Skip to content

"משרד הביטחון יציג לוח-זמנים לפיתוח טכנולוגיית חושפת-מנהרות"

כך הבטיח נציג משרד הביטחון, שלום גנצר, בישיבה מיוחדת שקיימה היום הוועדה לענייני ביקורת המדינה, בנושא המנהרות, במושב נתיב העשרה. לוח הזמנים יוצג בשבוע הבא בישיבה חשאית של וועדת-המשנה לביטחון של הוועדה לביקורת המדינה. גנצר: "מדובר בטכנולוגיה המתפתחת בימים אלו, והיא ייחודית בעולם כולו". ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "אם נותקף ממנהרות ברצועת עזה, נפעל בעוצמה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משרד הביטחון יציג לוח-זמנים לפיתוח טכנולוגיית חושפת-מנהרות, להגנה על יישובי עוטף עזה. כך קבעה היום יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד). לוח הזמנים יוצג בישיבה חשאית של וועדת-המשנה לביטחון של הוועדה לביקורת המדינה.

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר וח"כ חיים ילין בישיבת הוועדה
יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר וח"כ חיים ילין בישיבת הוועדה

אלהרר, שכינסה היום ישיבה מיוחדת במושב נתיב העשרה בגבול עזה, הדגישה כי מיקום הישיבה הוא "מחאה של הוועדה – כהזדהות עם התושבים". לדבריה, "יותר מדי דיונים התקיימו עד-כה בנושא ללא מענה הולם  של משרד הביטחון. למרות הבטחה מפורשת של רה"מ ושר הביטחון להקים את המכשול מסביב לרצועת עזה מיד לאחר מבצע 'צוק איתן', ההבטחה לא קוימה עד היום – בעוד שהחמאס ממשיך לחפור מנהרות מתחת לרגלי התושבים, וממש בימים אלו".

 יאיר פרג'ון, ראש מועצת חוף אשקלון, הדגיש בישיבה: "התושבים נמצאים ממש בחזית, תוך איום קיומי כשהם נמצאים מטרים ספורים מהגדר. אסור להמתין שהסכנה תאיים על מרכז הארץ, אלא חובה לגדוע אותה כשהיא על הגדר".

אחת ממנהרות החמאס שנחשפו ב"צוק איתן" (צילום: ויקיפדיה)
אחת ממנהרות החמאס שנחשפו ב"צוק איתן" (צילום: ויקיפדיה)

ח"כ חיים ילין (יש עתיד): "חובה להילחם שאיום המנהרות יוסר, בפרט שהחמאס כבר חופר בגלוי. המנהרות הן איום טקטי – שעלולות להפוך לאיום אסטרטגי". הוא קרא להשמיד את חוליות החופרים מהחמאס,  "ולהשאיר אופק מדיני תוך שימוש בצה"ל בתבונה". ילין תקף את שר הביטחון וטען: "אני חבר כנסת, שר הביטחון מורה לכולם לא לדבר איתי כי אני האיום שלו. אני הלוביסט הכי גדול של העוטף, מייצג רק את התושבים".

 לדברי שלום גנצר, נציג משרד הביטחון, "התקיימו דיונים בהקמת המכשול אצל שר הביטחון, המועצה לביטחון לאומי וועדת החוץ והביטחון – וגם התמחור הכללי אושר, אך עתה יש להיכנס לפרטים הטכנולוגיים המדויקים". גנצר סירב להתחייב מתי תסתיים העבודה על פרטים אלו, והבטיח להציג לוח זמנים בוועדת-המשנה חשאית שתדון בנושא, "כיוון שמדובר בטכנולוגיה המתפתחת בימים אלו, והיא ייחודית בעולם כולו". לדבריו, "כל התלונות עד-כה של התושבים על שמיעת קולות חפירה נבדקו ע"י צה"ל – ונשללו כחפירת מנהרות". גם ינון צור, נציג המטה לביטחון לאומי הוסיף כי "לא ניתן לפרט את העבודה שנעשתה כבר בעניין אלא בפורום סגור לתקשורת".

 נציג האוצר מתן יגל, הדגיש כי אכן דרישה לתקציב מוגדר למיזם טרם הועברה לאוצר ממשרד הביטחון – אך המשרד מודע לעבודה הנעשית בנושא.

"לא הייתי מציע לנסות את יכולותינו". בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
"לא הייתי מציע לנסות את יכולותינו". בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

הערב הזהיר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי ישראל תגיב בעוצמה רבה מאוד נגד החמאס – אם ישראל תותקף מהמנהרות.

בכנס עם שגרירי ישראל בעולם, שנערך במשרד החוץ, אמר נתניהו: "אנחנו פועלים בשיטתיות ובקור רוח נגד כל האיומים, לרבות האיום מהחמאס, גם באמצעים הגנתיים וגם באמצעיים התקפיים. במידה ואנחנו נותקף ממנהרות ברצועת עזה אנחנו נפעל בעוצמה רבה מאוד נגד החמאס – ובעוצמה גדולה בהרבה מזו שהופעלה גם במבצע 'צוק איתן'.

"באזורנו ובעולם מבינים זאת", המשיך נתניהו ואמר. "אני מקווה שלא נידרש לזה, אבל היכולות שלנו – הן ההגנתיות והן ההתקפיות – מתפתחות במהירות. לא הייתי מציע למישהו לנסות אותן".

ח"כ חיים ילין (יש עתיד) תושב נחל עוז, תקף הערב את ראש הממשלה בעקבות דבריו בכנס השגרירים: ״ראש הממשלה מוכיח הערב פעם נוספת שהוא נגרר ולא מוביל. במקום להכהות בטרור וליזום הוא מחכה להיות מותקף ולהגיב. נתניהו, תושב העוטף אינם ברווזים במטווח ולא בני ערובה של חוסר מדיניותך".

ובתוך כך, יו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג, קרא היום, בעמוד הפייסבוק שלו, לפוצץ את מנהרות חמאס.

"זה איום שצריך להשמיד", כתב הרצוג. "למה הדרג המדיני לא נותן את ההוראה הזו לצה"ל? למה שר הביטחון וראש הממשלה מהססים? חמאס מתרברב ואנחנו לא זזים. תקועים.

"המצרים מפוצצים מנהרות של חמאס בגבול רפיח בזמן שתושבי עוטף עזה צריכים להתריע שוב ושוב שהם שומעים חפירות מתחת לביתם? למה מחכים? שיצאו מחבלים עם נשקים שלופים לתוך קיבוץ או מושב? הדרג המדיני צריך לתת מענה פומבי וברור לתושבים. להפסיק להסס כי אנחנו עלולים להתעורר יום אחד ולגלות ששוב המעטנו בחומרתו של האיום", כך הרצוג.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן