Skip to content

הורים, אל תשלחו אותם לטיול לאושוויץ

לפעמים אני תוהה מה גורם להורי התלמידים בבתי הספר התיכוניים להיפרד מ-5,000 ₪ לטובת המסע למחנות ההשמדה בפולין. ברור לי מה מושך את הנערות והנערים. לצד החוויה של השתתפות במצעד החיים במקום שבו נרצחו למעלה ממיליון בני אדם, מקום שהפך עם השנים לאתר תיירות, מציעים להם טיול קבוצתי מגבש לחו"ל. נכון שמדובר בפולין ולא באיי פוקט […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפעמים אני תוהה מה גורם להורי התלמידים בבתי הספר התיכוניים להיפרד מ-5,000 ₪ לטובת המסע למחנות ההשמדה בפולין. ברור לי מה מושך את הנערות והנערים. לצד החוויה של השתתפות במצעד החיים במקום שבו נרצחו למעלה ממיליון בני אדם, מקום שהפך עם השנים לאתר תיירות, מציעים להם טיול קבוצתי מגבש לחו"ל. נכון שמדובר בפולין ולא באיי פוקט בתאילנד אבל גם מהעז הזה אפשר להוציא מתוק. לאחדים מהם זו היציאה הראשונה מהארץ ולאחרים יציאה ראשונה בלי ההורים ועם החבר'ה. נסיעה המלווה בהתרגשות – טיסה לחו"ל, ביקור בדיוטי פרי, שבוע חופשי מלימודים ובעיקר וגיבוש חברתי בגיל שבו בונה הצעיר את יכולותיו החברתיות.

צילום: יוסי זליגר

ברור גם מהי האג'נדה הלא מוצהרת של משרד החינוך ששתל את המסעות האלה בתכנית הלימודים. לא במקרה המשלחות התחילו באמצע שנות התשעים של המאה הקודמת – כששרי החינוך ממפלגות הימין פועלים כדי לטעת אצל הנערות והנערים השקפת עולם ימנית-קורבנית:  "העולם כולו נגדנו". אז היינו קורבן של הנאצים ועכשיו אנחנו קורבן של העולם המוסלמי ושל אירופה האנטישמית. משום כך עלינו להיות חזקים כי "לעולם לא עוד" ומכאן קצרה הדרך אל "לנצח נחיה על חרבנו".  המניפולציה הרגשית הזאת עובדת היטב אצל צעירים בגיל שבו הם מתחילים לגבש השקפת עולם. את התוצאות אנחנו רואים אחרי שנה-שנתיים כשהם מתגייסים לצה"ל, מקבלים נשק ויורים בפלסטינאים חשודים שאינם מסכנים אותם כלל. או, שומעים ואומרים – צריך להרוג את כל הערבים… מבלי להבחין שבכך הם מצדיקים את הנאצים שאמרו "צריך להרוג את כל היהודים" והמשיכו בהגשמת הרעיון.

בעבודת הדוקטורט שלו טוען ד"ר ג'קי פלדמן שאין לראות במסעות לפולין טיול לימודי רגיל, אלא עלייה לרגל במסגרת הדת האזרחית הישראלית. הוא טוען שמטרתו המרכזית של המסע היא לכונן מחדש את קדושתה של מדינת ישראל ולחזק את זיכרון השואה כזיכרון מרכזי באתוס של הדת האזרחית אצל בני הנוער. עיצוב הזיכרון הקולקטיבי, המודע והלא מודע, אמור לשנות את המשתתפים במסעות ולהופכם לקורבנות, לניצולים-מנצחים העולים מחדש לארץ ישראל.

כדי שלא יגדלו עם תחושת הקורבנות, צריך ואפשר ללמד את השואה ללא הטיולים לפולין. צריך ללמוד אותה לא רק כפרק בהיסטוריה היהודית אלא כפרק מצמרר בהיסטוריה של העולם המערבי-נוצרי. זיכרון השואה אינו זקוק למסעות הללו. הוא צריך להיבנות מלימוד, מהפקת לקחים, מהתכנסויות ודיונים ביום הזיכרון לשואה ובימים אחרים. נוסף לביקור ביד ושם, קריאת ספרי הלימוד, שמיעת עדויות מפי הניצולים, צפייה בסרטים כמו שואה של קלוד לנדסמן, אפשר לחייב את התלמידים לסייע לניצולי שואה החיים בשכנותם. כמו שאין צורך לראות את הפירמידות כדי לזכור את יציאת מצרים – אין צורך לנסוע לאושוויץ כדי לשמר את זיכרון השואה.

הלקח העיקרי שמערכת החינוך אמורה להנחיל לתלמידים הוא שגזענות בפרט, ואידיאולוגיה טוטלית בכלל הן האויב העיקרי. הן אלה שגרמו לשואה ולמסעי טיהור אתני אחרים לאורך ההיסטוריה.  אידיאולוגיה דתית או אחרת המנכסת לעצמה את כל האמת היא מסוכנת וצריך להתנגד לה בטרם תהפוך לדת מדינה (כמו שקרה בגרמניה הנאצית ובאיטליה). ולבסוף, שומה עלינו לשאול איך נאבקים במופעי הגזענות הנראים אצלנו באחרונה הן כלפי הפלסטינאים והן ביחס לפליטים האפריקאים הזוכים כאן לכתף קרה, ממש כשם שאלפי פליטים יהודים שניסו לברוח מהתופת, קיבלו סירוב ממרבית הארצות בתקופת השואה.

הורים, קחו אחריות על ילדיכם. אל תשלחו אותם למחנות המוות בפולין ואם חשקה נפשם בחופשה קבוצתית – הציעו להם לנסוע לאילת או ליוון. שתיהן משוועות לתיירים.

4 Comments

  1. אביבה רוזן
    28 במאי 2016 @ 8:05

    דעתי כדעתך.
    כבת להורים ניצולי שואה קראתי בילדותי ונערותי הרבה מאוד על תקופה ארורה ואפלה זאת, והחלטתי שאני עצמי לא אסע לעולם למחנות הרצח הללו (אגב באמרנו השמדה כפי שקראו להם הגרמנים אנחנו מחזקים את הכוונה הבסיסית הנוראה לפי היהודים היו עם שמשמידים, כמו מקקים. עלינו לשנות את המינוח הזה).
    אני חוששת שמראות הזוועה הללו אינם מתאימים לנפש הצעירה. יש דרכים רבות ושונות ללמד את השואה ולקחיה ואין צורך במסע קולקטיבי לרגל למקומות הנאלחים בעולם.
    עם זאת, בתי בת ה 15 אמרה לי שהיא מתכוונת לנסוע. אמרתי לה את דעתי אך כמובן לא אמנע ממנה לפעול לפי שיקול הדעת שלה.

  2. גורן
    13 במאי 2016 @ 14:42

    ומה לא נכון בעבודה שרשמת" "העולם כולו נגדנו". אז היינו קורבן של הנאצים ועכשיו אנחנו קורבן של העולם המוסלמי ושל אירופה האנטישמית. משום כך עלינו להיות חזקים כי "לעולם לא עוד" ומכאן קצרה הדרך אל "לנצח נחיה על חרבנו". – הרי זו האמת הכי קל להאשים את עצמו בכל הצרות כמו שהשמאל מאשים ב 48 לא יצאו מדינות ערב נגד המדינה שקמה? ב67 לא החליטו לחסל את הישות הציונית ולזרוק את היהודים לים [כדברי אחמד שוקרי מנהיג הארגון לשחרור פלסטין] אירופה לא אנטישמית [סליחה היום אסור להגיד אנטישמית היום הדבר עטוף בצלופן יפה אנטי ציונות] אירן לא הכריזה ולא מכריזה שהיא רוצה להשמיד את השטן הקטן ישראל? עד אשר האומה הערבית לא תבין שאנחנו כאן לנצח יהיה עלינו לחיות על החרב באותו יום שתעלם החרב מאתנו אנחנו נעלם עדיף להרוג פלסטינאי ולעמוד לדין מאשר שהפלסטינאי יהרוג אותך ותהיה מטר מתחת לאדמה אותו פלסטינאי שנהרג לא בא לחלק לחיילים בקלעות או שתיה קרה הוא בא להרוג יהודים ולבסוף, שומה עלינו לשאול איך נאבקים במופעי הגזענות והאנטישמיות היוצאים כלפינו מהערבים ומשותפיהם באירופה שיהודי הולך עם כיפה חוטף מכות ויהודים נרצחים בחול על היותם יהודים [ארגנטינה צרפת אנגליה בלגיה ]עי הטרור הערבי כמו בעת השואה אלה הפעם אלו מוסלמים אשרי הנוער שיוצא לפולין ולמוד דבר שאם היהודים לא יגנו על עצמם אף מדינה לא תגן עליהם [ראה סוריה]

    • גידי
      14 במאי 2016 @ 18:20

      גורן אנחנו כבר לא קרבן .אנחנו מעלים קרבנות את אלה שרוצים לקרבן אותנו. זה עולה גם לנו אבל זה מחיר שאנו משלמים בגלל היותנו יהודים. הכותבת וחבריה קוראים תגר על כל מה שיהודי וציוני ואף קוראים לא להתגייס לצהל. כל זאת באדיבות ומימון זר .בארץ קוראים לזה דמוקרטיה.יש מקומות יותר ליברלים (ארה"ב)שהיו קוראים לזה בגידה.

  3. גידי
    13 במאי 2016 @ 7:59

    אני שבינתיים ארבעה מילדיי היו במסע הזה מתלבט אם נכון הדבר או לא .כל פעם מחדש אני נעצב שבגיל צעיר עליהם לחוות זאת.
    כבר נאמר שעם שלא לומד מההיסטוריה אין לו עתיד. אך הקשקוש השמאלני קיצוני של הפוסט ציונים הוא חתרנות נגד הdna והקיום היהודי , אלפי שנים של אבולוציית נרדפים עדיין מפעמת בקרבנו ומי שמביט היום למציאות נכוחה לא צריך6\6 . הפקת לקחים היא דרך לימוד והכותבת במסרים סמויים מעוניינת ללקחים שיכילו את החתרנות של שוברים שתיקה ,בצלם, וכו. תובנות הקוראות לחרם על ישראל והזדהות עם הפלסטינים .
    הפלסטינים אומרים בגלוי ומלמדים ילדים כבר מהגן ובספרי הלימוד "פלסטין נקייה מיהודים מהנהר לים" וזה כולל שחיטה של שמאלנים, ימניים ,דתיים וכו! יש כאלה שעניים להם ולא יראו אוזניים ולא ישמעו. פליטים מאפריקה ???מדובר במהגרי עבודה שגם על פי החוק הבינלאומי הם לא פליטים(אין גבול משותף) ויש לטפל בהם בכבוד אך על פי חוק כשוהים בלתי חוקיים.הכותבת וחבריה מנכסים לעצמם את האמת ואת המלחמה בגזענות שהיא עצמה מפעילה נגד החושבים אחרת ממנה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן