Skip to content

עכו של תרבות ואומנות

בסוף השבוע (23.1.16) נפתח בעכו פסטיבל תרבות ואומנות לכל המשפחה, שיתקיים גם בשבת הבאה, 30.1.16, במתחם הבזאר הטורקי בעיר. אין כמו עכו בימים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עכו יפה בכל עונות השנה, לא רק בפסח או בימי הקיץ החמים. גם היום (שבת בלב ינואר), למרות שכל הדרך אל עכו היתה גשומה עד סוערת, כשהגענו, חיכתה לנו עיר נמל שטופת שמש חמימה ומסבירת פנים.

עכו של סקיפרים תרנים ומגדלים. צילמה ענת מנדל.

התחלנו את ההיכרות עם הבזאר הטורקי של עכו, השוכן בסמיכות לנמל עכו העתיק ולצד "השוק הלבן", המציע חלופה תרבותית קולינרית וארכיטקטונית. הבזאר מכונה גם " השוק הארוך" או " בזאר אל-ג'זאר", מכיוון שנמצא מאחורי המסגד הגדול של עכו "מסגד אל-ג'זאר". במסגד הזה, כך מאמינים המוסלמים, נמצאת שערה מזקנו של מוחמד ומהווה עבורם מוקד עלייה לרגל.

אורכו של המבנה כ- 100 מטרים ובו כ- 50 חנויות קטנות המכונסות למתחם גדול שכולל גם את "השוק החשוך". הבזאר כולל מסעדות, חנויות מזכרות, בית קפה וניחוחות של שוק של פעם.

 

מעל חומת עכו הרחבה במיוחד. צילמה ענת מנדל

את פנינו קיבל אורן לביא, מצוות ההפקה של הפסטיבל. אורן, מקומי לשעבר, שסיפר  בחיוך מסביר פנים את סיפורו האישי כילד בסימטאות עכו, דור שני לאב מורה דרך, מחנך ומשורר עכואי – שמעון לביא ז"ל, אשר אהבתו לטבע ולעכו באה לידי ביטוי בספרו "איוושה ברוח הארץ" ועל שמו אף נקראה כיכר בעיר – חשף אותנו בחינניות לשירה מקורית ולסיפורים ואגדות ייחודיות לעיר עכו. הסיור הקצר מעל חומות עכו הרשים ביותר בעוצמת הבינוי והמיגון של העיר, שבזכות החומה הבצורה שלה ( 12 מטר רוחבה) הכניעה את נפוליאון והחזירה אותו למצריים לאחר שהבין כי את העיר הזאת הוא לא יוכל לכבוש. נהנינו ממסע מלא ריחות וטעמים של תמרהינדי מסורתי, דגים טריים, גבינות משובחות ותבלינים שנרקחים מזה 4 דורות באותה חנות קטנה, שקירותיה עטופים בהיסטוריה וספוגים בריחות אגוז מוסקט, פלפל ממדגסקאר וראס אל חנות בניחוח של עמבה.

 גם בשבת הבאה (30.1.16) בואו עם כל המשפחה לבזאר הטורקי. בין השעות 11:00 ל-16:00, יקבלו את פניכם בשמחה, ותהנו מפעילויות רבות לאורך המתחם. בגומחות הציוריות, בין חנויות השוק, תחת תקרה גבוהה ומקושתת, יתקיימו דוכני יצירה, ריקוד ואומנות. את היום תוכלו לפתוח בסיור קצר בעכו העתיקה, בצהריים כל המשפחה תוכל להנות משעת סיפור עם מספר סיפורים מקומי, על הסימטאות המרתקות, על נסיכים, רבנים ודמויות צבעוניות נוספות מחיי העיר. תהנו ממופע דרבוקות והפעלה לכל הגילאים, בסדנאות מגוונות במחיר סימלי.

אפשרות ססגונית נוספת היא סיור בעלות של 65 ₪ למשפחה, עם עבדו, שייקח אתכם לשיטוט בסימטאות העיר, ישתף אתכם ברכילות על שליטים ובריונים, בניחוח של עיר נמל תיכונית וצבעונית (בהרשמה מראש 054-7792184)

התותחים הצרפתים שהכריעו את נפוליאון. צילמה ענת מנדל

מלבד ממתחמי היצירה והאומנות, המוזיקה והסדנאות, אי אפשר בלי אוכל. והרבה. פה, רבותי וגבירותיי, יש חידוש מרעיש – עכו זה לא רק דגים וחומוס.

אחרי דיון מעמיק של דקות ארוכות הגברים שבחבורה לא הגיעו למסקנה חד משמעית לגבי איזה חומוס הכי טוב, איזה חומוס יותר רך ואווירי ואיזה חומוס הופך ליציקת בטון. רק דבר אחד אתם כן צריכים לקחת בחשבון – סעיד סגור בשבת. אז למה שלא תהנו ממסעדות אותנטיות מגוונות אחרות ? למשל – במעדל'ה מגישים מנות ים תיכוניות בניחוח ערבי מודרני ; אצל סבידה תוכלו לטעום דגים ופירות ים טריים ; אצל מרקטו מפליא השף עומרי שחר מטעמי שוק איטלקיים ; ואם בא לכם טאפאס בר קטן עם תפריט גדול, לכו על קוקושקה בניהולו של גיל רודיטי.

ואם בכל זאת, בחומוס עסקינן, תצאו ממתחם הבזאר ותגיעו לשוק הלבן תוכלו להנות במסעדה של סוהילה – בתנאי שתור ארוך ומשתרך לא מפחיד אתכם.

 

לפרטים נוספים על כל הטוב הזה –   054-7792184 (טלטול, המפיקה הגלילית והחייכנית של הפסטיבל).

 כתובת אתר האינטרנט של הבזאר – http://www.acre-turkish-bazaar.com/

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן