Skip to content

רצח אבו ח'דיר – מאסר עולם לקטין אחד ו-21 שנות מאסר לשני

בית המשפט המחוזי בירושלים מסר היום בצהריים את דינם של המחבלים שרצחו את אבו ח'דיר. משפחת אבו ח'דיר מתכוונת לערער לעליון בדרישה להשית גם על הנאשם לו נגזרו 21 שנות מאסר, מאסר עולם. המשפחה גם תובעת את הרס בתי המחבלים היהודים.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאסר עולם נגזר היום(חמישי) בצהריים בית המשפט המחוזי בירושלים על נער בן 16, אחד מרוצחיו של הנער מוחמד אבו חדיר שהוצת למוות. על הנער השני ברצח, אף הוא נער בן 16, נגזרו 21 שנות מאסר. השניים נקנסו גם ב-30 אלף שקל כל אחד. משפחת אבו חדיר פרצה בצעקות והאשימה את בית המשפט בכישלון. אביו של מוחמד, חוסיין אבו חדיר, אמר כי אין בכוונת המשפחה לוותר וכי הם יפנו לבית המשפט העליון בערעור על גזר הדין של שופטי המחוזי. הוא הדגיש כי המשפחה גם תובעת מהמדינה להרוס את בתי המחבלים שרצחו את בנו. ""אנחנו נלך לבית המשפט העליון. לא ישנו מאתמול, חיכינו לגזר הדין. איפה הרוצח העיקרי? מה אתו? הוא אחראי לזה. על בית המשפט להורות להרוס את בתיהם, פחות מזה לא מספיק. כשבן 14 רוצח יהודי נותנים לו מאסר עולם, אבל אם אין אפרטהייד וגזענות צריך שייתנו לו גם מאסר עולם ושיהרסו את ביתו. אני לא יכול לראות אותם בכלל", אמר האב לתקשורת לאחר הקראת גזר הדין. מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה כי "בית המשפט גזר היום עונש חמור ביותר – עונש של מאסר עולם על אחד הקטינים ו-21 שנות מאסר על הקטין השני. גזר הדין מבטא את חומרת העבירות שביצעו הקטינים דהיינו רצח נער חף מפשע בן גילם, שחייו נגדעו באחת באכזריות קיצונית וניסיון לחטוף ילד נוסף. הרצח המחריד בוצע ממניעים אידיאולוגיים. אבו חדיר נרצח אך ורק על שום היותו ערבי". "המקרה מהווה המחשה חדה ונוקבת למקומות הנוראים אליהם ניתן להגיע כתוצאה מפעולות ההסתה במרחב הציבורי- המרעילות את הנפש וגוררות צעירים לפשעי שנאה ונקם בחפים מפשע" ציינו בפרקליטות, "הפרקליטות ראתה בשלושת הנאשמים כמי שפעלו בצוותא חדא, שותפים למעשה העברייני ולכן טענה לעונש המקסימלי של מאסר עולם – חרף היותם קטינים".
ביחס לנאשם שטרם נגזר דינו אמרו בפרקליטות כי "לגבי דינו של הנאשם הבגיר טרם הוכרע, אולם במידה ויורשע- גם במקרה שלו, תטען הפרקליטות לענישה מחמירה"

נרצח באכזריות - מוחמד אבו חדיר ז"ל
נרצח באכזריות - מוחמד אבו חדיר ז"ל

התובע: אין עונש שיכול לרפא את האסון

התובע מטעם פרקליטות המדינה, עו"ד אורי קורב, אמר כי "אין עונש שיוכל לרפא את האסון שפקד את הקורבן. ליווינו את משפחתו של הקורבן. מדינת ישראל היא מדינת חוק ותטפל באופן שווה בכל מי שמעורב בטרור. העונש שהוטל על הנאשמים משקף את מה שביקשתם ואת המעשה הברברי והמזוויע של רציחת ילד רק בגלל מוצאו הקטינים ירדו לשפל מוסרי שהם רצו לנקום בחף מפשע".
בעניינו של הקטין, נאשם 2 – גזרו השופטים אב"ד סגן הנשיא יעקב צבן, השופט רפי כרמל והשופטת רבקה פרידמן-פלדמן, מאסר עולם ועוד שלוש שנות מאסר בחופף. כמו כן, עליו לפצות את משפחת זלום בסכום של 5,000 ש"ח ואת משפחת אבו ח'דיר בסכום של 30,000 ש"ח.
בעניינו של נאשם 3 – בדעת רוב גזרו השופטים עונש של 21 שנות מאסר, מאסר על-תנאי של שנה . כמו כן עליו לפצות את משפחת אבו ח'דר בסכום של 30,000 ₪. גזר הדין בעניינו ניתן בדעת רוב בניגוד לדעתו החולקת של כבוד השופט רפי כרמל כי גם עונשו של נאשם זה צריך לעמוד על מאסר עולם. לדעת השופט כרמל "בנסיבות בהן נחצו כל גבולות החוק והמוסר גם יחד, נדחים השיקולים האישיים כנגד האינטרס הציבורי והצורך בהרתעה נטולת פשרות. כזוועת המעשה – כך חומרת הענישה, אף בנסיבותיו האישיות של נאשם 3. לפיכך, דעתי היא כי יש לגזור גם על נאשם זה מאסר עולם".
הנאשם המרכזי בתיק, יוסף חיים בן דוד, עדיין לא עמד לדין היות ולגביו נקבע כי עשה את המעשה אך הוא לא הורשע בשל המתנת בית המשפט לחוות דעת פסיכיאטריות שתקבע באם הוא כשיר לעמוד לדין.

חוסין אבו ח'דר: "תחושתי היא שמוחמד נשרף פעם אחת אך בני המשפחה נשרפים יום יום"

השופטים ציינו את תסקיר שירות המבחן שנערך למשפחת אבו ח'דר המונה כיום זוג הורים ושישה ילדים בגילאי 14-25. "המשפחה הוכרה כנפגעת פעולות איבה. בבית המשפחה נתלו תמונות רבות של המנוח דבר המסמל כי עבורם הזמן קפא מלכת. נסיבות המוות האכזריות גורמות להתמודדות קשה ומייסרת, מתאפיינת בתחושות של חוסר אונים תסכול ומרירות". נכתב בתסקיר. "התסקיר פירט שורה של נזקים שנגרמו למשפחה: רגשות קשים, זיכרונות בלתי פוסקים, תחושת אשמה, טיפולים פסיכיאטריים, מצבי פוסט-טראומה, אובדן שמחת חיים, אווירה קודרת בבית, שבירת כלים ואמונה ואי יכולת חיים משותפים. נזקים אלה נגרמו הן להורים, הן לאחים והאחיות הבוגרים והן לאח הצעיר. בין השאר המליצה עורכת התסקיר להטיל על הנאשמים פיצוי כספי למשפחה", קבע הרכב השופטים בבואו לגזור את דין הרוצחים. "חוסין אבו ח'דר, אביו של מוחמד אבו ח'דר המנוח, אמר בדבריו, כי תחושתו היא שמוחמד נשרף פעם אחת אך בני המשפחה נשרפים יום יום. בני המשפחה פנו לטיפול פסיכיאטרי בניסיון לחזור לחיות חיים רגילים אך מתקשים בכך, מחשבותיהם נודדות, ובנו בן 14 מרוב פחד, החל לישון בחדר ההורים", ציינו השופטים בגזר הדין.
עורך דין ציון אמיר, פרקליטו של נאשם מס' 2, אמר לבית המשפט "כי אין כוונה או ניסיון להמעיט מגודל הטרגדיה, הכאב והקושי שהקורבנות והמשפחות עוברים מאז האירוע. משפט זה, שהתנהל עם פרופיל ציבורי גבוה, אינו צריך לסמא את העיניים מלשקול שיקולים משפטיים שהחוק מחייב, קרי, זהירות יתר ומתן משקל לעובדה כי הנאשמים הם קטינים".
עורך הדין אבי חימי, פרקליטו של נאשם מס' 3 אמר לבית המשפט כי הוא מבקש בשם מרשו "סליחה ומחילה ממשפחת המנוח. הדגיש כי נאשם זה שיתף פעולה מלכתחילה עם הרשות החוקרת וכך גם בהליך המשפטי, הוא מתבייש במעשיו, חרטתו אמתית וכיוון שמדובר בקטין שטרם מלאו לו 17, אין חובה להטיל עליו מאסר עולם אף שנקבע שביצע רצח".

המשפחה דורשת מאסר עולם לכל הרוצחים והרס בתיהם (קולז': מגפון)
המשפחה דורשת מאסר עולם לכל הרוצחים והרס בתיהם (קולז': מגפון)

"המעשים שעשו הנאשמים הם קיצוניים בחומרתם, מעוררים שאט נפש, מזעזעים", כתבו השופטים בגזר דינם, "שני נערים הקרובים לגיל 17 מתנפלים על נער צעיר מהם, כובלים אותו גוררים אותו לרכב מתגברים ביחד ובכוח על התנגדותו, לוחצים את גרונו וחונקים אותו דקות ארוכות. הם ראו והיו מודעים כי קורבנם נלחם על חייו וכי האוויר אוזל והמשיכו ללחוץ עד שאיבד את ההכרה, ולבסוף הוכה ונשרף למוות. המעשים אינם מקריים אלא מתוכננים, הצטיידות באזיקונים, לום, חומרי בעירה, שעות של איתור קורבן, ונסיעה שנמשכה דקות ארוכות עד ליער. אכן, היו לנאשמים הזדמנויות מספר להפסיק את התהליך הרצחני אולם הם לא עשו".
לגבי נאשם מס' 2 כתבו השופטים כי "הוא נטל חלק פעיל באירועים בשני הלילות, חנק בכוח לאורך זמן רב את המנוח, בא בטענות לנאשם 1 שאינו פעיל מספיק נגד המנוח וכאשר זה הוכה וגולגולתו רוצצה שפך עליו דלק. חניקת נער לאורך זמן כה רב עד שתאבד הכרתו ותצא נשמתו מעשה מרושע ואכזרי, שפיכת הדלק על גוף חסר אונים מכוונת לשריפתו, גם אי פעולה מעידה על אכזריות ורשעות ולפיכך אין מנוס מלגזור על נאשם 2 מאסר עולם".
בבואם לגזור את דינו של נאשם מס' 3 כתבו השופטים: "הוא הצעיר שבחבורה עם פוטנציאל שיקום, מעשיו אף הם מרושעים שכן הוא לכד את המנוח, מנע ממנו להתנגד, סייע בחניקתו. אך עם זאת לא נטל חלק פיזי, בחלק האחרון שהוביל להכאתו וליציקת דלק או נפט על גופו. לנאשם 3 רקע אישי בעייתי. ללא קשר להליך זה סובל מזה שנים מבעיות אישיות גמגום, בעיות פסיכיאטריות, הוא מטופל וכך מצאנו כי יש להקל עמו במידת מה". בית המשפט קצב את עונשו של הקטין ל-21 שנות מאסר. דעת השופטים ניתנה בהחלטת רוב של שני שופטים מול דעת מיעוט השופט רפי כרמלי שטען כי יש להטיל על הצעיר גזר דין של מאסר עולם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן