Skip to content

מבט אנלוגי בעולם דיגיטלי

העולם הדיגיטלי הגלובלי הפוסט מודרני ער כל הזמן. אנחנו ישנים יותר מאי פעם אבל בו בזמן ערים אתו. שמונה פרוייקטים חדשים במוזיאון הרצליה מותירים אותנו עם יותר שאלות מתשובות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

7\24. כך נקראת התערוכה המרתקת שתפתח מחר במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית. עולם דיגיטלי שער 24 שעות ביממה, נוכחות גלובלית בלתי פוסקת. אם נולדנו מוקדם מדי אנחנו כמעט אבודים. החיים במציאות של 360 מעלות הגיעה בזמן שישנו. אנחנו קיימים בתלת ממד.

אתם יושבים בחלל המוזיאון, מרכיבים משקפיים ואזניות ונשאבים ברגע למציאות אחרת, שנראית אמיתית לא פחות מזו הסובבת אתכם. התערוכה במוזיאון לאמנות עכשווית בהרצליה משלבת אספקטים טכנולוגיים ואמנותיים. חלק מהיוצרים הם אמנים ואחרים הם כאלה שבכלל לא התכוונו ליצור אמנות. הם אנשי טכנולוגיה ואפילו מדעני מוח.

בפרוייקט המייקרים המרשים, אחד משמונת הפרוייקטים המוצגים בתערוכה, אפשר לחזות באמנות מרתקת ששואלת שאלות חברתיות נוקבות. למשל, פרוייקט של מייקרית בשם batt-girl ששואל את הניצב מולו האם יש לו באמת חברים, או שכל החברים שלו הם בפייסבוק, והוא  למעשה מוקף בבדידותו שלו ומתבקש לחבק אותה.

האם החברים שלך רק בפייסבוק? המיצג של Batt Girl
האם החברים שלך רק בפייסבוק? המיצג של Batt Girl צילום: יח"צ

אם אתם תוהים למה כל הפיתוחים הטכנולוגיים האלה מוצגים במוזיאון לאמנות, כי מקומם אולי במוזיאון מדע, תחשבו פעמיים על השאלה: איפה נגמר היום משהו ומשהו אחר מתחיל? העולם שלנו נעשה יותר ויותר מורכב והטכנולוגיה כבר מזמן בולעת הכל. בעולם בו מערכות יחסים מתחילות בפייסבוק ומסתיימות בווטסאפ, גלי מוח בצורת גלי ים נראים בדיוק כמו מיצג אמנותי. כך גם הקרנה תלת מימדית של עיר בסין שמחקה את לונדון לפרטי פרטים אך אנשים אינם חיים בה, ואתם מסתובבים בתוך ההקרנה ומרגישים שאתם במקום ממש.

אתם מתבקשים לשבת על מיטתה של טליה לינק, בחדר לבן שכולו מורכב מריהוט ואביזרים של איקיאה האוניברסלית, ולצפות בסרטוני הדרכה שהאמנית יצרה. סרטונים שמדריכים אתכם איך לעשות דברים בעצמך. למשל, איך להתאפר, למשל, ולהפוך את עצמכם לדמויות שונות לחלוטין, לפי משאלות ליבכם. כי בעולם דיגיטלי הכל אפשרי. אפשר לפשוט וללבוש דמות.

עוד מוצגות במוזיאון, ב'עולם 5' וב'קיוסק' עבודותיו העצומות והמרתקות של רן סלוין, שמביאות אתכם לחשוב על משמעות הקשר בין צבע, צליל, מרחבים וזמן בעולם הטכנולוגי שלנו.

התערוכה, המלאה בהפתעות, משמשת למוזה. מוזה היא מחלקת החינוך של המוזיאון, אותה מנהלת הילה פלד. יש פה רצון עז להסתכל על הסתכלותנו באמנות, ולראות את השינוי שחל בנו בהסתכלות על תרבות. מה שמעורר שאלות אצל מבוגרים, מתקבל בטבעיות אצל הילדים שנולדו כבר לעולם הדיגיטלי הזה, ומתבוננים בחיבור בין יצירתיות, יזמות, מדע ושיתופי פעולה בין אמנות לכל תחום אחר כעל משהו טבעי לחלוטין. הילה פלד מדברת על עולם שבו אין חוסר בתרבות, אלא עודף בתרבות, אותו מתווכים במוזיאון לילדים ולנוער שמגיעים להתבונן בתערוכות.

בחיים שמתנהלים 7\24 אנחנו ישנים הרבה יותר מאשר ישן האדם אי פעם, מגלה את אוזננו מנהלת המוזיאון, ד"ר איה לוריא. העולם המודרני שלנו, עם כל המתרחש בו, משברים פוליטיים, כלכליים, טרור ומשברים רגשיים אישיים, בו אנחנו ישנים יותר, ער כל הזמן, וגם בזמן שאנחנו ישנים אנחנו מושפעים. אנחנו לא תמיד יודעים לומר האם הטכנולוגיה משפיעה על חיינו יותר לרעה או יותר לטובה, אבל היא כאן, ומשימתנו היא לחיות איתה ולנצח.

שאלות על אמנות פוגשת טכנולוגיה פוגשת חדשנות פוגשת יצירתיות פוגשת ערות פוגשת שינה פוגשת חיים בשלוש מאות ששים מעלות. התערוכה נפתחת מחר, ה 16.1 ונסגרת ב 30.4. מומלצת ביותר לכל הגילאים.

מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית. שעות פתיחה והוראות הגעה בפנים.

3 Comments

  1. אורלי כהן
    31 במרץ 2016 @ 5:31

    כתיבה סוחפת, רהוטה ומרגשת המעבירה את החוויה במלוא עוצמתה, אין ספק שעשית לי חשק עז לצפות בתערוכה, תודה אביבה!

  2. Ronit ziv
    15 בינואר 2016 @ 12:27

    נהניתי לקרוא בשקיקה את הכתבה .האמור בה גורם לי לרצון לקפוץ למוזיאון ולחוות את החוויה המיוחדת והלא רגילה בתערוכה . כתבה מזמינה ובהחלט מרתקת.תודה אביבה רוזן.אהבתי מאד

  3. מוטי קפלן
    15 בינואר 2016 @ 11:25

    יישר כוח אביבה רוזן!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן