Skip to content

עימות בין נתניהו לשגריר ארה"ב, שהאשים את ישראל בסטנדרט כפול

שפירו: "נדמה שיש למדינה סטנדרט כפול באכיפת החוק ביהודה ושומרון - ויש דין אחד ליהודים ודין אחר לפלסטינים"; נתניהו: "דברי השגריר, ביום שבו קוברים אם לשישה שנרצחה, וביום שבו נדקרת אישה הרה - אינם מקובלים ואינם נכונים". שרי החוץ של האיחוד האירופי: כל ההסכמים בין האיחוד האירופי לבין ישראל לא יחולו מעתה על שטחים שמחוץ […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עימות ישיר בין שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו. זאת, לאחר שהשגריר שפירו האשים את ישראל בסטנדרט כפול, באכיפת החוק בגדה המערבית.

דן שפירו. "סטנדרט כפול" (צילום ארכיון: דן בר דוב)
דן שפירו. "סטנדרט כפול" (צילום ארכיון: דן בר דוב)

בהופעה בפני הכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי, אמר השגריר שפירו: "נדמה שיש למדינה סטנדרט כפול באכיפת החוק ביהודה ושומרון –  ויש דין אחד ליהודים ודין אחר לפלסטינים".

שגריר ארה"ב גינה אמנם את פיגועי הסכינאות ואמר כי ארה"ב מגנה את כל המתקפות הללו ומחוייבת  לעשות כל מה שניתן כדי למנוע את ההתקפות. "אנחנו מבקשים מהפלסטינים לענות על השאלה הקשה מדוע הם אינם מונעים טרור", אמר.

עם זאת גינה השגריר בחריפות יתר את האופן שבו נאכף החוק בשטחים. "לעתים נדמה כי לישראל יש שני סטנדרטים של אכיפת חוק בגדה המערבית – אחד עבור יהודים ואחר עבור פלסטינים", אמר שפירו, "‏יש יותר מדי מקרים שבהם ישראלים בגדה המערבית נוטלים את החוק לידיהם ואינם נחקרים. אין תירוץ לאלימות, אבל מדיניותה של הממשלה מעלה שאלות לגבי הכוונות שלה". הוא מתח ביקורת גם על הבנייה בהתנחלויות ואמר, "הפוליטיקאים התחייבו לפיתרון שתי המדינות, אבל ככל שמגדילים את הבנייה היישום יהיה קשה יותר. אלימות אינה תירוץ להתיישבות".

כל ההסכמים בין האיחוד האירופי לבין ישראל לא יחולו מעתה על שטחים שמחוץ לקו הירוק. (צילום: צבי זינגר)
כל ההסכמים בין האיחוד האירופי לבין ישראל לא יחולו מעתה על שטחים שמחוץ לקו הירוק. (צילום: צבי זינגר)

שפירו מתח ביקורת גם על התנהלותה של ישראל מול הפלסטינים והדגיש כי לדעתו, "גם אם אין תנאים לקיים משא ומתן יש לחתור לסיומו של הסכסוך. כמדינה קרובה לישראל אנו חשים שהפתרונות צריכים להגיע מצידנו". עם זאת, הדגיש השגריר שפירו כי היחסים בין ישראל לארה"ב "מעולם לא היו חזקים יותר".

מלשכת ראש הממשלה נמסרה תגובה חריפה: "דברי השגריר, ביום שבו קוברים אם לשישה שנרצחה, וביום שבו נדקרת אישה הרה – אינם מקובלים ואינם נכונים. ישראל אוכפת את החוק כלפי ישראלים וכלפי פלסטינים. מי שאחראית לקיפאון המדיני היא הרשות הפלסטינית, שממשיכה להסית ומסרבת למו״מ".

גם השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, הגיב: "זו אמירה שעושה עוול גדול למשטרה ולשירות הביטחון הכללי, שעושים מאמצים גדולים – ומקבלים לשם כך גיבוי ומשאבים ככל שנדרש – כדי לאכוף את החוק ביהודה ושומרון על ערבים ויהודים כאחד".

האיחוד האירופי נגד ההתנחלויות

בתוך כך החליטו הערב שרי החוץ של האיחוד האירופי כי כל ההסכמים בין האיחוד האירופי לבין ישראל לא יחולו מעתה על שטחים שמחוץ לקו הירוק.

בהחלטת שרי החוץ נאמר בין היתר כי "האיחוד האירופי והמדינות החברות בו מחויבים להבטיח את המשך היישום המלא של החקיקה החלה על מוצרים מהתנחלויות. כל ההסכמים בין מדינת ישראל והאיחוד לא יחולו על השטחים שנכבשו על ידי ישראל ב-1967".

באיחוד טוענים כי "החלטה זו אינה מהווה חרם על ישראל, צעד שהאיחוד האירופי מתנגד לו באופן תקיף".

בהחלטה נאמר עוד: "ההתנחלויות אינן חוקיות על פי החוק הבינלאומי, מהוות מכשול לשלום ומאיימות על פיתרון שתי המדינות. אנו מתנגדים להן התנגדות עזה. על ישראל לעצור את הרחבת ההתנחלויות ופרק את המאחזים שהקימה".

עוד נאמר בהחלטה כי שרי החוץ מגנים בתוקף "את התקפות הטרור והאלימות מכל הצדדים ובכל נסיבות ובכלל זה מקרי המוות של ילדים". בהחלטה חוזר האיחוד ומבטיח כי אם יגיעו ישראל והפלסטינים לשולחן המשא ומתן יעניק הארגון חבילת תמיכה פוליטית, כלכלית ובטחונית שתסייע לשני הצדדים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן