Skip to content

השואה של לנצמן

הערוץ הראשון הקרין הערב סרט של שעה על קלוד לנצמן, חוויותיו ודרכי התמודדותו עם 12 שנה של עשיית ועריכה הסרט 'שואה'. דיכאון, רצון למות, אפילו מכות שספג מעיירה שלמה שהגנה על פושע נאצי שראיין. הכל היה כשר בעיניו כדי להשיג את התוצאה הסופית שהכתירה אותו כגאון קולנועי וכיוצר המסמך הקולנועי החשוב ביותר על התקופה הזוועתית […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

רוחות הרפאים של השואה, כך נקרא הסרט שנעשה על קלוד לנצמן וסרטו 'שואה'. רוחות הרפאים של השואה רודפות כל יהודי באשר הוא מאז התרחשה. אירוע היסטורי, כפי שהסברתי לבתי שלומדת למבחן באזרחות ובדיוק נגע במה שקרה לעם היהודי בעת מלחמת העולם השנייה. אירוע שהוא ייחודי. אין שום לגיטימציה בעיני להשתמש במושג זה לשום תופעה או אירוע אחר, היא הקשתה ואמרה: אבל היו עוד ג'נוסיידים קודם לכן ומאז. נכון, אמרתי, אבל אף אחד מהם לא היה מאורגן ומתוכנן כפי שהיתה השואה שלנו.

הסרט הזה עם לנצמן העלה בי זכרון מימים בהם הייתי נערה, עת יצא הסרט שואה לאקרנים. לנצמן הגיע לארץ להקרנת סרטו. על הבמה לאחר ההקרנה ישבו עמו אבי, פרופ' צבי רוזן, ופרופ' ישעיהו ליבוביץ. ליבוביץ קטל את לנצמן ואת הסרט בשאת נפש, ואני נדהמתי. לא יכולתי להבין זאת. אני עדיין מתקשה בכך. לנצמן נפגע עד עמקי נשמתו, וחלק גדול מהקהל עמו.

שוחחתי עם לנצמן לאחר מכן, הבעתי את הערכתי לסרט. היום, לאחר שצפיתי בסרט שהוקרן בערוץ הראשון, אני מעריכה עוד יותר את המסירות של האיש הזה למשימה הענקית שהוטלה עליו, למעשה, על ידי מדינת ישראל. לתעד את השואה.

לנצמן מספר בסרט, כי לאחר זמן התחדדה לו מטרתו שלו בסרט 'שואה': לייצג את כל אותם יהודים שנרצחו באכזריות בתאי הגזים. אנשים שלא הבינו שהם הולכים אל מותם, שאפילו לא הבינו מה קורה להם. לשם כך ראיין את אנשי הזונדרקומנדו. חלקם סיפרו לו ביובש, כמו מוסרים דין וחשבון מסודר, כל מה שחוו. ניסו לנצור את רגשותיהם. אחד מהם, ספר שגזר את שיער הנשים, צולם על ידי לנצמן כאשר הוא מספר לקוחות במספרה שלו. הוא לא הרשה לעצמו לגלות רגשות. לנצמן לחץ ולחץ, עד שהצליח להביא לתגובה רגשית.

לנצמן ראה לעצמו מטרה לראיין את הנאצים שהיו שותפים למעשה הרצח הנתעב. הוא הגיע לכמה מאלה, שחיו בבתיהם, באמתלה שהוא חוקר את הוורמאכט. בעודו מגלה כלפיהם סימפטיה, ולאחר ששילם להם, הוא צילם אותם במצלמה חבויה. באחד המקרים, כאמור, אשת שומר במחנה השמדה חשדה, הזעיקה ביריונים, ובסופו של דבר לנצמן הוכה עד שהיה צורך לאשפזו לחודש תמים.

      קלוד לנצמן וסימון דה בובואר. היא עודדה אותו ברגעי השפל והכאב

במהלך כל השנים הללו, לנצמן עבר טלטלות רגשיות גדולות. לא מעט פעמים נכנס לדיכאון ואף שאל את נפשו למות. רבים וטובים עודדו אותו, ביניהם סימון דה בובואר ובן זוגה, הפילוסוף החשוב שלא זכה לראות את הסרט, ז'אן פול סארטר.

 

 

 

 

 

 

 

1 Comment

  1. שי שגב
    25 בפברואר 2016 @ 19:18

    חשוב לציין כי הסרט אודות לנצמן מועמד לאוסקר על פרס הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר, ולכאורה, בעל הסיכויים הטובים ביותר לזכות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן