Skip to content

"חוק עמותות השמאל" אושר פה אחד, בוועדת השרים לחקיקה

עפ"י הצעת החוק, עמותות, שיותר ממחצית תקציבן מגיע ממדינות זרות, יחויבו לציין זאת בדו"חות ובפרסומים הרשמיים שלהן. נציגי העמותות השוהים בכנסת יחויבו לענוד תג זיהוי מיוחד. בתגובה הניחה ח"כ שלי יחימוביץ' על שולחן הכנסת הצעת חוק שתאסור על פוליטיקאים לגייס תרומות לפריימריז מגורמים זרים. "תופעת גיוס הכספים מתורמים מחו"ל מאפשרת לבעלי אינטרסים זרים להשפיע בדרכים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רק שני שרים נכחו בישיבת ועדת השרים לענייני חקיקה, שאישרה אחר הצהריים ללא דיון את הצעת חוק עמותות השמאל, המכונה "חוק השקיפות": שרת המשפטים איילת שקד והשר זאב אלקין. עשרת השרים האחרים, חברי הוועדה, לא טרחו אפילו להשתתף בדיון והשאירו פתקים ובהם הביעו תמיכה בהצעת החוק.

"שקיפות זה ערך חשוב גם באיחוד האירופי". איילת שקד (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"שקיפות זה ערך חשוב גם באיחוד האירופי". איילת שקד (צילום ארכיון: דן בר דוב)

עפ"י הצעת החוק שעברה,  עמותות, שיותר ממחצית תקציבן מגיע ממדינות זרות, יחויבו לציין זאת בדו"חות ובפרסומים הרשמיים שלהן. העמותות יחויבו לפרט את זהות המדינות המממנות את פעילותן בכל פנייה לנבחרי ציבור. כל הפרה של סעיפים אלו תגרור קנס בגובה 29 אלף שקלים. כל הפרה של אחד מהסעיפים האלו תחייב את העמותה בקנס של עד סך של 29,200 שקלים.

בדומה לכללים החלים על לוביסטים, נציגיה של עמותה, אשר עיקר מימונה מישויות מדיניות זרות, השוהים בכנסת יחויבו לענוד תג זיהוי שבו יפורטו שמותיהם ושם העמותה אותם הם מייצגים. הכנסת תשלול את היתרו של נציג עמותה אשר לא יענוד את תג הזיהוי.

בתשובה לחוק העמותות הניחה ח"כ שלי יחימוביץ' על שולחן הכנסת הצעת חוק שיאסור על פוליטיקאים לגייס תרומות לפריימריז מגורמים זרים. הצעת החוק שיחימוביץ' הניחה היום על שולחן הכנסת נקראת חוק איסור תרומה מאזרח זר לפוליטיקאים ישראלים. הצעת החוק נוגעת למתמודדים בבחירות פנימיות במפלגות שבהן נהוגה שיטת הפריימריז (הליכוד, הבית היהודי, העבודה, מר"צ), ומגייסים לשם כך תרומות למימון ההתמודדות. החוק של יחימוביץ תואם במדויק את המלצות מבקר המדינה לאסור גיוס כספים לפריימריז מתורמים בחו"ל.

מי שגר בבית זכוכית שלא ישליך אבנים על הציבור". שלי יחימוביץ' (צילום ארכיון: ציפי מנשה)
מי שגר בבית זכוכית שלא ישליך אבנים על הציבור". שלי יחימוביץ' (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

 "הצעת חוק העמותות העולה היום בוועדת שרים לוקה בצביעות מחרידה, משום שמציעי החוק, תומכיו ודוחפיו הראשיים נהנים באותו זמן מתרומות ענק מאזרחים זרים לצורך מימון מסעות הבחירות שלהם", אמרה ח"כ יחימוביץ' בתגובה. "אני שוקדת על הצעת חוק זאת זמן רב גם בלי קשר לחוק העמותות, ובעקבות המלצות חד משמעיות של מבקר המדינה, אולם דווקא היום שעה שועדת שרים לחקיקה מתכוונת להצר את צעדיהן של עמותות הפועלות כחוק ובאופן דמוקרטי, מתוך רדיפה פוליטית אובססיבית, הגיע הזמן שפוליטיקאים יסבירו כיצד הם מעזים לגייס ממון רב מגורמים עלומים וזרים בחו"ל ובו בזמן לרדוף עמותות העושות כן. מי שגר בבית זכוכית שלא ישליך אבנים על הציבור".

ח"כ יחימוביץ' אומרת כי שיאני גיוס התרומות מזרים הם שר החינוך נפתלי בנט, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת המשפטים איילת שקד, סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, השר זאב אלקין ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.

  בהצעת החוק (הצעת חוק המפלגות – תיקון – איסור תרומה מאזרח זר התשע"ו–2015) מצוטטות מסקנות מבקר המדינה: "לאור החשש שתורמים מחוץ לארץ, אשר יש להם עניין בקידום אינטרסים מסוגים שונים, ישפיעו על מערכת השלטון בישראל, ונוכח החשש שחלק מהתרומות כרוכות בעסקאות עלומות שיש בהן כדי לפגוע בטוהר המידות, אני סבור כי יש לאסור על מועמדים לקבל תרומות מחוץ לארץ."

 בדברי ההסבר לחוק נכתב כי תופעת גיוס הכספים מתורמים מחו"ל, המתרחבת והולכת, מאפשרת לבעלי אינטרסים זרים להשפיע בדרכים עקיפות על זהות קובעי המדיניות כאן בישראל. העובדה שהכספים מגיעים ממדינות זרות מקשה על איתור מקורם ועל יכולת מבקר המדינה לעקוב אחר תקינות ההליך.

 "התופעה הופכת חמורה עוד יותר כאשר מדובר במועמד שבעת קיום הבחירות המקדימות כבר מכהן כח"כ או כשר בממשלה. כך נוצרת מחויבות וזיקה בינו לבין תורם זר כלשהו עוד בעודו בתפקיד. הסדרים דומים לזה המוצע בחוק זה, האוסרים על גיוס תרומות לבחירות מקדימות מאזרחים זרים קיימים במדינות רבות בעולם, בהן ארה"ב, קנדה ובריטניה".

"הדמוקרטיה הישראלית לא יכולה להרשות לעצמה חוק כזה". ח"כ מייקל אורן (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"הדמוקרטיה הישראלית לא יכולה להרשות לעצמה חוק כזה". ח"כ מייקל אורן (צילום ארכיון: דן בר דוב)

חברי כנסת רבים מתחו ביקורת קשה על חוק עמותות השמאל ובהם גם שגריר ישראל בארה"ב לשעבר, ח"כ ד"ר מייקל אורן. ח"כ אורן (כולנו), שהוא חבר בקואליציה, אמר: "כמי שפעל כל חייו לקדם את יחסי החוץ של מדינת ישראל מצפוני אינו מאפשר לי להצביע בעד חוק העמותות כפי שהוא מנוסח היום".

לדבריו, חוק העמותות המגיע היום להצבעה בוועדת השרים לחקיקה הינו חוק העלול לפגוע ביחסי החוץ ובתדמיתה של מדינת ישראל. "אין לי ספק שעמותות שמאל כמו שוברים שתיקה פועלים לקעקע את הלגיטימיות של מדינת ישראל, וחובתנו כמחוקקים לחשוף בפני הציבור את מקורות המימון שלהם. אך חשיפה חד צדדית שכזו תוך התעלמות ממקורות המימון של עמותות הימין הקיצוני עלולה לשחק בדיוק לידי אותם גורמים המנסים להחרים אותנו", הגיב ח"כ מייקל אורן. "במידה והחוק במתכונתו הנוכחית יעבור, מדינת ישראל תצטרף לשורה לא מחמיאה של מדינות שערכי הדמוקרטיה היא לא נר לרגליהן. מדינות הרודפות גופים ועמותות אך ורק בגלל הדעות הפוליטיות שלהן. הדמוקרטיה הישראלית לא יכולה להרשות לעצמה שחוק שכזה במתכונתו הנוכחית יעבור בבית המחוקקים שלה.

"כמי שפעל כל חייו לקדם את יחסי החוץ של מדינת ישראל, מצפוני אינו מאפשר לי להצביע בעד חוק העמותות כפי שהוא מנוסח היום. לכן כחבר בוועדת החוקה, אפעיל את כל היכולות הפרלמנטריות שלי על מנת לשנותו", אמר ח"כ אורן.

יו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, פרסם בעמוד הפייסבוק שלו תגובה חריפה ובה כתב: "איילת שקד, משעמם לך? נגמרו הבעיות במערכת המשפט? הטרוריסטים היהודיים כבר מאחורי סורג ובריח? מצאת תרופה למחלת השחיתות שמכרסמת את מדינת ישראל?! לא, מה פתאום… אלה לא הבעיות שמעסיקות בימינו את שרת המשפטים – אותך מעסיק רק דבר אחד – לסתום את הפה ל'סמולנים האלה' שמפחידים אותך כל כך.

"באמת איילת, עמותות זכויות האדם הקשקשניות והרעשניות יחסלו את ישראל? הן האויב? מולן צריך להילחם בחוקים דרקוניים שבינם לבין שקיפות או דמוקרטיה אין אפילו קמצוץ של קשר?

"איילת שקד, שרת המשפטים – את מביאה היום להצבעה חוק רע, חוק סתימת פיות מכפיש שלא ראוי להיכתב בספר החוקים של מדינת ישראל", כתב הרצוג. "מדינה שחרתה על דגלה את חירות המחשבה והביטוי ועד שהגעת, היא גם הייתה היחידה במזרח התיכון שאפשרה אותן. אבל את נגד, את רוצה משטרת מחשבות, את והממשלה שאת יושבת בה ובעיקר ראש הממשלה, רוצים שרק דעה אחת תישמע. אתם מ-פ-ח-ד-י-ם מדעות אחרות, חלשים מדי מול מי שלא מסכים אתכם.

"נתניהו, שקד, בנט, סמוטריץ' ושאר הפחדנים – כבר הוכחתם שהעתיד של מדינת ישראל לא מעניין אתכם, רק העתיד האישי והפוליטי שלכם. אנחנו נילחם בכם וגם נחליף אתכם כי עם ישראל חייב אלטרנטיבה אמתית לשלטון הפחד וההשתקה שלכם".

"השפעה שלילית על תדמית ישראל ועל ההתייחסות אליה באירופה". לארס פאבורג אנדרסן (צילום: יח"צ)
"השפעה שלילית על תדמית ישראל ועל ההתייחסות אליה באירופה". לארס פאבורג אנדרסן (צילום: יח"צ)

בגלי צה"ל פורסם היום כי האיחוד האירופי הביע בפני ישראל מחאה חריפה בעקבות הצעת חוק עמותות השמאל. שגריר האיחוד בישראל לארס פאבורג אנדרסן נפגש לפני כמה שבועות עם שרת המשפטים איילת שקד והזהיר את ישראל "מפעולות שיסבכו את המרחב בו פועלים ארגוני חברה אזרחית, פעולות שיפגעו בחופש הביטוי וההתאגדות".

השגריר אנדרסן אמר עוד כי הבקשה לשקיפות לגיטימית, אבל הצעת החוק הזאת מפלה ונועדה לפגוע באופן מפורש בארגונים ביקורתיים כלפי מדיניות הממשלה. "תהיה לזה השפעה שלילית על תדמית ישראל ועל ההתייחסות אליה באירופה כחברה פתוחה ודמוקרטית"", הזהיר. "אנחנו רואים בטיוטת החוק חלק ממגמה מדאיגה של שיימינג שנעשה לארגונים מסוימים. ריסון פעילות של ארגונים אזרחיים זו פעולה שאנחנו רואים בעיקר במשטרים רודנים. אנחנו קוראים לישראל להישאר במשפחת המדינות הדמוקרטיות ולא להצטרף למגמה המדאיגה".

יוזמת החוק, שרת המשפטים איילת שקד, הגיבה על הדברים בפתח ישיבת הממשלה הבוקר. "החוק מדבר אך ורק על שקיפות", אמרה שקד, "שקיפות זה ערך חשוב גם באיחוד האירופי, ואני מצפה מהאיחוד האירופי שיכבד את החברה הדמוקרטית ואת ההכרעות הדמוקרטיות במדינת ישראל".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן