Skip to content

עוגות סרטנים

למי שאוהב את הקציצות האלה, כמוני, קיימת עכשיו אופציה חדשה ולא כל כך יקרה ליהנות מהן, בסניף החדש של גוצ'ה, ברחוב נחמני בתל אביב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
עוגות סרטנים בלחמניית בריוש בגוצ׳ה - צילום אירית רותם

"איזה קינוח מופרע, הם המציאו כאן בדרום", אני זוכרת חשבתי לעצמי, אי שם בשנות ה-70 של המאה הקודמת, במסעדה השמחה ההיא בניו אורלינס. "עוגות שעשויות מסרטנים?", תהיתי בקול וציפיתי בסקרנות לקינוח המשונה. הייתי אז די חדשה באמריקה, ועדיין לא ממש התמצאתי בשמות המאכלים. גם אין לי שמץ של זיכרון אם הג'מבליה הלואיזיינית הנהדרת שאכלתי אז למנה העיקרית, הייתה מהמטבח הקריאולי או הקייג'ן, אבל את הקינוח שהזמנתי לעצמי, זוכרת גם זוכרת. לכל מצהלות הצחוק של בנזוגי לארוחה, הגיעו קציצות ברוטב חריף ובטעם של ים. מאיפה לי לדעת שעוגות יכולות להיות גם קציצות?

עוגות סרטנים(crab cakes)  שזה פשוט קציצות מבשר סרטנים, אפשר למצוא בהרבה מסעדות ברחבי ארה"ב. אני אכלתי אותן בלי סוף בעיקר בניו יורק, שם גרתי פעם ארבע שנים, ואני משתדלת לחזור ולבקר בה כמה שיותר. מאז הנסיעה ההיא לניו אורלינס התאהבתי בקציצות האלה שבהרבה מקומות מוצעות בסגנון מרילנד, שם כנראה גם המציאו אותן. הן מיוחסות עוד לתושביה הראשונים של מרילנד, שהייתה אחת מ-13 הקולוניות האנגליות בצפון אמריקה, שבסוף מרדו בשלטון הבריטי ומהן התחילה ארצות הברית של אמריקה. שם, באזור מפרץ צ'ספיק, שעם השנים הצליח האדם המודרני לזהם קשות, אפשר היה למצוא פעם (היום, הרבה פחות) שפע של יצורים ימיים, בהם רכיכות וסרטנים כחולים, שמהם מכינים את הקציצות הטעימות האלה.

יש המון מתכונים וגירסאות לעוגות הסרטנים, אבל הבסיס זהה לזה של כל קציצה: בשר קצוץ, במקרה זה של סרטנים (יש כאלה שגם מערבבים אותו עם שרימפס קצוצים), פירורי לחם, ביצה ותבלינים. יש המוסיפים לעיסה מיונז וחרדל, יש המעדיפים חלב. יש הקוצצים פנימה פטרוזיליה, או בצל, או עירית, או פיסות פלפל אדום, או ירוק. אפשר לתבל ברוטב ווסטרשייר, בתבלין אולד ביי (שאני לא חושבת שמוכרים בארץ), המורכב מתבלינים כמו פפריקה, פלפל שחור, קינמון, ציפורן, הל ועוד כמה דברים שגם אותם אפשר להוסיף, ביחד או לחוד. גם אופן ההכנה וצורת ההגשה מגוונים. אפשר לטגן את עוגות הסרטנים, לאפות בתנור, או לצלות על הגריל. במסעדות ובדוכני האוכל מגישים אותן בלחמניה, כמו המבורגר, או על צלחת עם רטבים נילווים, כמו טרטר, חרדל, רמולד, קייג'ן, קטשופ ומיונז.

בישראל אכלתי עוגות סרטנים ממש טעימות במסעדה קלואליס שברמת-גן, שם אפשר לקבל אותן כמנה ראשונה ברוטב צ'יפוטלה ועם סלט קיסר ב-77 שקלים. או כמנה ראשונה בעסקית של 152 שקלים, בתוספת של  10 שקלים. בניו יורק, למשל, אכלתי לפני כמה חודשים עוגות כאלה גם כן מאוד טעימות, באחת ממסעדות רשת "הילסטון", שם עלו לי 2 קציצות די גדולות 34 דולר. ככה שבישראל הן אפילו זולות יותר, ולא פחות טעימות. כשהלכתי, למשל, לבדוק את עוגות הסרטנים של מסעדת הסטייקים היוקרתית, דל פריסקו שבמנהטן, רק כי באינטרנט הכניסו אותה לאחת מעשר המסעדות שמגישות את הקראב קייקס הטובים ביותר, גיליתי, תמורת 24 דולר, קציצות די אנמיות בטעמן, למרות רוטב הקייג'ן ששפכתי עליהן.

לכן תארו לעצמכם כמה שמחתי כששמעתי שגוצ'ה פתחו מסעדת סי פוד חדשה, שבתפריט שלה אפשר למצוא קציצות סרטנים. בחודש האחרון ביקרתי שם ארבע פעמים, ולמרות המבחר הנאה שבתפריט אני אכלתי רק מנה אחת, "רול קראב קייקס – קציצות סרטן פריכות בלחמניית בריוש". אהבתי את פריכות הקציצות, לעומת רכות ומתיקות לחמניית הבריוש. כאן הקציצות עשויות מבשר סרטנים קצוץ (שמגיע בואקום) מעורב בשרימפס קצוצים. הן עטופות בפירורי לחם ומטוגנות בשמן עמוק. האם הן דומות לאלה שאכלתי באמריקה? לא ממש. אבל גם הקראב קייקס שאכלתי באמריקה לא ממש דומות אחת לשנייה. המנה מוגשת בתוספת צ'יפס ועולה 55 שקלים כשיושבים במסעדה, או 49 שקלים (מתוך תפריט שנקרא פיקניק) אם לוקחים הביתה, או כשמזמינים בקופה ויושבים בחוץ ליד שני שולחנות ללא הגשה. בתפריט מופיעים גם קראב קייקס על צלחת כמנה ראשונה (43 שקלים), ובתפריט הפיקניק אפשר למצוא גם מנת קראב קייקס וצ'יפס ב-29 שקלים.

2 Comments

  1. איא
    25 ביולי 2016 @ 18:33

    לא כשר!!!!!!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן