן גילאון, עמיר פרץ, אחמד טיבי, סתיו שפיר, נחמן שי, איתן כבל, יוסי יונה, מיכל בירן, עליזה לביא, מיקי לוי, תמר זנדברג, עיסאווי פריג', מיקי רוזנטל, אראל מרגלית, עבד אל חכים חאג' יחיא, יואל חסון, איתן ברושי,טלב אבו עראר, יעל גרמן, זוהיר בהלול, חנין זועבי, מסעוד גנאים, קסניה סבטלובה, עבדאללה אבו מערוף, יוסף ג'בארין, אוסאמה סעדי, איציק שמולי, מרב מיכאלי, קארין אלהרר, דב חנין, עאידה תומא-סלימאן, חיים ילין, יעקב פרי. שניים מהחתומים – יעקב מרגי ורועי פולקמן – הם חברי כנסת מן הקואליציה.

ח"כ רוזין, שהיא חברה בוועדת חוץ וביטחון, אמרה: "בעוד שברחבי העולם מנהיגים מגנים את דבריו הגזעניים והמקוממים של המועמד הרפובליקני לנשיאות, נתניהו מעניק לו חיבוק חם. פגישתם בסוף החודש נותנת גיבוי לאמירותיו הגזעניות, ובכך ביזוי אופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל וכן פגיעה באזרחיה המוסלמים".

מכתב חברי הכנסת לנתניהו
מכתב חברי הכנסת לנתניהו

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, הגיבה על כוונת טראמפ לבקר בישראל: "כל ישראלי סביר ששמע על התוכנית של דונלד טראמפ להגיע לביקור, היה מזמין אותו להישאר בחוץ. אבל לא ראש הממשלה שלנו. במקום לעמוד לצדם של אזרחי ישראל המוסלמים, שטראמפ מבקש לאסור עליהם ועל כ-1.5 מיליארד מוסלמים נוספים בעולם להיכנס לארה"ב, ביבי ירק להם שוב בפרצוף ומיהר להזמין את טראמפ לפגישה.

"הפתעה גדולה אין כאן", אומרת גלאון. "המפגש כמעט מתבקש לאור הדמיון הרב בין השניים: האחד – גבר עשיר, קפיטליסט, לבן וגזען שבונה את כוחו הפוליטי על ליבוי פחד ושנאה. השני – גם.

"אם נתניהו היה אפילו רבע מנהיג הוא היה מודיע לטראמפ שעד שלא יחזור בו מאמירותיו שקובעות שכ-15% מאזרחי ישראל חשודים כטרוריסטים – הוא לא מוזמן לישראל, בטח ובטח שלא לבית ראש הממשלה", אומרת גלאון. "אבל במקום לעשות את הדבר המתבקש הזה, נתניהו מוכיח שוב שמעולם לא היה פה ראש ממשלה כל כך גזעני וחסר אחריות, שלא בוחל בשום אמצעים כדי להרוויח עוד כמה תרומות מרפובליקנים קיצוניים וחיבוק מביך ממועמד הזוי".

ח"כ עומר ברלב (המחנה הציוני) צייץ בחשבון הטוויטר שלו באנגלית: "כל עוד זה תלוי בי, הגזען דונלד טראמפ לא צריך להיכנס לכנסת ישראל". ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) הודיע כי  ביקש מיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין "למנוע את כניסתו של הניאו-נאצי טראמפ לכנסת, 'עד שנבין ממש מה הסכנה של כל הטראמפים', למרות שהדברים שאמר לא זרים לאחדים כאן בכנסת".

ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) פנה לשר הפנים, סילבן שלום, בדרישה שלא לאפשר את כניסתו של  טראמפ לארץ. "כאזרח ישראלי, אני מבקש שהמדינה תתייחס לגזענות כלפי, בדיוק כפי שהיא מתייחסת לגזענות כלפי יהודים", קרא ח"כ פרייג'. "כפי שברור שישראל לא הייתה מאפשרת לשונא יהודים להשתמש בה בכדי לקדם את מרכולתו הפוליטית, כך צריך להיות גם במקרה של טראמפ".

פריג' הוסיף: " טראמפ הוא לא רק גזען, אלא הוא אדם שמהווה סכנה לעולם החופשי. אדם שבאמצעות הסתה גזענית מנסה לזכות בתפקיד נשיא ארצות הברית. אדם שנוכחותו בזירה הציבורית מבוססת על גזענות. אסור למדינת ישראל לאפשר לטראמפ להיכנס לתחומיה, במיוחד נוכח כוונתו להשתמש בביקור לצורך תעמולה פוליטית. מדובר באדם שמסית נגד ציבור שמהווה גם 20% מאוכלוסיית מדינת ישראל, אדם שמבקש להצית להבות ושנאה בכל מקום בו הוא מבקר."

לעומת חברי הכנסת המוחים כתב ח"כ מייקל אורן, שגריר ישראל לשעבר בארה"ב: "אסור שישראל תיגרר לתוך המירוץ הפוליטי לנשיאות ארה"ב, אך מצד שני אסור לנו לשתוק כאשר מכתימים קהילה שלמה רק על סמך אמונתם הדתית. עלינו לארח את המועמד לראשות המפלגה הרפובליקנית כאילו הדברים לא נאמרו על ידו, אך מצד שני להביע הסתייגות עמוקה מהאופי הפוגעני של דבריו".

בתגובה פרסם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תגובה שבה נמסר כי הוא "דוחה את דבריו האחרונים של דונלד טראמפ ביחס למוסלמים" – אך מודיע כי יקבלו לפגישה.

"מדינת ישראל מכבדת את כל הדתות ושומרת בקפדנות על הזכויות של כל אזרחיה. בה בעת, ישראל נאבקת באיסלאם הקיצוני שתוקף מוסלמים, נוצרים ויהודים כאחד ומאיים על העולם כולו", נאמר בתגובת נתניהו.

"ביחס לפגישה המתוכננת עם מר טראמפ, שנקבעה לפני כשבועיים, ראש הממשלה קבע קודם לכן מדיניות אחידה להסכים לבקשות לפגישה עם כל המועמדים לנשיאות ארה"ב משתי המפלגות שבאים לישראל. מדיניות זו אינה משקפת תמיכה במועמדים או בעמדותיהם, אלא מבטאת את החשיבות שראש הממשלה מייחס לברית האיתנה בין ישראל לארה"ב".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן