Skip to content

בת 13 נורתה למוות כשרצה עם סכין שלופה לעבר מאבטח

הילדה רקיה עיד אבו עיד הסתכסה בבוקר עם משפחתה, כך נטען על ידי המשטרה, נטלה סכין והגיעה להתנחלות עם משאלת מוות בליבה. האם היה ניתן לעצור בה מבלי להרגה? משטרת ש"י חוקרת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ילדה בת 13 נורתה הבוקר (שבת) למוות כאשר ניסתה לבצע פיגוע דקירה בהתנחלות ענתות (עלמון) הסמוכה לירושלים במועצה האזורית מטה בנימין. לדברי משטרת ש"י הגיעה הילדה רקיה עיד אבו עיד, מהכפר ענתה הסמוך ממערב להתנחלות, רצה לעבר המאבטח כשסכין שלופה בידה, נורתה, נפצעה קשה ומותה נקבע במקום.
מתחקיר ראשוני של האירוע עולה כי רקיה רבה הבוקר עם משפחתה, נטלה סכין ויצאה אל המחסום בכוונה להיהרג. אביה שחיפש אחריה הגיע לאחר זמן קצר לאזור האירוע, נעצר ונלקח לתחנת אדומים לחקירה. לדברי מקורות פלסטינים משפחת הילדה הגיעה לכפר מאזור יטא.

צילום: חטיבת דובר המשטרה
צילום: חטיבת דובר המשטרה

האם ניתן היה למנוע הרג ילדה בת 13

האם המאבטח פעל כחוק, האם היה עליו לפעול לגביה בנוהל מעצר חשוד הכולל ירי באוויר ואחרי כן ירי לגפיים תחתונות, או שהיה עליו כנוהל, לפתוח באש על מנת להרוג – ממשטרת ש"י נמסר כי הנושא כעת בחקירה.
מאבטחי ההתנחלות מצויים תחת אחריות צה"ל. מגפון פנה לצה"ל וביקש לדעת מהו נוהל האבטחה ומה הן הוראות הפתיחה באש במקרה מסוג זה. על כך, דובר צה"ל טרם הגיב.
ממג"ב נמסר כי היות והעניין נמצא בחקירה של משטרת ש"י, התשובות יינתנו על ידיהם.
יצחק גולדשטיין, תושב אריאל איש ביטחון וותיק בעברו טוען כי במקרה הזה לא היה ניתן לפעול אחרת אלא על מנת לירות כדי להרוג. לדבריו עוד בתחילת שנות ה-2000 שונתה ההוראה בידי צה"ל והמאבטחים שעד אז החזיקו בנשק עם מחסנית מחוצה לו, הצטוו לפעול עם אקדחים חמושים במחסנית בהכנס.

המשטרה החלה בחקירת האירוע (צילום: חטיבת דובר המשטרה)
המשטרה החלה בחקירת האירוע (צילום: חטיבת דובר המשטרה)

"קשה לקבע אמירה אחת סטנדרטית לגבי המאבטחים", אומר גולדשטיין, "לעיתים קרובות עומדת לרשותך שניה או שניה וחצי ועליך להגיב מיד בין אם זו מחבלת בגירה או ילדה בת 13. אתה מזהה דמות רצה לעברך עם סכין שלופה וצועקת "אללה הוא אכבר", שולף ויורה. באותה שניה זה או חייך או חיי הדמות שרצה אליך עם הסכין.
– ניתן היה לירות לרגליה ולנטרלה..
"לא ממש. ראשית דבר אינך יודע אם היא נושאת מטען נפץ או לא. כבר היו מקרים בעבר בהם נוטרלו מחבלים בפגיעה ברגליהם או בפלג גופם התחתון והם פוצצו עצמם והרגו אנשים סביבם. לכן ההנחיה ברורה, תירה בראש על מנת להרוג".
– מה בנוגע לרמה המיומנות המבצעית של המאבטח?
"כאן יש בעיה קשה. מאבטחים של מעברים כמו מעבר 300 ומעברים אחרים, או מאבטחי חברת החשמל, אלו כדוגמא עוברים אימון מדוקדק של 30 יום ומיומנים בעבודתם. המאבטחים בהתנחלויות הם שומרים שעברו אימון בן יומיים. זה אימון שאתה יורה בו 35 כדור במטרה. גם אז זה במצבים נוחים של שכיבה, כריעה או עמידה במטווח. לאיזו מיומנות אתה כבר יכול לצפות מסטודנט שמקריב את חייו במצבי סיכון עבור 30 שקל לשעה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן