Skip to content

השב"כ: ירידה משמעותית במספר הפיגועים; מתחילת 2015 סוכלו מעל 290 פיגועים

בישיבת הממשלה נמסר עוד: בחודש מרץ היו רק 20 פיגועים משמעותיים. זאת, בהשוואה ל-78 פיגועים משמעותיים באוקטובר 2015. באפריל בוצעו עד כה שלושה פיגועים משמעותיים בלבד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בחודשים האחרונים ובמיוחד בשבועות האחרונים ניכרת ירידה משמעותית במספר הפיגועים מקרב גורמי טרור פלסטינים, לרבות בפיגועים המשמעותיים. כך דיווח הבוקר בישיבת הממשלה גורם בכיר בשב"כ. לדברי אותו גורם היו בחודש מרץ רק 20 פיגועים משמעותיים. זאת, בהשוואה ל-78 פיגועים משמעותיים באוקטובר 2015. באפריל בוצעו עד כה  שלושה פיגועים משמעותיים בלבד.

מחבל שנלכד מוב לחקירהע"י שוטרים (צילום: חטיבת-דובר-המשטרה)
מחבל שנלכד מוב לחקירהע"י שוטרים (צילום: חטיבת-דובר-המשטרה)

לדברי אותו גורם הסיבות המרכזיות לירידה המשמעותית במספר הפיגועים הם מהלכי סיכול נרחבים של ישראל אל מול גורמי טרור; הסיכול האפקטיבי אל מול חמאס אשר הגביר משמעותית את מאמציו להוציא פיגועים אל הפועל בתקופה זו (לרבות פיגועי חטיפה והתאבדות); מהלכי הרתעה אפקטיביים למניעת פיגועים נוספים ופעילות נחושה אל מול ההסתה הפלסטינית. כל זאת תוך ניסיון שלא לפגוע במרקם החיים של מרבית האוכלוסייה הפלסטינית אשר אינה מעורבת בטרור והמשך שימור שיתוף הפעולה עם מנגנוני הביטחון הפלסטינים.

לדברי שב"כ מהלכים אלה הותירו התחושה בקרב הציבור הפלסטיני (ובדגש על המפגעים הבודדים) כי ההסלמה הינה חסרת תוחלת.

באז החלה ההסלמה ב-1 באוקטובר, בכחצי השנה שחלפה, בוצעו על-ידי גורמי הטרור הפלסטינים כ-270 פיגועים וניסיונות פיגועים משמעותיים רובם במתווים של ירי, דקירה ודריסה. כתוצאה מפיגועים אלה נהרגו 29 ישראלים וארבעה אזרחים זרים. כמו-כן נפצעו כ-250 אזרחים נוספים. הפיגועים ברובם הינם פיגועי בודדים אשר בוצעו ע"י צעירים חלקם ממניעים לאומיים אך רובם ממניעים אישיים, כגון מצב כלכלי/אישי קשה.

לצד פיגועים אלה, מנסים בחודשים האחרונים ארגוני הטרור ובדגש על חמאס להוציא אל הפועל פיגועים משמעותיים ביהודה שומרון ובישראל על מנת להביא להאצת ההסלמה.

שב"כ ומערכת הביטחון סיכלו מעל ל-290 פיגועים משמעותיים מתחילת 2015 (רובם בששת החודשים האחרונים) מהם 25 פיגועי חטיפה ו-15 פיגועי התאבדות.

נשק שנתפס על מחבלים בקרית ארבע (צילום: דובר צה"ל)
נשק שנתפס על מחבלים בקרית ארבע (צילום: דובר צה"ל)

הגורם הבכיר בשב"כ אמר עוד כי לצד האמור בנוגע לפיגועי הפלסטינים, ניתן לראות אפקטיביות רבה בסיכול טרור יהודי – ובדגש על חשיפת התשתית אשר ביצעה את פיגוע דומא ופיגועים נוספים, כגון הצתת כנסיית "הלחם והדגים". אלה תרמו גם הם להרגעת המצב. עם זאת עדיין מורגשת מתיחות רבה בשטח וקיימים גורמים שונים (בעיקר גורמי טרור פלסטינים ונוספים) הפועלים ללא לאות לערער היציבות בשטח.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס לנושא זה בפתח ישיבת הממשלה ואמר כי נתוני השב"כ מראים על ירידה משמעותית בהיקף הפיגועים. "אני אומר זאת בזהירות רבה, כי הרי המגמה הזו יכולה להתהפך, אבל אנחנו יודעים שהיא הושגה עד לכאן כתוצאה ממדיניות תקיפה, אחראית ושיטתית שהממשלה מובילה", אמר נתניהו. "הגורם העיקרי שמוביל את התפשטות הטרור, גם במרחבים אחרים וגם אצלנו, הוא הצלחה. במידה ואנחנו מצמצמים את ההצלחה, אנחנו מצמצמים את ההצטרפות, וזה עיקר הדבר שאנחנו פועלים בו, ונמשיך לעשות זאת, במקביל כמובן לפעולות תקיפות מאוד נגד ההסתה אל הציבור הפלסטיני". נתניהו שיבח את פעולת צה"ל המשטרה והשב"כ.

ראש הממשלה אמר עוד כי בתוכנית רב-שנתית לחיזוק הביטחון בירושלים, מתוכננת הקמת תחנות משטרה חדשות בחמש השנים הקרובות, גיוס 2,600 שוטרים וחיזוק המערכים המבצעיים של המשטרה. "אנחנו רוצים שוויוניות באכיפת החוק", אמר נתניהו. "השוויוניות הזאת איננה קיימת בירושלים, והציבור הערבי משלם על כך מחיר יקר. מדינת ישראל משלמת על כך מחיר יקר. אנחנו רוצים מדינת חוק אחת, שבה אין מובלעות שבהן לא מתקיים החוק. אנחנו רוצים לצמצם גם פערים אחרים בין החברה הכללית והחברה של אזרחי ישראל הערבים. אנחנו רוצים לשלב אותם בכל תחומי עשיית המדינה – וכך גם נעשה. הצעד שאנחנו עושים היום בא לצמצם את הפערים באכיפת החוק והביטחון האישי".

1 Comment

  1. גורן
    10 באפריל 2016 @ 19:43

    חלק מהירידה נובע לדעתי התגובה המהירה של האזרחים בעת פיגוע וכן המחיר שמשלמים הערבים עצמם מניעת כניסה חיפוש אחרי שב"חים וכן חרם שיהודים נוקטים כלפי מסעדות ובתי מסחר ערבים כולל אי כניסה לערים כפרים ערבים בשטחי ישראל וכמובן במזרח ירושלים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן