Skip to content

חופש העיתונות?

אבל שום דיקטטור לא יכול לסמוך אך ורק על טפשותם של נתיניו. דיקטטור ראוי לשמו, ובנימין נתניהו מוכיח מדי יום שהוא למד מהטובים ביותר, ימנע מציבור נתיניו כל פיסת מידע רלוונטי, על מנת למנוע בעוד מועד את האפשרות הנוראית שנשארו כמה אינטיליגנטים שמסוגלים להבין מה עומק התהום אליה הוא מוביל מדינה שלימה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
גם המפלצת היא תוצר האדם - גרפיטי - צילום: עמית מנדלזון

מדדי ה- OECD לא ממש הפתיעו אותי, זה שישראל מדינה עניה, ומושחתת, זה לא חדש. זה שחינוך בה ירוד זה עוד כלום כי בעוד שנה שנתיים גם ירוד תהיה מחמאה. מחירי הדיור מטורפים גם זה לא משהו שלא היה ידוע. מה שכן אמור להפתיע הוא: שלמרות הכל הישראלים מאושרים. בהתחשב בעובדה שמריחואנה איננה חוקית בישראל הרי ברור שמשהו באוויר שהישראלים נושמים עובד נהדר על ראש ריק. ואולי ההשפעה של המפעלים הפטרוכימיים מגיעה הרבה יותר רחוק מלשכתו של מר יונה "ראש קטן" להב.

מה שבטוח הוא שרוב הישראלים אינם אפילו מודעים לסיוט בו הם חיים, ולבטח אינם מסוגלים לראות את השלכותיו. חינוך לקוי יכול להסביר את העניין, דור שלם שמתקשה לעבד את המידע המועבר אליו, או שמעבד אותו בדיוק ההפך. וגם זה כאשר הוא מגיע אליהם במקסימום 140 תווים או בצירוף חחחח
אבל שום דיקטטור לא יכול לסמוך אך ורק על טפשותם של נתיניו. דיקטטור ראוי לשמו, ובנימין נתניהו מוכיח מדי יום שהוא למד מהטובים ביותר, ימנע מציבור נתיניו כל פיסת מידע רלוונטי, על מנת למנוע בעוד מועד את האפשרות הנוראית שנשארו כמה אינטיליגנטים שמסוגלים להבין מה עומק התהום אליה הוא מוביל מדינה שלימה.

לצורך כך חייב הדיקטטור שליטה מוחלטת בתקשורת. עיתון פרטי כבר יש לו, כזה שמייסדי הפראבדה ברוסיה היו מוריקים מקנאה אילו רק ידעו. שליטה מוחלטת בערוץ הטלוויזיה הציבורי, הושגה זה מכבר. ופירוק הרשות ובניית רשות "מחודשת" יבטיח ששום דבר אינטיליגנטי לא יחמוק מהמערכת הזו. מערכת הפחדה והרתעה כנגד כל איש תקשורת שרק יעז לצאת כנגד השלטון, אין בעיה בשביל זה יש את הכלב מזיל הריר ואכול הכלבת שנקרא "אם תרצו", עיתונים קורסים נרכשים על ידי "אנשי שלומינו" בעלי דיעות פוליטיות "נכונות". והנפת חרב מתהפכת מעל ראשו של כל ערוץ תקשורת בקשיים כספיים או אלו שרשיונם תלוי על בלימה.

כל זה טוב ויפה אבל לא סותם את החור הבעייתי ביותר והוא העיתונות העצמאית הבלתי תלויה (והתפרנית בדרך כלל) המונעת, רחמנא לצלן מאידיאולוגיה דמוקרטית טהורה וחופש הדיבור והעיתונות עומדים בראש מעייניה.
אבל גם לכך יש לנתניהו פתרונות: ראשית משליטים מערכת חוקים לא דמוקרטית בעליל בהם קבלת מידע עיתונאי חיוני מותנה בתעודה ממשלתית. ואז מקימים רשות מתאימה ומסנפים אותה ישירות למשרדו של הדיקטטור.

את הרשות הזו מכנים לשכת העיתונות הממשלתית, והיא בעצם מחליטה מי הוא עיתונאי ומי לא, מהו עיתון ומה לא. תעודת העיתונאי מטעם לשכת העיתונות הממשלתית היא למעשה כרטיס הכניסה לצינור המידע. אם כי גם כאן יש להזכיר שלצינור הזה מוזרק המון מידע שאיננו רלוונטי ומשרת את הדיקטטור עצמו.
מי שנשללה ממנו הזכות להחזיק בתעודה מוצא את עצמו בפיגור רציני אחרי מתחריו (פגיעה בחופש העיסוק).

את הקריטריונים למתן תעודות העיתונאי קובעת הלשכה על דעת עצמה באופן שרירותי לחלוטין לנוחיות ובשירות הדיקטטור הגדול.

בראש הלשכה הוצב עיתונאי, חובש כיפה, כמובן, ניצן חן, והוא מבצע הוראות. הלשכה משנה את הדרישות שלה למתן תעודות העיתונאי חדשות לבקרים, כדי להוריד מעל הבוס את כל הנודניקים השמאלנים האלו שדמוקרטיה מעניינת אותם חס וחלילה.

מיום הקמתו נאבק מגפון לספק לעיתונאיו את התעודות הנכספות, תעודות שבישראל קשה עד בלתי אפשרי לדווח בלעדיהם. כך למשל כששר מכנס מסיבת עיתונאים, לא יוכלו להיכנס לאירוע מי שאינם מחזיקים בתעודה הנכספת, מה שלא קיים באירופה. (עבדכם הנאמן כיסה את כנס ה- G20 עם תעודה של גוף תקשורת עצמאי, ונכנס למסיבות עיתונאים של אובמה סרקוזי ואנג'לה מרקל).

כאמור מאז הקמתו מגפון נאבק לעמוד בסטנדרטים של הלשכה שמשתנים בכל פעם שצריך לחדש את תוקפן של התעודות, ולמרות שמגפון אכן עומד בדרישות הללו הלשכה עדיין מסרבת להעניק לעיתונאיו את התעודה.

זה לא ממש מפתיע, כי מגפון , קטן ועני ככל שיהיה מייצג את הסכנה החמורה ביותר לדיקטטורה, עיתונות חופשית בלי אינטרסים, או במילים אחרות מידע רלוונטי שמועבר לציבור ולא בדיוק מתאים לאג'נדה של הדיקטטור.  ומעצם היותו עיתון "עני" הרי שניתן להתעמר בו והחשש שיפנה לערכאות קטן לא מפחיד אף אחד..

המאבק לא תם, והוא יגולגל אל פתחו של בית המשפט העליון, אבל האם יש מישהו אי שם במנגנון העיתונאי הישראלי או במה שנקרא הברנז'ה, שיצייץ? האם יקום מישהו ויתמוך או יסייע, אין שום סיכוי, זה עוד קרב אבוד שאנחנו מנהלים לבד. העניין הוא שאת המלחמה כולה מנהלים עיתונאים עצמאיים בכל רחבי הארץ ולא פעם נגררה הלישכה לבתי המשפט ויצאה נזופה. האם זה שינה משהו באופי ההתנהלות? בוודאי שלא.

אבל גם כאן יש חדשה משמחת, למגפון יש קוראים, שלא הולכים לשום מקום, והם מתרבים, והם משכילים ורבים מהם כבר בצד השני של המנהרה החשוכה. ויודעים היטב שאם הם רוצים מידע מישראל, מגפון הוא הכתובת.

ובמקביל עולה השאלה, האם עיתונאי או עיתון שאיננו מוכר על ידי הרשות הרשמית מחוייב בכללי האתיקה העיתונאית? האם הוא מחוייב לחוקי הצנזורה הדרקוניים? לצווי איסור פרסום שמוצאים על ימין ועל שמאל בישראל? ואולי דווקא מחוץ למנגנון הרשמי נוכל להעניק שירות טוב יותר לקוראינו?

עיתונאי לעיתונאי - כלב - קטע מגרפיטי - צילום: עמית מנדלזון

 

2 Comments

  1. יפה נפש
    9 בפברואר 2016 @ 15:01

    בכל דור, בכל משטר, בכל דת מגיע זמן בחיי אדם שבו הוא מ-ו-כ-ר-ח לנקות עמדה ולבצע פעולה שמעמידה בסיכון את חייו וחירותו. פעולה נגד שינאה, גזענות, דיקטטורה ובורות.
    אהבה בוראת ושנאה משמידה. שינאה משמידה גם את בעליה.
    הפגנת אהבה, נדיבות, חמלה והבנה לצורך של כל אדם בחופש, שמחה, אחווה ובריאות מנצחת לבסוף כל שינאה.

    ההבדל בין ימין לשמאל בישראל הוא לא אידאולוגי- הוא רוחני.

    הוא ההבדל בין מכוערי-נפש ליפי-נפש. בין שונאי האדם לאוהביו. בין מדכאים למשחררים, בין מחריבים לבונים.
    אין אושרו של אדם נוצר מאומללותו של האחר.
    חופש האחד אינו נוצר מדיכוי האחר.
    שגשוג אמיתי לא נוצר מחמס וגזל.

    הדברים נכונים למדיניות חוץ ולמדיניות פנים.

    אף אדם לא נכנע מרצונו החופשי לגזל, עושק ושלילת חירות. הכניעה מנוגדת לטבע האנוש ולטבע החיים.

    אהבת האדם ללא הבדל דת, גזע, מין ודעה מנצחת תמיד!!!
    ההוכחה: גם לאחר עשרות אלפי שנים של אבולוציה של הרוע, שונאי האדם עדיין לא הגיעו למנוחה ולנחלה.
    בכל מקום בו ישנו דיכוי- ישנה התקוממות.

    זמנו של נתניהו קצוב. הקוצב הוא נתניהו עצמו. לא בעמו הוא יושב.
    יקומו עליו מימין ומשמאל להחריבו. מכתיריו יהיו תלייניו.

    הוא מוליך את עצמו בדרכם של:

    ניקולאה צ'אושסקו
    מועמר קדאפי
    היטלר
    רוברט מוגבה
    קים יונג איל
    הו צי מין
    אידי אמין דאדא
    הקיסר ויליאם השני
    קים איל סונג
    סדאם חוסיין
    יוזף סטאלין
    אאוגוסטו פינושה
    פרנסיסקו פרנקו
    מנגיסטו מאריאם

    ישראל מוליכה את עצמה בדרכן של יוון הקדומה, רומא, האימפריה הבריטית, מונגוליה וכל אותן מעצמות שנבנו משליטה ודיכוי של עמים אחרים.

    ההיסטוריה היא ההווה והעתיד. מה שהי הוא שהווה והוא שיהיה.
    דיקטטורים יקומו ויפלו. משעבדים ומשועבדים תמיד יהיו.
    מדכאים ומדוכאים יישארו לפותים זה בזה בחיבוק ממית.

    לשונאי האדם לעולם לא תהייה מנוחה ושלווה.
    שינאה ודיכוי מותירות את האדם מותש וחולה ושואבות את אנרגיית החיים ממנו.
    אהבה וחמלה טוענות את האדם בחיוניות ושימחת חיים.

    נ.ב. גידי חביבי, נסה להתאפק ולא להגיב… יצליח לך?

  2. גידי
    4 בפברואר 2016 @ 10:16

    טוב בואו נחלק מאמר זה לשניים.
    א. כל הקטע על "הדיקטטור" זו הרי רדיפה עלובה מצד השמאל הקיצוני האנטי דמוקרטי ופאשיסט.הם הרי לא מכירים בדמוקרטיה או בבחירות ובהחלטת רוב העם "הדפוק והמטורלל" מבחינתם. כל המלל הארסי והשקרי נגד נתניהו רק מבליט את חוסר יכולתם להתמודד ביכולת הפוליטית וחוכמתו ןפיקחותו האישית וזה מטריף את דעתם.

    כמובן שפאשיסטים זה רק מימין אז בוא נתקן אותך…"הפשיזם היה תופעה תרבותית לפני שהפך לכוח פוליטי, כלומר, קודם היתה כאן תופעה אינטלקטואלית, תרבותית ואידיאולוגית (ימין ושמאל קיצוני,להבה,שוברים שתיקה,בצלם ,שלום עכשיו ועוד…)ורק אחר כך תורגמו אלו לכוח פוליטי." זאת אמר חברך "הפרופסור" זאב שטרנהל.!!!
    ושטרנהל מוסיף כי הוא מכיר אותכם "הגיבוש האידיאולוגי קדם לצבירת הכוח הפוליטי."
    למזלנו תוכניתכם לא תצלח , אתם לא יכולים להיות כח פוליטי ולנצח בחירות (הרצוג אמר זאת השבוע.),אתם קומץ סהרורים שחיים מכסף זר שעושים נזק .
    ב. עיתונות חופשית גם אם כי הם שופר של האוייב ,האיחוד הארופי ,וטיקונים מקומיים ומבחוץ . כולל העיתונים והאתרים של ישראל היום, ידיעות , הארץ ,אולי מגפון ועוד . לכולם יש אינטרסים גלויים וסמויים והם מבחינתי "תנו לנערים לשחק לפנינו" כי בבחירות העם כולל מסעודה משדרות והזקנה במסדרון יודעים מה טוב להם.
    לכן מאמר כזה מגדיל את דמותו ,כוחו ,תחכומו ,ערמומיותו ויכולתו של נתניהו (הוא לא ידע שהוא כזה, גם אני).
    בלעם אף שהיה גוי ניתנה לו הנבואה והוא נשכר ע"י בלק כאחד שנבואותיו מתגשמות כדי לקלל את ישראל .וכולם יודעים שמקום לקלל יצא מברך…!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן