Skip to content

צה"ל חשף מנהרת טרור; אתר הפתח: בכיר ביחידת המנהרות בחמאס בידי ישראל

המנהרה נחשפה לאחר תקופה ארוכה שבצה"ל בשיתוף עם שב"כ נקטו מאמצים אגרסיביים והשתמשו בטכנולוגיות שונות. נתניהו: "בימים האחרונים מדינת ישראל השיגה פריצת דרך עולמית ביכולת לאתר מנהרות". השר גלנט – עלינו להיות ערוכים למלחמה כבר בקיץ הזה. תוך כך מדווחים הפלסטינים על קריסת מנהרה נוספת בין עזה לרפיח ועל שבעה נעדרים. על פי דיווחי הפתח, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מנהרת הטרור (צילום דובר צה"ל)
מנהרת הטרור (צילום דובר צה"ל)

הותר לפרסום – צה"ל איתר לפני כשבועיים מנהרת טרור שחדרה לישראל באזור שבין כרם שלום לחולית. על פי דובר צה"ל "לפני מספר ימים איתרו כוחות צה"ל, במאמץ מבצעי ומודיעיני, מנהרת טרור התקפית אשר חדרה לשטח מדינת ישראל מדרום רצועת עזה. המנהרה נוטרלה באופן מבוקר. כוחות של צה"ל מאבטחים במעטפת הגנה מורחבת את יישובי עוטף רצועת עזה להבטחת שלום התושבים". מדובר במנהרה שצה"ל השמיד במהלך מלחמת "מבצע צוק איתן בקיץ 2014, אך החמאס פעל להשמישה והצליח לשקמה.

המנהרה נחשפה לאחר תקופה ארוכה שבצה"ל בשיתוף עם שב"כ נקטו מאמצים אגרסיביים והשתמשו בטכנולוגיות שונות, כשהיעד הוא סיכול של כל מנהרה חוצה, מיגון של כל הרצועה.
מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר הגיב לחשיפה ואמר: "חשיפת המנהרה בימים האחרונים היא תוצאה של עבודה ממושכת, נחישות ומיומנות של כוחותינו. צה"ל ימשיך וינקוט בכלל האמצעים העומדים לרשותו מעל ומתחת לקרקע לסיכול כל ניסיון לפגיעה בתושבי מדינת ישראל או בחיילי צה"ל". בתוך כך דיווחו הבוקר (שני) הפלסטינים כי מנהרה נוספת שנכרתה בין עזה לרפיח קרסה על ראשי שבעה אנשי חמאס המוגדרים בשלב זה כנעדרים.

הפת"ח: ישראל מחזיקה בידיה בכיר ביחידת המנהרות בחמאס
אתר הפת"ח מדווח הבוקר כי בכיר ביחידת המנהרות של חמאס עצור בידי ישראל – על פי הדיווח, מדובר במחמוד ג'אסר עואד אלעטאונה, הידוע בכינוי סאמי עטאונה, תושב ג'באליא. מהדיווח לא ברור האם עטאונה הסגיר עצמו לידי ישראל או שנחטף בידי כוחות צה"ל, ולא ידוע מהם המניעים למעשיו. עוד צוין בהתבסס על תקשורת פלסטינית וישראלית, כי אלעטאונה נעצר לפני כמה חודשים בידי משטרת החמאס והודח משורות התנועה, אך הושב לפעילות ביחידת המנהרות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו בירך את הרמטכ"ל, את צה"ל, את השב"כ, ואת אנשי המודיעין והטכנולוגיה על פריצת הדרך הייחודית שבסיועה התגלתה המנהרה. "בימים האחרונים מדינת ישראל השיגה פריצת דרך עולמית ביכולת לאתר מנהרות", אמר נתניהו. "הממשלה משקיעה הון עתק בסיכול איום המנהרות. זה מאמץ מתמשך, זה לא נגמר בין לילה, אנחנו משקיעים בזה ונמשיך להשקיע בהתמדה ובנחישות".

ראש הממשלה אמר עוד כי ישראל תגיב בעוצמה על כל ניסיון של החמאס לתקוף את חייליה ולתקוף את אזרחיה. "אני בטוח שהחמאס מבין זאת היטב. אני רוצה לומר לתושבי עוטף עזה – צה"ל פועל כל הזמן מסביב לשעון כדי להבטיח את הביטחון שלכם וגם את שגרת חייכם".

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, אמר כי חשיפת מנהרת חמאס בידי כוחות צה"ל ומערכת הביטחון סמוך לגבול רצועת עזה, היא הישג מבצעי חשוב, ותוצאה של מאמץ נרחב מאוד של מדינת ישראל בנושא בשנים האחרונות.

"אין לנו אשליות בנוגע לכוונות של חמאס", אמר השר יעלון. "עוד לפני מבצע 'צוק איתן', במהלכו וכמובן אחריו, אנו מקדישים מאמצים רבים –  טכנולוגיים, מודיעיניים ומבצעיים – לגילוי מנהרות מרצועת עזה.

"לאורך השנים הללו גילינו מנהרות רבות, ואנו מוסיפים ומרכזים מאמצים כבירים לשם כך", אמר שר הביטחון. "במשימת גילוי המנהרות, שרובה סמוי מן העין, מעורבים מיטב הכוחות של מדינת ישראל, הן בצה"ל, הן בשירות הביטחון הכללי והן בתעשיות הביטחוניות. החיפוש אחר מנהרות נמצא בראש סדר העדיפויות של מערכת הביטחון וצה"ל, ואיננו חוסכים באמצעים לשם כך. ההתמודדות עם תופעת המנהרות מורכבת מאוד, ומדינת ישראל היא מובילה עולמית בתחום. המאבק הזה דורש מאיתנו נחישות, יצירתיות וגם אחריות ושיקול דעת מצד העוסקים במלאכה".

הרצוג: הנייה לא פוחד מבנט ומוחמד דף לא עושה חשבון לנתניהו

השר יעלון אף רמז כי לישראל יד בהתמוטטות המנהרות לאחרונה ברצועת עזה. "בחודשים האחרונים חווה חמאס תופעות של קריסת מנהרות, חופרים שנהרגים במהלך עבודתם ועתה גם חשיפה", אמר. "למרות זאת, איננו משלים עצמנו שחמאס יסיק מסקנות, יחדל מהעיסוק בכך ויתפנה לסייע לשיפור מרקם החיים ברצועת עזה, לרווחת התושבים שם.

"לכן נמשיך במאמצים השונים לגילוי מנהרות. אין פנינו לעימות, אך אם חמאס ינסה לאתגר את מדינת ישראל ולשבש את חייהם של תושבי יישובי עוטף עזה, הוא יוכה מכה קשה מאוד. לא נסבול ניסיונות שכאלו".

לעומתו, תקף יו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, את חולשת ממשלת נתניהו: "אחרי 'צוק איתן' הבטיחה לנו הממשלה שאיום המנהרות מוגר, שצה"ל מטפל ויטפל בכוונות חמאס להקים מחדש את המנהרות. כמעט שנתיים אחרי המלחמה ההיא הרס צה"ל מנהרה קיימת, בתוך שטחי מועצת אשכול. החולשה של ממשלת נתניהו זועקת לכל עבר.

"בעבר היו בישראל ממשלות שראשיהם שתקו והאויב חטף", אמר הרצוג. "בשנים האחרונות יש בישראל ממשלות שרק מדברות והאויב מחטיף. אחרי 'צוק איתן' הבטיח לנו קבינט הפטפטנים שתהיה הרתעה ושקט לשנים ארוכות, אבל מסתבר שהנייה לא פוחד מבנט ומוחמד דף לא עושה חשבון לנתניהו.

לנוכח האינתיפאדה הארוכה ביהודה ושומרון וכישלון נתניהו בהבאת שקט לדרום, אני קורא לממשלת הכשל לרדת מהבמה. הגיע הזמן להקים ממשלה בישראל שראשיה ישתקו ויתנו לאויב בראש".

המנהרה שנחשפה
המנהרה שנחשפה

יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד אמר כי צה"ל וכוחות הביטחון מנעו אסון כבד: "חשוב לזכור ולהזכיר לעולם – למנהרה שנחשפה הייתה מטרה אחת – לרצוח ילדים ונשים חפים מפשע בתוך ישראל. מועצת הביטחון של האו"ם והקהילה הבינלאומית צריכות להבין חד משמעית, כי איום המנהרות משמעותי והרסני ממש כמו איומי טילים או פיגועי טרור ועל העולם לגבות את ישראל בכל תגובה על איום המנהרות שכמוהה כפלישה קרקעית לשטח מדינת ישראל".

לפיד הוסיף: "אחרי מבצע 'צוק איתן התרעתי לא אחת ועמדתי על הדרישה כי חייב להתבצע פירוז של עזה מנשקה. לא יכול להיות שאחרי סיום 'צוק איתן' ממשיכים בעזה בחפירת המנהרות וייצור טילים שמכוונים לעבר אזרחי מדינת ישראל.  נושא המנהרות צריך להיות מטופל ברמה המדינית כמו שהוא מטופל ברמה הצבאית. מה שאנחנו רואים היום זה חוסר טיפול מובהק של הדרג המדיני בסוגיית המנהרות ברמה ההסברתית וגם ברמה ההרתעתית. אני סומך על צה"ל, על מפקדיו, על תוכניות העבודה שלו. עם זאת, נדרשת פעילות אינטנסיבית ונחושה גם ברמה המדינית כדי לעקור מהשורש את איום המנהרות ולדאוג לבטחונם של תושבי הדרום ואזרחי ישראל".

ילין: לתקוף מנהרות בתוך עזה. גלנט: צריך להתכונן למלחמה בקיץ הזה
ראש המועצה לשעבר של מועצה אזורית אשכול , ח"כ חיים ילין הגיב לחשיפה ואמר שיש להשמיד כל מנהרה שצה"ל יודע על תחילת החפירות שלה "לא צריך לחכות, צריך להשמיד כל מנהרה שנכנסת למדינת ישראל. להשמיד כל מנהרה שאנחנו יודעים שמתחילים לבנות, בדיוק כפי שאנחנו מחסלים חוליית מחבלים שעומדת לירות טיל", אמר ילין.

ח"כ עמיר פרץ, תושב שדרות (המחנה הציוני) הגיב: "חשיפת מנהרת הטרור ופריצת הדרך הטכנולוגית שהובילה אליה היא מתנת פסח נפלאה מצה"ל ומהתעשיות הביטחוניות לתושבי עוטף עזה ולכל עם ישראל. אני מצדיע ללוחמים האמיצים ולמהנדסים המופלאים שלנו!

"למרות המסר המהדהד שההצלחה הזו מעבירה לארגוני הטרור, דווקא היום אסור לנו לנוח על זרי הדפנה: אנו חייבים להישאר דרוכים, להיערך לכל תרחיש של הסלמה ולזכור כי ההתמודדות עם חורשי רעתנו רחוקה מאוד מהכרעה.

"נמשיך להיאבק בטרור ולחתור לשלום באותה נחישות, כי זוהי חובתנו המוסרית כלפי הדורות הבאים. המשיכו להגיע לדרום היפה שלנו ללא חשש וליהנות מפריחת האביב המקסימה!"


שר השיכון יואב גלנט, שהיה אלוף פיקוד הדרום, התריע הבוקר כי ה"חמאס חופר את המנהרות על מנת להשתמש בהן. הוא מנצל את השקט הזמני כדי להתחזק ולהתחמש, תוך שהוא לוקח את הציבור בעזה כבן ערובה ואינו בוחל באמצעים". לדברי גלנט צריך להתכונן למלחמה כבר בקיץ הקרוב. גלנט: "על צה"ל להיות ערוך לעימות בהיקף נרחב החל מהקיץ הקרוב. אני סומך על צה"ל ועל מפקדיו ובטוח ביכולותינו".

השר ישראל כץ הגיב בשבחים לצה״ל ולמערכת הביטחון על חשיפת מנהרת הטרור שחפר החמאס מעזה לתוך שטח ישראל ועל סיכולה ובמיתקפה על הגורמים בעולם שמאשימים את ישראל. "לצד שביעות הרצון מההישג הטכנולוגי רואים בחומרה רבה את פעילות החמאס, שמהווה פגיעה קשה בריבונות מדינת ישראל ופעולה התקפית לכל דבר. לא נוכל להשלים עם פעילות מסוג זה לאורך זמן. ולכל הצבועים בעולם שמאשימים תמיד את ישראל, מה תגידו עכשיו? איך הייתם מגיבים אם גורמים עויינים היו חופרים מנהרות טרור מתחת יישוביכם ובתיכם?"


השתלמות מפקדים ולוחמים בלוחמה תת קרקעית בצה"ל


דברי שר הביטחון

תגובות נוספות:

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד): "גילוי המנהרה – פעולה צבאית מוצלחת שלצערי גם מגלה עד כמה עמוק מפקיר הדרג המדיני את הדרום.

"אין ספק שגילוי המנהרה הוא הישג טכנולוגי חשוב בתחום ההגנה הצבאית של ישראל. באותה מידה, מעידה הפעולה המוצלחת על כמה מפקירה הממשלה את הדרום ואת תושביו שחיים בפחד מתמיד, מאותן המנהרות שלא גילו!

"תושבי הדרום נגררים מסבב לסבב והמדינה כולה חיה על פי תוכניותיו של החמאס. אחרי צוק איתן, בחר ראש הממשלה לסגת מהרצועה ולסיים את המבצע הצבאי ללא גיבוי מדיני. הייתה זאת הזדמנות פז להכתיב לשם שינוי לחמאס את התנאים שלנו להפסקת הפגיעה בו. הייתה זאת הזדמנות מצויינת לפעול יחד עם העולם המערבי והמדינות הערביות השפויות (בעיקר מצרים), ליצירת הסכם שיבטיח לתושבי הדרום שקט וביטחון מקסימאליים. להעניק להם אפשרות לחיים נורמליים, בלי פחד מרעש חפירות ובלי תסריט אימים שעלול להתרחש באמצעות אותה מנהרה שחלילה, לא תתגלה".

ח״כ חיליק בר (המחנה הציוני): "צה"ל והתעשיות הביטחוניות הביאו לתושבי הדרום מתנת פסח נהדרת, והוכיחו פעם נוספת כי אין שום אתגר שיכול לעמוד בפני טובי המוחות של ישראל ומול כוחות הביטחון שלה.

"חשיפת המנהרה, שבוצעה בעזרת טכנולוגיה חסרת תקדים בעולם, מהווה מכה אסטרטגית לחמאס ולכל ארגוני הטרור שמבקשים לפגוע בנו.

"למרות פריצת הדרך הטכנולוגית, על מנת להבטיח את ביטחונם של תושבי ישראל בטווח הארוך יש לחתור גם להסדר מדיני עם הרשות הפלסטינית, הסדר שבסופו של דבר יכלול גם את רצועת עזה.

נמשיך להיאבק בטרור מחד ולחתור בו-זמנית להסדר של היפרדות מו הפלשתינים מאידך״.

ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני): "במשך שנים נתניהו מנהיג את מדינת ישראל ומביא לקריסת ההרתעה הישראלית. מבצע אחרי מבצע, נאום אחרי נאום ועכשיו מנהרה שנחפרה מתחת לבתי תושבי ישראל.

"מדובר בכישלון ביטחוני של נתניהו, שחייב לתקן את הטעויות שעשה בשיתוף פעולה בין ישראל ומצרים והקהילה הבינלאומית. רק חזית משותפת כזו תביא להריסת כל תשתית הטרור החמאסית ותניב תוצאות בשטח.

"בינתיים נתניהו משתמש בהרתעה שמבוססת על מילים ולא על מעשים, והתוצאה קשה: מנהרה חדשה במשמרת של נתניהו".

ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי): "לאחר חג הפסח, מגיע יום השואה ומסתבר היום יותר מתמיד שהחמאס לא זנח את שאיפותיו של המופתי לחסל את כל העם היהודי היושב בציון. הוא ממשיך בכל דרך לנסות לעשות זאת אך ברור שהוא לא יצליח, כי אנו נבהיר לחמאס שנגמרו הימים בהם דם יהודי היה הפקר".

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד): "אני שמח ששר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקדי צה"ל מוכיחים שוב שההתקפות הפופוליסטיות נגדם לא מפריעות להם להמשיך ולעבוד כדי לבצר את ביטחונה של ישראל ולסכל ניסיונות חמאס לפגוע בישראל".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן