Skip to content

מארגנות "מצעד השרמוטות": מדוע להסתיר את מיניותנו ולהתנגד לה?

"בחירת הלבוש אינה תירוץ להטרדה ולאונס". המצעד יתקיים ב-16.3 בת"א. בחיפה ובירושלים מתוכננת פעילות דומה. מאת שרית פרקול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הגוף שלנו הוא שלנו, ומכך בחירת הלבוש שלנו היא שלנו בלבד – גם אם היא לא מוצאת חן בעיני אחרים, וזה לא תירוץ להטרדה ולאונס, נכתב בדף הפייסבוק של מצעד השרמוטות התל-אביביות. המצעד יתקיים ב-16.3 מגן מאיר לכיכר רבין בת"א. בחיפה ובירושלים מתוכננת פעילות דומה

מאת שרית פרקול

מצעד השרמוטות"כשמכל עבר נשמעת הטענה כי נשים שמתלבשות חשוף, בוחרות לשתות אלכוהול, או בוחרות להתנהג בצורה מסויימת, אחראיות ואשמות באונס ובהטרדות המיניות שלהן עצמן – אנו חייבים למחות. ההנחה הזו פוגעת הן בקורבנות האונס וההטרדה, אשר גורמת להן להרגיש אשמות, הן בנשים באופן כללי, אשר מרגישות פגיעה בבטחונן ובזכותן הבסיסית לבחור את דרך החיים בה הן רוצות לחיות, וגורמת להן להרגיש מוחפצות, והן בגברים, אשר גישה זו מתייחסת אליהם כאל יצורים בעלי אפס מודעות עצמית שאינם יכולים לשלוט בעצמם", נכתב בדף האירוע "צעדת השרמוטות התל אביביות", המתוכננת ליום שישי, 16.3, ב-11 בבוקר, מגן מאיר לכיכר רבין בתל אביב. את האירוע הקימו נטע פרידמן, אילנה רוזנברג, אמילי יערה ליברמן-קליף וטל גונן.

"אנו צועדים נגד האשמת הקורבנות באונס שלהן עצמן"

"לא כל גבר הוא אנס בפוטנציה. אישה יכולה לשלוט על גופה ומעשיה בלי הצורך לחשוש מתגובה חברתית פוגענית. מיניות נשית היא לא טאבו, היא קיימת וטוב מאוד שהיא קיימת! גישה זו פוגעת בנו כחברה, ועליה להיפסק", כותבות המארגנות. "בואו בבגדים חושפניים, או שלא בבגדים חושפניים. בואו כפי שהייתן רוצות לבוא. אף אחד או אחת לא תשפוט או ישפוט אתכם. זו המטרה. זכותכן וזכותכם להתלבש לפי רצונכםן. אנו צועדים לא נגד אנסים, אלא נגד האשמת הקורבנות באונס שלהן עצמן".

עוד נכתב בדף האירוע בפייסבוק:

ב-24 בינואר, 2011, בטורונטו, קנדה, שוטר במשטרת קנדה העיר שכדי "להישאר בטוחות ולא להפוך לקורבנות", על נשים "להימנע מלהתלבש כמו שרמוטות". משפט שכזה, שנאמר בכנס רשמי של משטרת קנדה, מתאר מצב עגום ורחב הרבה יותר בחברה העולמית – הפיכת קורבנות הטרדה מינית ואונס לגורם ולא לקורבן, האשמתן והתעלמות מהגורם האמיתי לאונס – חברה המקדשת אובייקטיפיקציה (החפצה – ש.פ.) של נשים, והתייחסות לנשים כאל צעצועי מין ללא רגשות או רצונות.

גם בארץ המצב דומה. נאנסות ומוטרדות מינית אוטומטית נהפכות לכאלה ש"ביקשו זאת", כשאישה אוזרת אומץ ומתלוננת על הטרדה היא הופכת מיד לשעיר לעזאזל, כשראשי מדינה וצבא מעירים הערות מיזוגניות על ימין ועל שמאל, כאשר נשים הן חפץ לקישוט ולא בנות חזקות עם רגשות, רצונות וצרכים – ואפילו שכל – גם אנחנו צריכות לעצור לרגע ולומר – די!

בתקופה של הדרת נשים ומשמרות צניעות, כאשר נשים נתפשות כאובייקטים מיניים נטולי כישורים, נרצה לציין שעירום איננו בהכרח משחרר – אך הוא לגיטימי לחלוטין. שלטי חוצות גרנדיוזיים של בחורות עירומות אינם התשובה לדיכוי מגדרי דתי, אך עם זאת הגוף שלנו הוא שלנו ומכך בחירת הלבוש שלנו היא שלנו בלבד – גם אם היא לא מוצאת חן בעיני אחרים; ואינה מהווה תירוץ להטרדה, אונס או כל דבר אחר.

מצעד שרמוטות 2011
מצעד שרמוטות 2011

"מיניותנו וזכותנו לביטחון אינן תלויות באורך המכנסיים שלנו!"

בעקבות היוזמות העולמיות ל"צעדות שרמוטות" – SlutWalks – שהתחילו בקנדה והתפשטו לכל העולם, ובעקבות היוזמות החדשות לצעדות בחיפה ובירושלים, נרצה לערוך צעדה משלנו גם בתל אביב. בואו נוכיח שהלבוש שלנו הוא ענייננו הפרטי, וביכולתנו להתלבש כמו שרמוטות חושפניות אם נרצה, ואחרת אם לא. יחד (שרמוטות או לא) נצעק – אף אחת מאיתנו לא "מבקשת את זה" – זכותנו להתלבש (או לא להתלבש) כפי רצוננו בלי להיפגע מינית! מיניותנו וזכותנו לביטחון אינן תלויות באורך המכנסיים שלנו!

מדוע עלינו להסתיר את מיניותנו ולהתנגד לה? מדוע להיות "שרמוטה" זה רע? ומדוע זה לגיטימי לטעון שמכיוון שאנחנו נשים מיניות דמנו מותר והאונס שלנו לגיטימי? מדוע, גם אם בתור שרמוטות, אסור לנו לבחור את הפרטנרים המיניים שלנו? מדוע יש למישהו זכות לומר לנו מה ללבוש ומה לא? גם עם מחשוף עמוק וחצאית שלא נותנת מקום לדמיון מגיע לנו הכבוד שלנו והזכות הבסיסית שלנו לבחור באיזו תדירות, היכן ועם מי אנו רוצות לחלוק את תחושותינו המיניות.

ההנחה שנשים המתלבשות באופן חושפני "מבקשות" שיאנסו אותן ואחראיות לכך, פוגעת הן בנשים, אשר מוחפצות בצורה יומיומית, והן בגברים, אשר אליהם מתייחסים בתור יצורים מיניים אך חסרי שליטה עצמית. יחד נצעד, גברים, נשים, שרמוטות וכל השאר, ויחד נתנגד לקונספציה המוטעית הזו, ונקרא – הסיבה היחידה לאונס היא האנסים!"

13 Comments

  1. sofar
    8 במרץ 2012 @ 15:21

    אני מסכים עם מיכל…ולא – לא כל הגברים מסתכלים על נשים כמו אובייקט. לדעתי, הרוב מסתכל על נשים כבני אדם פרופר. אבל יש כאלה שמפרשים לא נכון סוג של התנהגות או סימנים.
    זה שבחורה שלבושה סקסי מושכת את עיני, זה טבעי ולא אמור לעורר שום תגובות נגד, של הטרדה מינית כביכול. אך פרט למבטים – אני לא אמור לעשות דבר(וכך זה אמנם במציאות).
    אני לא צריך לחשוב אם בחורה תסמיק או לא, כשראתה שסקרתי את מראיה בקפידה, ועיני נעצרו בחזה שלה. מה שלא גלוי לעין – לא רואים. ואם בחורה מרגישה שמסתכלים עליה – סימן שהופעתה החיצונית היא לעילא ולעילא. זה לא צריך לעצבן או להביך. הרי לשם כך הנשים מוציאות ים של כסף בסופו של דבר: כדי להראות טוב.
    להראות – משמעו שיסתכלו עליהן.

  2. B
    24 בפברואר 2012 @ 9:55

    חד משמעית כן !
    כשאני במועדון ורואה מולי בחורה שיכורה בלבוש חושפני, טני יודע שקל לי יותר להשכיב אותה מאשר בחורה פיכחת לבושה כמ חרדית, הרי למה להשקיע "מאמץ" בחיזור כשאתה יודע כשעם השתוייה יהיה לך קל יותר להשכיב אותה מאשר הפיכחת? אני מחפש סטוץ לא חתונה.
    לבוש חושפני אומר: "תראו איזה גוף סקסי יש לי,תהנו מהמראה.." וכמוהו כרמיזה "שאיתי יותר קל וכיף".
    אם אתן רוצות להאשים מישהו, תאשימו את אלוהים אם אתן מאמינות בו, או את "הטבע" שככה ברא את האדם, עירום=גירוי מיני, לא תצליחו לשנות את חוקי הטבע.

    • שרית פרקול
      24 בפברואר 2012 @ 10:11

      כל עוד אתה מחפש סטוץ (כלומר, יחסי מין חד-פעמיים בהסכמה), אין בעיה.
      אבל אם אתה מחפש להשכיב בחורה מסטולית לגמרי, שלא מסוגלת לדעת אם היא מסכימה או לא – היא אמנם מטומטמת חסרת אחריות, אבל אתה סוג של אנס עלוב נפש.

  3. מיכל, ירושלים
    23 בפברואר 2012 @ 1:38

    למה רק נשים נהנות לבחוש בדברים כ"כ ריקניים? הן אלה שמציגות את הנשים כריקניות, קנטרניות, בכייניות וחלשות. ממש יעזור לנו שכמה הזויות יסתובבו עם שלטים של: "אנחנו ילדות רעות", "אנחנו שרלילות" ועוד וירגישו שהן תותחיות על כשהן מסתובבות שם בתחתונים. וואו, ממש שינו את העולם.

    ובכלל לא ברור לי על מה ולמה הבכיינת. קראו לילד בשמו. אני לא נמשכת לגברים ששוכבים עם כל מה שזז, שמריירים בליטרים על כל דיכפין. זה דוחה אותי ברמות קשות, ובאותה מידה, אני יכולה להבין בחור שיסתכל על בחורה מסוימת ויחשוב שהיא זולה בהתחשב בלבושה או התנהגותה.

    כשנהגתי לצאת לבלות עם מחשופים לא הייתי צבועה ולא האשמתי את מי שחשב עליי שאני זולה. אם אני לא מכבדת את עצמי, אין סיבה שיכבדו אותי (במובן המדובר). כפי שאדם מייצג את עצמו בכרטיס הביקור שלו, המראה שלו, ההתנהגות, כך הסביבה תתייחס אליו. אם הגשתי את הציץ שלי על מגש של זהב, לא הייתי אמורה להתפלא או להתרגז אם מישהו מתייחס אליי כאובייקט. אני, במו ידיי התייחסתי לעצמי כאובייקט. וסתם שאלה: אם גברים יתחילו להסתובב ברחובות עם תחתונים, עם השטרונגוליהו ארוז ומודגש באריזה\חבילה מפתה לא יתייחסו אליו כאובייקט מיני? האם נשים לא מתייחסות לגברים כמו לאובייקטים מיניים?

    ובלי קשר, אם תראו את ההיא מהסירטון שמסתובבת עם עצי פרי ושיחי תבלין ומרפא בבית השחי, שלחו אותה אליי לעשות שעווה. עליי…

    • שרית פרקול
      23 בפברואר 2012 @ 10:27

      מיכל, תודה על תגובתך.

      לדעתי יש הבדל עצום בין לבוש פרובוקטיבי/זול, שאכן תורם במקרים רבים להצגת האשה (או האיש) כאוביקט מיני, לבין מתן היתר לגעת, להטריד, או לאנוס.
      אי אפשר גם לדעת מה נחשב מיני אצל אנשים אחרים. הרי אונסים גם ילדות וילדים קטנים, זקנות, נשים צנועות מאוד. ויש אנשים שמספקים את עצמם באמצעות חפצים דוממים (תשאלי את פורטנוי מה עשתה לו פיסת הכבד התמימה).
      צריך להיות ברור לחלוטין, שגוף של אדם אחר הוא רשותו, בלי קשר לטעמו בלבוש.

      אשר לשיחי תבלין וכדומה – איש איש וטעמו עמו. לא הכל מעוניינים ומעוניינות להיכנע לשטיפת המוח של תעשיית הפורנו, המכתיבה הסרה של כל שערה.

      • מיכל, ירושלים
        23 בפברואר 2012 @ 17:28

        שריתוש, אם ההפגנה היתה נושאת טעם של הדברים שציינת הייתי תומכת בה. העניין הוא שלפי מה שקראתי וראיתי, מדובר (בחלקן) בנשים שנהנות מעצם ההתרסה ולא שמות דגש אמיתי על שורש הבעיה. אישה שמסתובבת בהפגנה בלבוש מינימליסטי ונושאת שלט שבו כתוב (באנגלית): "אנחנו ילדות רעות", לא בדיוק תורמת לשרת את המטרה ולהעביר מסר נכון. לטעמי לפחות.

        לגבי עניין היערות והערוגות- אני לא חושבת שלהוריד שיער בבית שחי זה קשור לענייני פורנו, אבל כל אחת והעדפותיה. מה שכתבתי היה כמובן בצחוק, כי לי בכל אופן, זה נראה לא אסתטי.

        שבת מלכה נפלאה:-)

        • שרית פרקול
          23 בפברואר 2012 @ 19:51

          בהפגנה כמו בהפגנה, תמיד מפריזים, אין ברירה….

          שבת שלום 🙂

        • אפרת
          5 במרץ 2012 @ 14:23

          את טועה יקירתי. אני מתכוונת להגיע להפגנה כי זה באמת חשוב לי להכריז שמותר לאישה להיות בעלת מיניות איך שבא לה, ועם זאת יש לה הזכות להחליט עם מי היא רוצה להיות מינית ועם מי לא.

          אם נראה לך שמישהי באה לשם סתם כדי להתלבש חשוף את טועה מאוד. למען האמת, רוב הנשים שמגיעות להפגנות האלה מגיעות בלבוש היום-יומי שלהן. אולי יש אחת שתיים שמנסות בכוונה לעורר פרובוקציות, אבל הרי כבר כולנו למדנו שעל מנת שמישהו שים לב למה שיש לנשים לומר עליהן להיות חצי ערומות, אחרת מי בכלל היה שומע על המצעד הזה!?

          • דנה
            25 במרץ 2012 @ 22:56

            "כולנו למדנו שעל מנת שמישהו שים לב למה שיש לנשים לומר עליהן להיות חצי ערומות"…? אולי בדעות כאלו שורש הבעיה?
            הפגנתי בעשרות הפגנות בחיי, רבות מהן "עשו כותרות". מעולם לא הפגנתי בלבוש חשוף (ולרוב כך שאר המשתתפות).
            אישה אינטליגנטית ו/או בעלת ביטחון עצמי – כשתדבר, יקשיבו לה, בלי קשר ללבוש שלה (אני אומרת את זה בתור אחת שהיא גם אינטליגנטית וגם בעלת ביטחון עצמי…).

          • שרית פרקול
            25 במרץ 2012 @ 23:18

            דנה – את צודקת. אם כבר, מחשוף גדול מדי עלול דווקא להסיח את תשומת הלב של המאזין.
            ובפועל, לפי מה שראיתי, באירוע עצמו הן לא היו חשופות במיוחד.

        • דגנית
          12 במרץ 2012 @ 11:32

          מיכל, תומכת בדברייך, כל מילה בסלע.

  4. me
    22 בפברואר 2012 @ 21:01

    התמונה האחרונה היא לא מלונדון אלא מניו יורק! תתקנו את הטעות! אפשר לראות לפי חנויות זה 14 street

  5. גל א
    22 בפברואר 2012 @ 15:08

    אשמות? בוודאי ובוודאי שלא.
    "אבל…"
    לא!

    OK. יחד עם זאת, נקרא לזה, רשלנות תורמת (רישול תורם?) . בעולם אידאלי, גבר או אשה יכולים ללכת גם עירומים לגמרי בלב מנהטן בחצות, ולא לחשוש כלל. אני מניח שאף אחת לא תייעץ לבנה או בתה לנהוג כך?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן