Skip to content

בעלי אולם אירועים ומורשה לנגישות נתבעו לקנס של 140 אלף ש"ח בגין הפרת הוראות הנגישות

לטענת התביעה, בעלי אולמי סנדרין החדישים שנבנו במתחם רגבה, החליפו מורשה נגישות לאחר שהעיר על ליקויים רבים ושכרו שירותי מומחה אחר שהעלים עין מהליקויים ואישר את המבנה כנגיש. רק אחרי ביקורים חוזרים ונשנים של פקחי נציבות שוויון זכויות עם מגבלות במשרד המשפטים, תוקנו הליקויים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כתב תביעה ייחודי הגישה אתמול (שלישי) נציבות נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים לבית משפט השלום בחיפה כנגד חברת "ונוס ברגבה" ממושב שבי ציון שבמועצה האזורית מטה אשר ומורשה הנגישות חסן שולי, בגין הפרת הוראות הנגישות שבחוק התכנון והבניה ובתקנות. נשוא התביעה היא נגישות לאולם אירועים חדש ונוצץ שהוקם לא מזמן במתחם רגבה שבתחום מטה אשר.
מכתב התביעה עולה שהמורשה ששכרה לראשונה ונוס ברגבה בבעלותם של סנדרין חזן ויהושוע חזן, הצביע בפני הבעלים על שורה ארוכה של ליקויי-נגישות שמחייבים תיקון. אלא, שבמקום לתקנם, החליפה החברה את מורשה הנגישות ושכרה במקומו את חסן שולי, שהוא אמנם מורשה לנגישות אבל הוא כך נטען העלים עין מהליקויים ואישר את המבנה.

סנדרין ברגבה
סנדרין ברגבה

האולם פעל 20 חודשים עד שתיקן ליקויים בלחץ פקחי משרד המשפטים
כתוצאה מכך, הועדה המקומית לתכנון ובניה אישרה את המבנה לאכלוס, והאולם פעל במשך כ-20 חודשים כשיש בו ליקויי נגישות קשים, רבים, בולטים ומגוונים.
כך בין היתר, לא הותקנה בו מעלית, התגלו ליקויים חמורים במידות החניות, ליקויים חמורים במדרגות, בכבשים ובתאי השירותים, היה מחסור בשילוט נגיש ועוד. לטענת התביעה ליקויים אלה פגעו בצורה קשה בציבור האנשים עם מוגבלות, המהווה כ-20% מאוכלוסיית המדינה.
בתביעה דורשת הנציבות פיצויים בסך 140,000 ש"ח, ועוד פסק דין הצהרתי שיקבע כי המורשה לנגישות פעל בחוסר אחריות ובחוסר מקצועיות בתפקידו.

התביעה: מורשה הנגישות מסר מידע שאינו אמת
כאמור, חברת "ונוס ברגבה" יזמה את בנייתו של אולם אירועים החדש "סנדרין" במושב רגבה. כידוע, חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וחוק התכנון והבנייה מחייבים שכל בנייה חדשה תהיה נגישה לאנשים עם מוגבלות. לצורך כך, יצר החוק את התפקיד של מורשים לנגישות, אשר אמורים ללוות את הבנייה החל משלב היתר הבניה ועד לקבלת תעודת גמר. על פי החוק, הועדות המקומיות לתכנון ובניה אינן מאשרות את התוכנית ואת המבנה לאכלוס עד שמתקבלת בין היתר חוות דעת של מורשה לנגישות שמאשר אותו. יתירה מזאת, בכתב התביעה נטען שכאשר הנציבות ביקשה לברר עם המורשה, מר חסן שולי, את הפרטים הנוגעים בדבר – הוא מסר לה מידע שאינו אמת.
אלא שדברים אלו שאושרו על גבי הנייר לא תאמו את הליקויים הרבים שהתגלו בפיקוח שערכו מפקחי הנציבות, אשר שלחה מכתב התראה והוציאה צו נגישות לבעלים של המקום. לטענת התביעה רק לאחר 20 חודשים ושלושה פיקוחים חוזרים שערכה הנציבות, תוקנו הליקויים, וזאת לאחר שהיזם החליף את המורשה פעם נוספת.
מהנציבות נמסר כי הנציבות רואה בחומרה רבה את הפרקטיקה שלפיה מורשה לנגישות שמצביע, בהתאם לתפקידו, על ליקויים – מוחלף במורשה רשלן אשר מעלים עין מהליקויים. הנציבות נחושה לעקור מהשורש התנהגות פסולה כזו, המנוגדת לחוק, לתקנות ולתקנת הציבור.
על כן הגישה הנציבות את התביעה, הדורשת פיצוי מן הבעלים ומן המורשה הן בגין הנזק שנגרם לאנשים עם מוגבלות בהפעלתו של אולם שאינו נגיש, והן בגין הנזקים שנגרמו לאוצר המדינה בשל הצורך לבצע אכיפה של הנציבות ופיקוחים חוזרים. כמו כן, תובעת הנציבות קבלת פסק דין הצהרתי שיכריז כי מורשה הנגישות פעל בחוסר אחריות ובחוסר מקצועיות, וזאת כדי שתוכל לפנות לאחראי על המרשם במשרד הכלכלה בבקשה ששמו יוסר מן הפנקס.
שולי חסן מסר אמש כי טרם קיבל לידיו את כתב התביעה ולאחר "שנקרא, נלמד, נדע מה להגיב וסבלנות". מהמועצה אזורית מטה אשר נמסר כי המועצה אישרה לבעלים רישיון עסק כנדרש לאחר שהציג את כל האישורים כחוק. עוד הדגישו במועצה כי בנושא כתב התביעה, הם לא נתבעים ואינם צד בעניין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן