Skip to content

נשות הכותל נשאו את "ברכת הכוהנות" בכותל המערבי

החרדים ובראשם שר הדתות (ש"ס) ורב הכותל ובגיבוי היועץ המשפטי לממשלה, מנעו הבוקר חלקית מנשות הכותל לשאת ברכת כוהנות, להתעטף בטלית לראשן ולשאת ידיהן לשמים. שר הדתות: מדובר בקבוצה נשים קטנה וסהרורית. רב הכותל: "פעילותן הבוקר היא עדות נוספת למעשיהן שהינם פרובוקציה ומחלוקת ופגישה ברגשות, וחילול הקודש"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
התפללו למרות הכול (צילום טלי מאייר )
התפללו למרות הכול (צילום טלי מאייר )

קול באישה ערווה 2016 – בהוראת שר הדתות ורב הכותל, נאסר על קבוצת נשים – נשות הכותל, לקיים הבוקר (ראשון) את תפילת ברכת הכוהנות וגם לשאת אל השמיים את ידיהן בעת התפילה. יתרה מכך, נאסר על הנשים גם להתפלל ברחבת שטח עזרת הנשים שבכותל, שהיה ריקה יחסית.
לטענת נשות הכותל מדובר ב"דרישות אבסורדיות" שהציבו מראש שר הדתות, דוד אזולאי (ש"ס), ורב הכותל, שמואל רבינוביץ', שאסרו על הנשים לשאת ידיהן לשמיים, להניח טלית על הראש ולהתברך על ידי הכוהנות שהיו בקהל. ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל: "מחר שניהם (אזולאי ורבינוביץ' א.מ) ישתתפו בברכת הכוהנים לגברים ושם לא יהיו איסורים מכל סוג שהוא".

התנגדו בחריפות לתפילת הנשים - רב הכותל ושר הדתות בסיור בכותל (צילום ארכיון: דוברות הכותל המערבי)
התנגדו בחריפות לתפילת הנשים - רב הכותל ושר הדתות בסיור בכותל (צילום ארכיון: דוברות הכותל המערבי)

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט דחה אף הוא את בקשת הנשים להתפלל ואסר על קיום טקס ברכת הכוהנות בכותל. מנדלבליט הודיע ביום חמישי שעבר כי אינו מאשר את בקשת ארגון נשות הכותל לקיים ברחבת הכותל המערבי את טקס "ברכת הכוהנות" במהלך חול המועד פסח. ההחלטה התקבלה בתום דיון בלשכת היועמ"ש בהשתתפות נציגי משרד רה"מ, המשרד לשירותי דת, רב הכותל המערבי, וגורמי משרד המשפטים. בישיבה הוצגה עמדת רב הכותל והמשרד לשירותי דת, לפיה עריכת הטקס של "ברכת כוהנות" איננה בגדר "מנהג המקום" ברחבה.
בהסבר שניתן להחלטה נאמר כי הטקס של "ברכת כוהנות" אינו מוכר ואינו מונהג אפילו בבתי כנסת רפורמים, ובנוסף מעולם לא נערך ברחבת הכותל. לפיכך, עריכת הטקס אסורה בהתאם לתקנות השמירה על מקומות קדושים ליהודים.
למרות זאת קיימו הבוקר נשות הכותל תפילת שחרית חגיגית שבה נאמרו פסוקי 'ברכת הכוהנות' אך ללא הטקס המסורתי המוכר והידוע. "נאסר עלינו גם להניח טלית על הראש ולהתברך על ידי הכוהנות שהיו בקהל", נמסר מהארגון.
שר הדתות הגיב הבוקר ואמר כי מדובר בקבוצה נשים קטנה וסהרורית וכי מעולם לא פגש בהן ואינו מכירן, כך פורסם בכלי התקשורת. שאלות מגפון בעניין זה שהופנו לדובר השר, נותרו ללא מענה עד לפרסום ידיעה זו.

רב הכותל: נעשה ניסיון נוסף של קבוצת נשים קטנה ביותר לקיים פרובוקציה בכותל

רבינוביץ' רב הכותל הגיב היום בחריפות ואמר: "הבוקר נעשה ניסיון נוסף של קבוצת נשים קטנה ביותר לקיים פרובוקציה בכותל, במסגרתה ביקשו לקיים טקס של "ברכת כוהנות" שמעולם לא נעשה בקהילה כלשהי בעולם. פעילותן הבוקר היא עדות נוספת למעשיהן שהינם פרובוקציה ומחלוקת ופגישה ברגשות, וחילול הקודש". " כואב ומצער לראות כיצד קבוצה קטנה, המבקשת לסלול דרכים חדשות לעצמה, בוחרת לפגוע שוב ושוב באחדות הזו ובמסורת ישראל ובסמלה המובהק – הכותל המערבי; בבחינת "גם לי גם לך לא תהיה", אמר הרב.
מלשכת רב הכותל המערבי נמסר כי בת בבת "הרב הביע הערכה ליועץ המשפטי לממשלה מר אביחי מנדלבליט על החלטתו לאסור לערוך טקס זה ברחבת הכותל המערבי, והביע צער על כך שקבוצה זו בחרה להפר את החלטתו ולהגיע למרות כן לרחבת הכותל המערבי. במעשה זה הן מוכיחות כי לא ניתן יהיה לסמוך על כל סיכום עמהן".
בתגובה לכך אמרה יו"ר נשות הכותל ענת הופמן: "כמו רב הכותל, גם אני מייחלת לשקט ואחדות, וזה יקרה רק כאשר רוה"מ, בנימין נתניהו, יפעל ליישום המתווה כפי שסוכם בין כל הצדדים ואושר בממשלה. הכותל ימשיך להיות זירת עימותים כל עוד החלטת הממשלה לספק לעם ישראל שתי רחבות תפילה נפרדות – לא תיושם: האחת הנוכחית בתחום אחריותו של רב הכותל; והשנייה בחלק הדרומי של הכותל המערבי, רחבה שתיבנה ותופעל "על פי עקרונות של שוויון בין המינים, פלורליזם ותפילה שוויונית" (מתוך מתווה הכותל).
משטרת ישראל שלא אפשרה לנשים להגיע לכותל ולהתפלל, גדרה למענן מקום סמוך ודרשה שמספר הנשים המגיעות לתפילה יוגבל ל 200 נשים בלבד.

התפללו למרות (צילום: טלי מאייר)
התפללו למרות (צילום: טלי מאייר)

מנשות הכותל נמסר כי "בשל היערכות מוגזמת של המשטרה להפרות הסדר הציבורי ולפגיעה אפשרית בנשות הכותל, קיימו הבוקר נשות הכותל תפילת שחרית חגיגית בהשתתפות 200 מתפללות בלבד, לפי דרישת המשטרה". מסיבות אלו הסבירו בארגון, "חלק מההסעות שהיו אמורות להביא מאות נשים נוספות ממקומות רבים בארץ בוטלו ברגע האחרון כדי לעמוד במכסה שדרשה המשטרה".
הופמן סיכמה את האירוע ואמרה: "כל כך הרבה מאמצים הושקעו בביטול ברכת הכוהנות בכותל ובמניעת תפילת הנשים החגיגית. אפילו הסכמנו לדרישתם האבסורדית של שר הדתות ורב הכותל לוותר על טקס ברכת הכוהנות המסורתי, שהיה אמור לכלול חליצת נעליים, נטילת ידיים, וברכת כוהנות של בנות כוהן, שהתכוונו לברך את קהל הנשים, כאשר פניהן מכוסות לגמרי בטלית והן אומרות את הברכה כשידיהן נשואות כלפי מעלה. היה עדיף לו כל הצדדים היו משקיעים את מיטב מאמציהם ביישום המתווה ההיסטורי".

1 Comment

  1. גורן
    24 באפריל 2016 @ 23:53

    סתם פרובוקציה של נשיים רפורמיות שהביאו תרבות רפורמית אמריקאית מיעוט שלא יצליח

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן