Skip to content

ומי לא באה? קסנדרה

קסנדרה וילסון, שביטלה ברגע האחרון את בואה לישראל, מצטרפת לרשימה ארוכה של אמנים שביטלו את הופעתם כאן מסיבות פוליטיות. אבל למה להעניש את המעריצים שרכשו כרטיסים? מאת נטע דנציגר הערב (רביעי) היתה אמורה להיערך אחת מהופעות הג'אז המעניינות בשנים האחרונות. אבל יום לפני הגעתה לישראל כדי להשתתף ב"פסטיבל אישה" בתיאטרון חולון, הודיעה הזמרת האמריקנית קסנדרה וילסון […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קסנדרה וילסון, שביטלה ברגע האחרון את בואה לישראל, מצטרפת לרשימה ארוכה של אמנים שביטלו את הופעתם כאן מסיבות פוליטיות. אבל למה להעניש את המעריצים שרכשו כרטיסים?

מאת נטע דנציגר

חרם תרבותי על ישראל. וילסון

הערב (רביעי) היתה אמורה להיערך אחת מהופעות הג'אז המעניינות בשנים האחרונות. אבל יום לפני הגעתה לישראל כדי להשתתף ב"פסטיבל אישה" בתיאטרון חולון, הודיעה הזמרת האמריקנית קסנדרה וילסון שהיא מבטלת את בואה. הסיבה הרשמית: פניות שקיבלה להצטרף לחרם התרבותי על ישראל.

מנכ"ל תיאטרון חולון, גיא תלם, תמה על ההתנהלות של וילסון בנושא: "ההודעה המפתיעה על הביטול הגיעה חודשים לאחר חתימת החוזה ויום לאחר שקיבלה את התשלום המלא על הופעתה. עד אז לא שמענו על כוונה לבטל. בשיחה איתה הסברתי לה כי הביטול יגרום אכזבה גדולה למעריציה בארץ ולקהל הגדול שרכש כרטיסים להופעתה.

"היא אמרה לי שכפעילת זכויות אדם היא מזדהה עם החרם התרבותי על ישראל. שאלתי אותה מדוע נזכרה עכשיו. האם לא ידעה זאת בעת חתימת החוזה? לא הצלחתי לקבל ממנה תשובה עניינית. צר לי שזמרת גדולה כמוה בחרה להסכים עם אידיאולוגיה של הטלת חרמות הפוגעת בציבור שוחרי התרבות והאמנות בישראל".

ההודעה של קסנדרה וילסון הגיעה שבוע אחרי שהיתה אמורה להופיע כאן זמרת האינדי קאט פאוור, גם היא אמריקנית. בשני המקרים נמסר כי רוכשי הכרטיסים יוכלו לקבל את כספם בחזרה. גם פאוור ביטלה בשל לחצים פוליטיים. באתר הרשמי שלה היא  כתבה: "בעקבות בלבול רב בנשמה שלי, להופיע מול המעריצים שלי בישראל ועם כל חוסר המנוחה בין ישראל לפלשתין, אני לא יכולה להופיע. ואני מרגישה חולה ברוחי".

בשנים האחרונות ספגה ישראל כמה וכמה ביטולים תרבותיים מצד אמנים בינלאומיים, בהם ונסה פאראדי, דבנדרה בנדהארט (אחד מזמרי האינדי-פולק הטובים היום) ולהקת דפש מוד. מגדיל לעשות רוג'ר ווטרס, סולן הפינק פלויד, שהופיע בעבר בישראל וכעת מריץ קמפיין חרם תרבותי רחב היקף.

אין ספק שאמנים ויוצרים בעלי מודעות פוליטית אינם יכולים להתעלם ממה שקורה במזרח התיכון. השאלה אם המניעים שלהם לא להופיע כאן נובעים מטעמי מוסר, צדק ושאר דברים שברוח, או שמא ממניעים כלכליים טהורים. אם מדובר באמנים שמקבלים איומים בפגיעה ממשית – כמו במקרה השמועות שהתרוצצו בנוגע  לוונסה פאראדי, קשה לכעוס וקשה לשפוט. הי, הם רק רוצים לשיר. מצד שני אנחנו רק רוצים לראות ולשמוע אותם.

עוד בתרבות: דרמה באופרה

וגם: יעקב אילון איבד האת התשוקה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן