Skip to content

השביתה הכללית: "ברגע האחרון" נחתם הסכם

בניית דרמה באמצעות מרתון של 12 שעות דיונים, הודעות והדלפות לתקשורת, דחיית מועד דיון בבית הדין הארצי לעבודה, כל הבמה הוכנה ונבנתה התפאורה כדי חתימה לפנות בוקר בה הבהירו הצדדים בקול דרמטי לציבור כי נחתם הסכם "היסטורי". אלא שכל מי שעיניו בראשו יבחין כי החזקים התחזקו והמוחלשים ירכשו עוד כוס לבן - אולי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לכל מי שעיניו בראשו היה ברור – שביתה לא תהיה. בתום מרתון דיונים בין האוצר להסתדרות ופניות לדחיית הדיון בבית הדין הארצי לעבודה נחתם היום (רביעי) ההסכם ובוטלה השביתה שתוכננה להיום. יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושר האוצר משה כחלון כינסו מסיבת עיתונאים דרמטית והכריזו על חתימת ההסכמים וביטול השביתה.
על פי ההסכם 450 אלף עובדי המגזר הציבורי יזכו לתוספות שכר בעלות כוללת של כ-7.5% ומענק חד פעמי של 2,000 שקל. עובדי המגזר הציבורי יזכו לתוספות שכר בעלות כוללת של כ-7.5% בפריסה על פני 3.5 שנים. תוספות השכר יחולקו באופן דיפרנציאלי. כלומר 50% מהתוספת תינתן באופן שקלי (תוספת קבועה בגובה שווה בלי קשר לגובה השכר) ו-50% באופן אחוזי (מי שמרוויח יותר יקבל הרבה יותר). לדעת האוצר וההסתדרות תוספות השכר הללו יצמצמו את הפער בין מקבלי המשכורות הנמוכות לגבוהות במגזר הציבורי.
במילים פשוטות האוצר שביקש להוסיף כסף לבעלי השכר הנמוך וויתר על החלום הזה וההסתדרות שלמעשה מוחזקת בידי הוועדים הגדולים דאגה כביכול לחלשים אך סיפקה את ליטרת הבשר לוועדים החזקים. בנוסף לכך, העובדים יזכו לתשלום מענק חד פעמי בגובה 2,000 שקל כפיצוי על השנים בהן לא הועלה שכרם שישולם בשתי פעימות – 1,000 שקל בינואר 2016 ועוד 1,000 שקל בינואר 2017. בשורה מדהימה לציבור העובדים בעלי שכר המינימום והמוחלש – אין.

מסיבת העיתונאים ה"דרמטית" - אין שביתה (צילום מסך)
מסיבת העיתונאים ה"דרמטית" - אין שביתה (צילום מסך)

כחלון וניסנקורן הוציאו הודעה משותפת לעיתונות ובירכו על ההסכמות. דובר ההסתדרות יניב לוי אמר לתקשורת כי מדובר בהסכם היסטורי שמביא בשורה למיליון עובדים.
"ההסכם הזה משנה את כללי המשחק ואומר באופן ברור: מה שהיה הוא לא מה שיהיה", אמר שר האוצר במסיבת העיתונאים, "העובדים מקבלי השכר הגבוה הראו סולידריות חברתית ואמרו באופן מפורש שהם מוכנים לוותר עבור מקבלי השכר הנמוך. ההסכם הזה הוא לא פחות מהיסטורי. לאחר שנים של הסכמים שהרחיבו את הפערים בין מקבלי השכר הגבוה למקבלי השכר הנמוך במגזר הציבורי, אנחנו מביאים היום בשורה של ממש", הסביר כחלון.
"הסכם השכר החדש במגזר הציבורי מחולל מפנה. לראשונה הפכו הסכמי השכר לכלי אפקטיבי לצמצום פערים לבעלי שכר נמוך במגזר הציבורי. זו דרמה גדולה – אנו משנים מוסכמות יסוד", אמר ניסקורן, "אני חושב שהתקדים הזה מקבע נורמות במשק בכללותו. אני מברך את שר האוצר ואת צוותו על האופן שבו נוהל המשא ומתן הזה. מדינת ישראל הרוויחה". הוא ברך את האוצר וציבור העובדים וציין כי "עשינו היום יחד היסטוריה בעלת משמעות חברתית חסרת תקדים. הוכחנו שבהידברות אמתית ניתן לבצע מהלכים שטרם נראו כאן בהיקפם ובמשמעותם".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן