Skip to content

ישראל זקוקה לשמאל חדש

ישראל זקוקה לשמאל חדש. משהו בדמותם וברוחם של האבות המייסדים, שהיו בעיקרם טיפוסים שזיפיים, שהתמודדו עם המציאות על דרך היצירה, והקימו לתפארה את מודל 'החברה פותרת הבעיות'.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ישראל זקוקה לשמאל חדש. משהו בדמותם וברוחם של האבות המייסדים, שהיו בעיקרם טיפוסים שזיפיים, שהתמודדו עם המציאות על דרך היצירה, והקימו לתפארה את מודל 'החברה פותרת הבעיות'.

בימים סוערים אלה של מתח הולך וגובר בין שמאל לימין בישראל מן הראוי שניקח צעד אחד אחורה וננסה ללבן לעצמנו את הדברים. מעניין במיוחד הוא סיפורו של השמאל בישראל. ככל שהוא פוחת בציבור כך הוא נהיה אגרסיבי ומאיים יותר. מאחר וחשבון נפש נוקב הוא איננו יכול לעשות נעשה זאת אנו בשבילו.

לשמאל חלק נכבד בהתחזקות הימין בישראל והוא יכול להלין רק על עצמו

ונתחיל דווקא מן הסוף. ממסרי השורה התחתונה. מן התוצאות. על השמאל להבין שמשהו מאוד מהותי בדרכי התנהלותו מרחיקים ממנו את הציבור, ואל החלל הריק שהוא מותיר אחריו נכנסים בחדווה רבה פלוגות וגדודים של ימין וימין קיצוני, כשרוחות לאומיות ומשיחיות עזות מנשבות בגבם. כלומר, לשמאל חלק נכבד בהתחזקות הימין בישראל והוא יכול להלין רק על עצמו.

במוקד הסיפור הגדול של השמאל ניצב הערך "כיבוש". טול ממנו את העילה הזאת ובניין-העל הגבוה שבנה מעליו יקרוס באחת. ואגרטל ההצדקות שלו יתנפץ לרסיסים. את הפקעת הזאת מעוד קשה להתיר ולשחרר. צרורים כאן יחד כל יסודותיו ואדניו של השמאל. עולם שלם דבור על אופניו. משנה סדורה ובנויה לתלפיות. וכל המנסה לחללה הוא פחות ערך, גזען, לאומן ופשיסטן. בלתי נסבל, פרימיטיבי וחסר ערכים.

הערכים האוניברסליים הוא הפטנט העולמי של השמאל

הערכים האוניברסליים הוא הפטנט העולמי של השמאל. הוא המולך וההלכה הכתובה שלהם. דביקותם בה משולה לדת, וככל שמתעקשים על שמירתה כך זוכים במספר נקודות רב יותר אי שם בשמים. הכול נבחן ונבדק על פיהם. אין צורך להתאמץ וגם לא להאזין לאיש, ובטח ובטח שלא לדברה של המציאות. הכול ידוע ומוחלט. ישנה נוסחת פלאים אחת שפותרת את כל הבעיות ומביאה גאולה לעולם. ואם המציאות סותרת אותה אז אונסים אותה. פטנט עולמי לשחרור מאחריות.

האספה הלאומית הצרפתית מתכנסת ב"ארמון בורבון" שבלב פריז. מפלגות השמאל הפוליטי יושבות לשמאלו של נשיא האספה והימין לימינו

אפילו הדיון הפילוסופי על ערכים ומוסר לא יזיז את השמאל מעמדותיו ומקשיחותו. אימרה כמו "אדם וחברה מוסריים נמדדים קודם כל ומעל לכל על פי תוצאות מעשיהם ומחדליהם", חולפת מעל אזניהם כאוושה חרישית. וכך גם מלל כמו "כוונות טובות וערכים נאצלים אינם בהכרח ערובה להשגת תוצאות טובות". כל ניסיון להתיך את עגל הזהב שיצקו רק יגביר עוד יותר את מלחמת הקודש של השמאל עם המציאות. הוא חמוש מכף רגל ועד ראש ורק רעש גדול וחורבן יוכלו לו.

הפשטות הבלתי נסבלת הזו שהנה יש ערך מוחלט אחד הגובר על כל האחרים, היא לב ליבה של התזה הסמויה של השמאל הדוגמתי בישראל. אסטרטגיית היסוד שלו. ושלא יבלבלו לחסידיו את הראש עם דילמות מוסריות והכרעות יום יומיות רבות שעלינו לקבל, ועל הפשרות הנגזרות מהן. ושקיומה של ישראל אף הוא ערך אוניברסלי שאנו מחויבים לו. ומה לעשות אלה הם החיים.

ואנו כולנו רק בני אדם ולא אלים. ולאיש מעמנו אין שליטה וגם לא ריבונות על מרבית מרכיבי המציאות. ומאחר ואין לנו שליטה שכזו כל שנותר לנו, על פי תורת השמאל, הוא להעלות את עצמנו על מוקד העולם כמי שגילם בדבקות אלוהית ועד הקצה את הערכים האוניברסליים ותוך כדי כך גם פסק מלהתקיים.

הערכים האוניברסליים הוא חזון אנושי נפלא, אך כשהופכים אותם לכלי עבודה יום יומי ולאמצעי יחיד להתמודדות עם המציאות, רק רע צומח.

כאן קבור הכלב וזו גם נקודת החולשה הגדולה של השמאל. נסה לדבר בענייניות ובמקצוענות רבה עם שליחיו, על האסלם והערביות ועל הנורא הקורה סביבנו, כמו גם על חשיבה אסטרטגית ורב תחומית, ולייצר תובנות חדשות על המציאות ודרכי פעולה הולמות, הנך נידון מראש לכישלון. מיד יטיחו בפניך כיבוש כיבוש כיבוש. וכמובן, מה יותר נורא ואיום מכיבוש, ובמיוחד כשזה מסתדר יפה וטוב כל כך עם עגל הזהב שנוצק אי שם בעידן האידאולוגיות הגדולות של המאה ה- 20.

הניסיון הנואש לשמר את רוח תנועות הנוער ולסרב בכל תוקף להפוך לחברה של בוגרים, המכירה במגבלותיהם של החיים ומורכבותם של הדברים, הוא הכשל הגדול של השמאל בישראל. הוא הפח היקוש אליו נופלים מבלי דעת כל המכונים בפי העם ”יפה הנפש", ועל ידינו בשם הטיפוסים ה'טנטליים'. המרוממים את עצמם מבלי דעת בשרוכי הנעליים של ערכים ואידאולוגיות, במענה לצורכי נפש 'איחודיים'. ("מרד, יצירה והתגלות", פרופסור גיורא שוהם). גם מימין, גם משמאל וגם משמיים.

השמאל הקיצוני בישראל היא חולשה אנושית מובנת, אך היא איננה דרך. היא אובססיה. עבודת אלילים. סוג של גאולה. וחבל עד מאוד שאנשים טובים בתוכנו נקלעים אל תוך המלכודת המפתה הזו. כולנו שואפים לטוב וכולנו ערכיים. זה לא הערכים, זו המציאות שסביבנו. והוויכוח הנורא בתכנו הוא בעיקרו פיקציה שאנו מיצרים ושאין לה כל הצדקה. הוא שיח המבוסס על משאלות לב ולא על הרלוונטי, המציאותי והאפשרי בחיינו.

זה לא עוד כתבת שטנה נגד השמאל. זה דאגה אמתית לחוסננו וביטחוננו כאן. זה ניסיון לפענח את צופן חולשתנו הדורית המקרינה אין סוף הפסדים לכולנו.

 

2 Comments

  1. גידי
    14 בינואר 2016 @ 12:27

    נמרוד .
    "השמאל הקיצוני בישראל היא חולשה אנושית מובנת, אך היא איננה דרך. היא אובססיה. עבודת אלילים. סוג של גאולה. "
    לא נראה לי שבשמאל בנויים לחשבון נפש .מדובר פה בתעשייה ענקית של גובים עם כסף גדול ואינטרסים חובקי מדינות ומעורבים ומתפרנסים הרבה אנשים שאדון עזרא נאווי הוא קצה הקרחון .אמרו חכמים שזה "הכל כלכלה " .
    מה שאני חושב זה שהאידאולוגיה הייתה אולי עד שנות השמונים ,מאז השמאל הקיצוני מרצ ,שלום עכשיו, בצלם ,הקרן החדשה ,שוברים שתיקה ועוד הם סוג של "ארגון פשע מאורגן" כמו בימין נוער הגבעות ,להבה וכדומה.
    כמו כן בנוסף "לכיבוש"נוריד עוד כמה ערכים כנגד רוב רובו של העם כמו גזענות,הסתה,זכויות אדם , פאשיזם, אפרטהייד וכל דוברי החונטה היו אילמים.אין ראיון של מי מהם בתקשורת שהמנטרה הזאת לא חוזרת כמה פעמים וכל המרבה הרי הוא תותח גדול יותר בעיני החונטה.אלה גם המילים שמגדילות מאוד (וגם מדליקות) את הימין .
    נמרוד תמיד מעניין ומחכים לקרוא את דברייך.

  2. גורן
    13 בינואר 2016 @ 2:15

    השמאל הישראלי היה צריך לטפל בעובדים לכנס לשכונות ולא להתעסק בנושא הערבי אז אולי היה לו יותר כוח מאותם אנשים שאליהם הוא לא מצליח לחדור

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן