Skip to content

הערכות: הודו מנסה למסמס ראיות למעורבות איראנית בפיגוע בניו דלהי

גרירת רגליים הודית בחקירת הפיגוע בניו דלהי? אנשי מודיעין ודיפלומטים מעריכים כי להודו אין עניין לערער את יחסיה עם איראן, שבהנפט שלה היא תלויה ושבה היא רואה כוח אזורי המאזן את עוצמתה של פקיסטן השכנה מאת אורי קציר ממשלת הודו נמנעת מהבלטת ראיות המעידות על המעורבות האיראנית והיקפה בפיגוע שבוצע בשבוע שעבר בניו דלהי ושמטרתו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גרירת רגליים הודית בחקירת הפיגוע בניו דלהי? אנשי מודיעין ודיפלומטים מעריכים כי להודו אין עניין לערער את יחסיה עם איראן, שבהנפט שלה היא תלויה ושבה היא רואה כוח אזורי המאזן את עוצמתה של פקיסטן השכנה

מאת אורי קציר

הפיגוע בניו דלהי. האם החוקרים ההודיים גוררים רגליים בהוראת השלטונות, מחשש להסתבכות עם איראן?

ממשלת הודו נמנעת מהבלטת ראיות המעידות על המעורבות האיראנית והיקפה בפיגוע שבוצע בשבוע שעבר בניו דלהי ושמטרתו הייתה פגיעה בשגרירות הישראלית ובעובדיה. כך מדווח העיתון האמריקני וושינגטון פוסט.

בהודו קיים חשש שהבלטת הממצאים הקושרים את טהרן לפיגוע תגביר את הלחץ הבינלאומי על ממשלתה לפעול לבידודה של איראן ולהצטרף למצור הכלכלי עליה. איראן היא ספקית הנפט הגולמי השנייה בגודלה של הודו, ובניו דלהי רואים בה משקל נגד אזורי לפקיסטן ושער לחדירה כלכלית הודית לאפגניסטן. התלות ההודית באיראן הביאה לכך שבניו דלהי לא מיהרו לאמץ את יוזמת החרם הכלכלי על איראן מבית מדרשו של הנשיא ברק אובמה. הודו הצהירה כי היא מתנגדת למאמציה איראן להשיג נשק גרעיני, ובאותה נשימה גם סירבה להצטרף למאמץ האמריקני לארגן סנקציות בינלאומיות נגד הרפובליקה האסלאמית.

האיזון העדין שבמסגרתו מנסה הודו לפעול, בין קשריה עם ארצות הברית וישראל מחד גיסא לבין האינטרסים שלה באיראן מאידך גיסא, מתבטא היטב בהתנהלות ההודית לאחר הפיגוע בשגרירות הישראלית. "הודו מובכת מכל קישור לאיראן משום שהוא יגרום לכך שיופעל עליה לחץ לנתק את הקשרים עמה", אמר ב' ראמאן, לשעבר ראש סוכנות הביון של הודו וומי שמשמש כיום כמנהלו של מכון קר אקדמי בעיר צ'נאי, והוסיף:"הודו הייתה מעדיפה שהמקרה הזה יישאר בלתי מפוענח".

בדלהי מעדיפים שהאירוע לא יפוענח. ב' ראמאן, לשעבר ראש שירותי המודיעין של הודו

שעות ספורות לאחר ההתקפה על אנשי שגרירות ישראל בהודו, כמו גם בגאורגיה, האשים ראש הממשלה בנימין נתניהו את איראן באחריות לביצועה. טהרן דחתה את ההאשמות. יומיים לאחר מכן, אמר בכיר בממשלת הודו לכתבים, כי איראן לא עמדה מאחורי הפיגוע בניו דלהי. גורם רשמי אחר, שדיבר שלא לציטוט, העלה את ההשערה כי מאחורי הפיגוע עומדת לא אחרת מאשר ישראל.

הראיות בדבר מעורבותה של איראן בפעולת הטרור הפכו מוחשיות יותר ביום שלאחר הפיגוע בניו דלהי, שעה שאזרח איראני שנשא על גופו חומרי נפץ איבד אחת מרגליו בעת שניסה להימלט מכוחות הביטחון בבנגקוק, בירת תאילנד. ביום חמישי שעבר הודיעה המשטרה התאילנדית על מעצרם של שלושה איראנים שתכננו לתקוף דיפלומטים ישראלים, ואף הוסיפה כי במקום הפיצוץ נמצאה "פצצה דביקה", שהכילה חומר נפץ מאותו סוג בו השתמשו המחבלים בניו דלהי. זמן קצר לאחר מכן, הודיעו ההודים כי אין כל קשר בין שני האירועים ושמבדיקה נוספת עולה שמדובר בחומרי נפץ מסוגים שונים.

איש ביטחון תאילנדי בודק את מקום הפיגוע בבנגקוק. האם חומרי הנפץ הם ממקור זהה?

שר התשתיות, עוזי לנדאו, שביקר השבוע בהודו, אמר כי יש לו "אמון מלא" בחקירה שמנהלת הודו בפרשה.  "אנו רואים כאן רמה של מומחיות וגישה נמרצת של השלטונות ההודים", אמר. "אנו אסירי תודה במיוחד על כך. יש לנו ביטחון מלא כי הם ירדפו אחר המחבלים האלה וימצאו אותם".

משקיפים מציינים כי היחסים בין הודו לישראל מעולם לא היו טובים יותר. שתי המדינות מקיימות קשרים ביטחוניים קרובים וישראל היא ספקית חשובה של ציוד צבאי לתת-היבשת. מומחים אומרים גם כי מעורבותם של חוקרים ישראלים ואמריקניים בחקירת האירוע מבטיחה כי המשטרה ההודית לא תוכל לטאטא בקלות את המקרה מתחת לשטיח – גם אם זה רצונם של השלטונות בניו דלהי.

המשטרה וסוכנויות המודיעין ההודיות אומרים כי הם נחושים לגלות מי עומד מאחורי הפיצוץ, שאירע סמוך למקום מגוריו של ראש הממשלה בלב הבירה. ברם, הם נמנעו עד כה ממעצרם ומחקירתם של סטונטים איראניים. בכיר במודיעין ההודי שדיבר שלא לציטוט הכחיש שקיימת סחבת מכוונת בחקירה, אך הודה כי לא סביר כי שהמחבלים שביצעו אותו יזוהו אי פעם, במיוחד בהתחשב ברגישויות הדיפלומטיות הקשורות בכך.

ראמאן, ראש המודיעין לשעבר, הסכים. "התחושה שלי היא כי הודו לא תיקח את זה ברצינות אלא אם כן יהיו פיגועים נוספים", אמר. דיפלומט מערבי אמר, שלא לציטוט, כי ממשלת הודו הייתה "מבועתת" כשהתברר הקשר האיראני לפיגוע.

דוח זיהוי פלילי על תקיפה מתפרסם, בדרך כלל, בתוך 48 עד 72 שעות לאחר האירוע. אלא שהדו"ח על הפיגוע בשגרירות הישראלית לא הושלם גם בחלוף עשרה ימים. אבל בה במידה שמדובר בגרירת רגליים, יתכן בהחלט שאיטיות החקירה נובעת גם מחוסר ניסיון של החוקרים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן