Skip to content

נצחון השפיות

אחוזי ההצבעה עלו משמעותית והסוציאליסטים בלעו את הצפרדע והצביעו לאוייב הגוליסטי בלית ברירה. (זו אגב לא הפעם הראשונה שהם בולעים את הצפרדע. והם לא ישכחו את הפעם בו נאלצו לבחור בז'אק שירק כדי להימנע מז'אן מרי לה פן). לא זה לא היה נצחון קל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מאחורי הפרגוד היום - צילום: עמית מנדלזון

זה היה קרוב, מאוד מאוד קרוב… אבל בסופו של דבר זו דרכם של הצרפתים להזהיר את הפוליטיקאים שלהם. כמו לאמר "תראו כמה קל לנו להעיף אתכם". זה לא שהפוליטיקאים הצרפתים טובים מאחרים, הם חרשים לחלוטין לקול הציבור בדיוק כמו בכל מדינות העולם. אבל הבחירות הבאות אינן סתם עוד מערכת בחירות הן הבחירות הכלליות לנשיאות צרפת. ובקצב הצמיחה של מרין לה פן והחזית הלאומית , והעובדה ששתי המפלגות הגדולות גילו חדלון אישים מוחלט, וממשיכות לא להקשיב לציבור, אולי 2016 תסתיים עם נשיאה גזענית ימנית קיצונית.

אבל את הבחירות האזוריות עברה צרפת בדחילו ורחימו ואף אזור, נכון לעכשיו (לא כל התוצאות ידועות עדיין) לא נפל שום אזור לידי החזית הלאומית. למרות הנצחון המוחץ בסיבוב הראשון בעיקר של הבנות למשפחת לה פן מריון מרשל לה פן בדרום ומרין לה פן בצפון. שתיהן הובסו על ידי הקואליציה של מפלגות הימין בראשות ה"רפובליקנים" של סרקוזי, בדרום זכה כריסטיאן אסטרוזי ראש עירית ניס שחמק בנס בבית המשפט רק לאחרונה מפרשית שחיתות. ובצפון קסבייר ברטרן שהיה שר בממשלת סרקוזי.

ניערו את האבק מכרטיס הבוחר ורצו לקלפיות - צילום: עמית מנדלזון

אחוזי ההצבעה עלו משמעותית והסוציאליסטים בלעו את הצפרדע והצביעו לאוייב הגוליסטי בלית ברירה. (זו אגב לא הפעם הראשונה שהם בולעים את הצפרדע. והם לא ישכחו את הפעם בו נאלצו לבחור בז'אק שירק כדי להימנע מז'אן מרי לה פן). לא זה לא היה נצחון קל והתוצאות מוכיחות שכוחה של החזית הלאומית עלה משמעותית בקרב הציבור מ- 25% ל- 40% וזו סיבה טובה לחרדה, בעיקר כשבשלטון יושב חדל אישים כמו פרנסואה הולנד, שבמו ידיו חיסל את המפלגה הסוציאליסטית ביעילות ושיטתיות ובעיקר בגלל שלא קיים אפילו לא הבטחה אחת שלו לציבור. (בניגוד לציבור הישראלי הציבור הצרפתי לא אוהב נשיא שקרן). רק שעכשיו האלטרנטיבות הצטמצמו ומצד אחד יש פינוקיו ומהצד השני יש פינוקיו ובאמצע עומד זאב.

אז עם כל הכבוד למאמץ ולהתארגנות המהירה לחיסול האיום הימני הקיצוני על הרשויות האזוריות הרי שאם לא יחול נס אמיתי יתכן מאוד שבבחירות לנשיאות איחוד שכזה לא יהיה רלוונטי.

הפאניקה שאחזה במפלגות הגדולות עם הוודע תוצאות הסיבוב הראשון אילצו אותן להתארגן במהירות, זה לא שהבוחרים לא ידעו למי הם אמורים להצביע ולא שהמפלגות הגדולות יכלו לשנות את דעת בוחריהן, אחרי הכל מדובר בחטא ועונשו. עדיין היה צורך לצאת בקריאה רצינית למצביעים שה"עסק שביר". אחוזי ההצבעה שגירדו את ה50 אחוז בסיבוב הראשון כבר הגיעו ל- 59 אחוז בסיבוב השני משמעות הדבר שהרבה מאוד צרפתים לקחו פתקים שהעלו אבק ורצו להצביע. מבט על מפת האזורים מראה כי רק שני אזורים בדרום מערב צרפת נשארו בידיים סוציאליסטיות וזה לכשעצמו מוכיח כמה גדול הנזק שהסוציאליסטים גרמו לעצמם, וכיצד הצליחו במשך חמש שנים להשליך לפח את כל ההישגים האלקטורלים שצברו בזכות כשלונו של ניקולה סרקוזי.

מי שהתחזקה משמעותית היא המפלגה הרפובליקנים (מה שהיה פעם ה- UMP או הגוליסטים), אבל מדובר בהתחזקות אופטית בלבד מכיוון שכדי להגיע לאן שהגיעו היו מראש זקוקים לקואליציה עם כמה מפלגות מרכז-ימין קטנות ובסיבוב השני הם פשוט ניצחו (ולא ברוב גדול כל כך) בזכות קולות הסוציאליסטים המבוהלים.

אז צרפת ניצלה משיני הפשיסטים הימניים… בינתיים. להתראות ב- 2016

2 Comments

  1. גידי
    14 בדצמבר 2015 @ 10:17

    ניצחון זה נראה לי כ "ניצחון פירוס" ,בכל זאת הימין התחזק ומכין עצמו לקרב האמתי בחירות לנשיאות צרפת. אך עמית מגיע לך שאפו חזית שזה יהיה המצב בבחירות שנערכו אתמול.

    • עמית מנדלזון
      14 בדצמבר 2015 @ 10:33

      תודה, אני רק מקווה שהתחזית הנוכחית לא תתגשם לי ושהם לא ינצחו בבחירות לנשיאות

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן