Skip to content

החליל והלבנה

לקראת מופע האופרה של איאן אנדרסון מייסד להקת הרוק המתקדם ג'טרו טאל בתל אביב, יובל אראל מעלה זיכרונות מלאי תמימות נעורים.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הייתי ילד כבן 14, נער, כאשר אלבומה של להקת ג'טרו טאל יצא לאור, Thick as a Brick במקור או עבה כלבנה בתרגום מילולי ואולי סתום כמו בלוק בפירוש סלנג, מוקסם מהפורמט על פיו עטיפת האלבום הנה מעין תדפיס מעיתון בריטי מקומי המדווח בהרחבה על ג'ראל בוסטוק, ילד כבן 8 שכתב פואמה אודות גדולתה של האומה הבריטית שזיכתה אותו בפרס שנשלל ממנו לאחר מכן בעקבות תגובות קשות בציבור על היותו של הילד סוג של חולה נפש ומאותגר רגשית, כך הייתי יושב שעות על גבי שעות ומאזין מוקסם ומכושף לצלילי היצירה הארוכה, 44 דקות הנחתכות בדיוק באמצע בשל המגבלה הפיסית של הויניל, נהנה מכל דקות מוסיקלית, מלודית, כלית ועיבודית, נשאב לעולם הדמיוני שהיצירה לוקחת אותי אליו.

איאן אנדרסון, גטרו טאל, אופרת רוק
איאן אנדרסון, גטרו טאל, אופרת רוק

האמת שרק בגיל יותר מאוחר נודע לי והבנתי כי הסיפור המלווה את היצירה והאלבום כול כולו מצוץ מאצבעו הממזרתית של איאן אנדרסון, מנהיג ההרכב, הכותב והמבצע הראשי המוכר לכל כאיש בעל רעמת התלתלים והזקן הקלטים העומד על רגל אחת בעודו אוחד בחליל הצד הגדול. כי הכל היה טריק ותרגיל שיווקי הלועג לאינטלקטואל ולהגיון של הציבור (כן, מודה, נפלתי בפח, כמו רבים וטובים לא פחות, להגנתי הייתי בן 14 בסך הכל).

אין ספק שאלבום זה, שהיה החמישי במספר בסדרת אלבומי הקונספט ובכלל חיבר אותי לשאר האלבומים והיצירות של איאן אנדרסון וחבריו בג'טרו טאל.

הזדמנות גדולה תיפול ככל הנראה לפני בימים הקרובים, לכפר על כל אותן החמצות שהחמצתי את הופעות ההרכב שוב ושוב בישראל, כאשר איאן אנדרסון, מיסטר ג'טרו טאל בעצמו יגיע יחד עם ההפקה החדשה שלו "אופרת הרוק של ג'טרו טאל" שמו של יתרו התנ"כי או יותר נכון שמו של חקלאי בריטי בן המאה השעה עשרה שנודע בעקבות המצאת המכונה לחיתוך זרעים לחקלאות, מופע שיסוב סביב הדמות עצמה של אותו ממציא במהלכו ישולבו כמה מהשירים המוכרים והידועים של ההרכב המקורי לצד חומרים חדשים, סוג של סיפור ההיסטוריה של הלהקה במעין מופע חצי מולטימדיה שיכלול אף הקרנות וידאו און ליין במהלך המופע.

נכון שישנן לשונות המצקצקות אודות יכולותיו של איאן אנדרסון כיום כפרפורמר, אולם מבחינתי יהיה זה מעין מסע לאחור בזמן, אמנם לא למאה השבעה עשרה אבל לשנות השבעים, תקופה די עשירה ביצירתיות מוסיקלית.

איאן אנדרסון ומופע האופרה של ג'טרו טאל יופיעו בהיכל התרבות בתל אביב בתאריכים , 24, 25 ו- 26 בפברואר, ובתאריך 27 לפברואר במרכז רפפורט בחיפה.

הנה לינק לכרטיסים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן