Skip to content

האיש שויתר על נשיאות העליון רוצה להיות מבקר המדינה

סגן נשיאת בית המשפט העליון, אליעזר ריבלין הפתיע היום כשהודיע על כוונתו להתמודד על תפקיד מבקר המדינה. ריבלין עשה זאת ביום בו פורסם כי יוסף שפירא הוא מועמדו של בנימין נתניהו. בהצבעה חשאית צפוי לו רוב. אבל כבר היו הפתעות בעבר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, אליעזר ריבלין הפתיע היום כשהודיע על כוונתו להתמודד על תפקיד מבקר המדינה. ריבלין עשה זאת ביום בו פורסם כי יוסף שפירא הוא מועמדו של בנימין נתניהו. בהצבעה חשאית צפוי לו רוב. אבל כבר היו הפתעות בעבר

מאת אבירם זינו

הוא ויתר על תפקיד נשיא בית המשפט העליון, מאחר וכהונתו הייתה צפויה להיות קצרה מידי, ועכשיו גורמים בכנסת אומרים כי הוא מבקש להיות מועמד לתפקיד מבקר המדינה. אליעזר ריבלין, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון צמח בבית המשפט לתעבורה, וכתב את הספר-אבן דרך- החשוב ביותר בתחום, ובכלל נתפס כמומחה בעל שם בתחום הנזיקין. פרופיל.

לפי שעה מוזכרים מספר חברי כנסת מכל סיעות הבית כתומכים בו – ובהם דוד רותם, דב חנין, בוז'י הרצוג, איתן כבל, אופיר אקוניס ויו"ר ועדת הכספים משה גפני. גם יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, הוזכר כתומך אפשרי.

רוצה להיות מבקר. ריבלין (צילום: אתר בתי המשפט)
רוצה להיות מבקר. ריבלין (צילום: אתר בתי המשפט)

אליעזר ריבלין נולד במאי 1942 והוא מכהן כשופט בבית המשפט העליון מאז שנת 2000. מאז 2006, עם מינויה של בייניש לנשיאת העליון, התמנה ריבלין למשנה לנשיאה. במערכת הבחירות האחרונה גם היה יו"ר וועדת הבחירות המרכזית. הוא נולד בירושלים, נצר למשפחת עולים מעליית תלמידי הגר"א. לריבלין ארבעה ילדים והוא לא השופט היחיד במשפחה- בן דודו שופט בבית המשפט השלום בירושלים- יוסף ריבלין.

את לימודי המשפטים סיים באוניברסיטה העברית בירושלים בשנת 1968 ועסק בעריכת דין בעיר באר שבע, בעיקר במתן ייעוץ משפטי לרשויות ציבור. שמונה שנים לאחר מכן מונה לראשונה לתפקיד שפיטה בבית המשפט לתעבורה, וכעבור שנתיים לבית המשפט השלום בקרית גת. בשנת 1982 התקדם ריבלין למחוזי בבאר שבע למשך 17 שנים, עד למינויו לעליון.

ריבלין נשאר קרוב לתחום התעבורה וכתב ספר בשנת 1993- "תאונות הדרכים- סדרי דין וחישוב פיצויים", שהפך ברבות הימים לאבן דרך בתחום.

בין פסקי הדין המרכזיים של ריבלין ניתן למנות את הלכת אטינגר – קבעה את הזכות לפיצוי בגין אובדן כושר השתכרות ב"שנים האבודות", "הזכות לפרסום"- בעניינו של שחקן מכבי תל אביב בכדורסל, אריאל מקדולנס שם נבע כי  "ידוען יכול ליהנות מהזכות להגנת הפרטיות, כאשר הוא נמנע מלעשות שימוש מסחרי בשמו", דחיית העתירה של התנועה לאיכות השלטון לפיטורי השר צחי הנגבי, ועיגון כלל  ברירת הדין בנזיקין במשפט בינלאומי הפרטי ל"מקום קרות העוולה".

בערעור על דחיית תביעת פיצויים של אישה שנפגעה במהלך קרב בין חיילי צה"ל למחבלים פלסטינים, קבע השופט ריבלין ש"פסק זמן בפעולה המלחמתית, (הוא)  פרק זמן שבו מתחדדת האחריות כלפי חפים מפשע וירי רשלני במהלכו אינו נהנה מחיסיון"‏, והוסיף בשולי הדברים, לאחר שדחה את הערעור, "אף שהמחבלים אינם מכבדים כללי התנהגות אנושיים בסיסיים, ואף שלא הוכח כאמור שהמנוחה נפגעה מכוחות צה"ל, טוב היה לו נחלצה מדינת ישראל, ולו לפנים משורת הדין, וכמחווה אנושית, להקל על מכאובם של חפים מפשע שנפגעו. בכך הייתה מגלה אך גדלות"‏.

במקום אחר כתב, בעניין פיטום אווזים, "כשלעצמי, אין ספק בלבי כי ליצורי הבר כמו לחיות המחמד – רגשות. הם ניחנים בנפש החווה את רגשות השמחה והצער, האושר והאבל, החיבה והפחד. יש בהם המטפחים רגשות מיוחדים כלפי ידידם – אויבם האדם. … יאמר המצדיק, כי ראוי כי רווחת האדם תגביה עוף אף במחיר עמלם של עופות בני רשף. אלא שלכך יש מחיר – והמחיר הוא גריעה מכבודו של האדם עצמו."

המועמד של נתניהו

רק אמש הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא תומך במועמדותו של השופט יוסף שפירא לתפקיד מבקר המדינה. נתניהו נועד אמש עם יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין; עם יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, ועם ח"כ יריב לוין שעדכנו אותו באשר לסיכומים בין סיעות הכנסת התומכות במינויו של שפירא לתפקיד, במקומו של מיכאל לינדנשטראוס. האחרון צפוי לסיים את תפקידו בעוד מספר חודשים.  שפירא זוכה לתמיכת הליכוד, קדימה, העצמאות וישראל ביתנו. גם יהדות התורה וש"ס צפויות להביע תמיכתן במינוי.

מועדף על נתניהו. שפירא (צילום: אתר בתי משפט)
מועדף על נתניהו. שפירא (צילום: אתר בתי משפט)

שפירא, 66, למד משפטים באוניברסיטה העברית ועבד כעורך דין עצמאי משך כשלושה עשורים. המשרד אותו הקים פועל עד היום. משנת 1999 משרת שפירא במסגרת שירות המילואים כשופט בית המשפט הצבאי לערעורים, בדרגת אלוף-משנה. בשנת 2000 סיים לימודי תואר שני בקרימינולוגיה באנגליה, ובתחילת העשור הקודם שימש כיו"ר לשכת עורכי הדין בירושלים וכסגן יו"ר בית הדין המשמעתי הארצי של לשכת עורכי הדין. ב-2003 הוא מונה לשופט בית משפט השלום במחוז ירושלים, וכשנתיים לאחר מכן מונה לשופט מחוזי. במהלך כהונתו דן בנושאים אזרחיים ומסחריים, בין היתר בפשיטות-רגל. בין פסיקותיו, ההכרעה כי משרד הבריאות ובתי-החולים אינם רשאים לסרב לתת טיפול של הפריה חוץ-גופית מזרעו של תורם ידוע נשוי או להתנות את הטיפול באישורה של אשת התורם.

ב-2010 התמודד שפירא במרוץ לבחירת יו"ר נציגות השופטים מול שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, והפסיד את התפקיד.

בחירת המבקר תעשה בהצבעה חשאית במליאת הכנסת ככל הנראה בשבוע הראשון או השני של חודש מאי הקרוב. "כשההצבעה היא חשאית וכשהמועמד הוא שופט בית המשפט העליון המתמודד מול שופט אלמוני יחסית מבית המשפט המחוזי הכל פתוח למרות הגיבוי שהשופט שפירא זוכה לו", אמר גורם בכיר בכנסת.  

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן