Skip to content

פסטיבל קולנוע דרום יפתח עם "אבינו" של מני יעיש

פסטיבל הקולנוע יפתח ב-5 ביוני • בין המשתתפים השנה: איתן גרין, ערן קולירין, רפאל נדג'ארי, נורית אביב, מני יעיש, וזוכה פסטיבל קאן: וימוקטי ג'יאוסנדרה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פסטיבל קולנוע דרום ייקח השנה את אורחיו אל ליבה המתחדש של העיר שדרות שהפכה בתהליך מתמשך למרכז אמנות ותרבות שבמסגרתו קהילות סטודנטים יוצרות עם תושבי העיר, ומביאות לחיבורים בין קצוות אידאולוגיים ופוליטיים.

סרט הפתיחה של פסטיבל קולנוע דרום 2016: "אבינו" של מני יעיש
סרט הפתיחה של פסטיבל קולנוע דרום 2016: "אבינו" של מני יעיש

שיאה של היצירה המשותפת יבוא לידי ביטוי בפסטיבל קולנוע דרום שיקיים זו השנה ה-15 בית הספר לאמנויות הקול והמסך במכללת ספיר, שבו ישתתפו יוצרים ואמנים מישראל ומהעולם בשבוע שיכלול מלבד קולנוע גם מופעי מוסיקה, פרינג' וילדים. בפסטיבל ייחנך גם לראשונה מזה 25 שנה קולנוע חן המיתולוגי, ויוצגו בו סרטים שהיו להיטים בשדרות של  שנות השמונים, לצד סרטים מהפסטיבל. מלבד שדרות, יתקיימו אירועי קולנוע של הפסטיבל גם באופקים, רהט, נתיבות ועלה נגב – נחלת ערן.

אירוע מיוחד בפסטיבל קולנוע דרום יוקדש לזכרה של הקולנוענית היוצרת והשחקנית רונית אלקבץ שהיה עבורה ועבור שלומי אלקבץ, אחיה ושותפה ליצירה, בית לבכורות של סרטיהם "גט", ו"שבעה", ולסרט "עדות" שאותו ביים שלומי אלקבץ ובו נטלה חלק רונית אלקבץ. במסגרת הפסטיבל יוקרן בקולנוע חן הסרט "גט", שהוקרן באירוע הנעילה של פסטיבל קולנוע דרום לפני שנתיים.

לדברי פרופ' אבנר פיינגלרנט, יוזם ומייסד הפסטיבל, ראש בית הספר וראש התכנית לתואר שני: "בית הספר לאמנויות הקול והמסך ומכללת ספיר פועלים במשותף עם עיריית שדרות והמועצה האזורית  שער הנגב, על מנת להפוך את המרחב העירוני של שדרות והכפרים של יישובי עוטף עזה   לבירה חדשה של תרבות ומדיה עם כלכלה של תעשייה יוצרת. הפסטיבל שעומד בפתח הוא בבחינת יצירה משותפת של ספיר שער הנגב והעיר שדרות. הפסטיבל שידוע באנרגיות התזזיתיות וברוח הבוערת שלו מתרחב השנה למתחם חדש: בית הקולנוע הישן והנטוש של מרכז העיר – קולנוע חן, ובו נציג קולנוע של עולם העבר המקומי עם סרטי קונג פו, ומופע מחול של להקת אדמה. אירועי קולנוע דרום הם בבחינת חגיגה שסכומה גדול מסך חלקי היצירה שלה, ונוכחותה בדרום היא אירוע מחולל שינוי בחברה ובתרבות של ישראל".

הסרט שיפתח את הפסטיבל הוא סרטו של מני יעיש, "אבינו", שיוקרן בהקרנת טרום בכורה. ארבע שנים לאחר שביים את סרטו הראשון  "המשגיחים" שפתח את הפסטיבל לפני ארבע שנים, וזכה לשבחים ולפרסים רבים, מוציא יעיש את סרטו השני העוסק בסצנת המועדונים ומשפחות הפשע הדרומיות ומציב במרכז עולמו מאבטח המנסה לגייס כסף למימון טיפולי הפוריות של אשתו ונגרר שלא בטובתו אל עולם הפשע. את התפקידים הראשיים בסרט מגלמים מוריס כהן, רותם זיסמן כהן, חיים זינאתי ואלון דהן. הסרט יוקרן בערב הפתיחה ביום ראשון, ה-5 ביוני, 2016, בסינמטק שדרות.

סרטים ישראליים נוספים שיוקרנו בהקרנת טרום בכורה הם "במדינת הגמדים" של יניב ברמן המטפל בילדים המקימים מחנה בשטח צבאי נטוש ומגלים כי חיילים עריקים השתלטו על שטחם. הם מחליטים להילחם נגדם בכל האמצעים, ובכלל זה בשיטות הצבאיות עליהן גדלו.

"הלומים" של ארז מזרחי וסהר שביט, שניהם בוגרי מכללת ספיר, בכיכובו של עמוס תמם מטפל בפוסט טראומה ובהלם הקרב בימי מלחמת ההתשה, כשהמושגים עדיין לא נטמעו בחברה הישראלית והנושא אותם נחשב לחריג.  "חדרי הבית" של הבמאי איתן גרין בכיכובו של יובל סגל. בסרט זה ממשיך את הטיפול הכירורגי שלו במוסד המשפחה הישראלית, ונוגע בפגעי הכלכלה הישראלית.  ו"מעבר להרים ולגבעות" של ערן קולירין שיגיע מפסטיבל קאן וינעל את הפסטיבל. הסרט עוסק בסיפורה של משפחה הנקלעת בעל כורחה לסבך הכוחות האפלים הפתלתלים והבלתי אפשריים המושלים בחיים בישראל.

במסגרת הפוקוס, במסגרתו מתקיימת מחווה לאיש קולנוע מהשורה הראשונה, יקיים השנה הפסטיבל פוקוס על סרטיו של הבמאי רפאל נדג'ארי, מהקולות החשובים בקולנוע הישראלי והעולמי של השנים האחרונות, שיגיע מפריז ויתארח בימי הפסטיבל. בפסטיבל יוקרן בהקרנת טרום בכורה סרטו החדש "Night Song", המגולל מערכת יחסים בין זוג מוזיקאים יהודי ממוצא צרפתי המתגורר בקנדה המנהל מקהלה השרה מוזיקה יהודית. השניים מנסים לאתר טקסים יהודיים ישנים בטרם ייעלמו מהעולם. לצד סרטו החדש יוקרנו גם סרטיו הקודמים, ובהם "אבנים" שבו נטלו חלק אסי לוי ואורי גבריאל, "תהילים" עם שמואל וילוז'ני ומיכאל מושונוב, ו"מעל הגבעה" עם מוני מושונוב ואורי פפר.

התכנית הבינלאומית של הפסטיבל תארח גם השנה כמה מהקולות הייחודיים בקולנוע העולמי. בפסטיבל יתארחו הבמאי יליד סרי לנקה, וימוקטי ג'יאוסנדרה, זוכה פרס מצלמת הזהב בפסטיבל קאן על הסרט "ארץ נטושה". במרכז היצירה שלו דיון פואטי וחסר רחמים סביב סוגיות תיאולוגיות של אמונה ופרוורסיה. הבמאי הארגנטיני בנחמין ניישטאט, שסרטו העלילתי הראשון "היסטוריה של פחד" הוקרן במסגרת התחרות הרשמית של פסטיבל ברלין. סרטיו מתאפיינים בביקורת על הרטוריקה האלימה של מייסדי המדינה הבאה לידי ביטוי גם בחברה בת ימינו. הבמאי הטאיוואני, מידי זי, זוכה פסטיבל אדינבורו על הסרט "רעל מקרח" הפועל בין בורמה וטאיוואן ומביא הצצה לסצנות בחבלי ארץ נדירים. הבמאית הארגנטינית, סלינה מורגה, אחת התגליות של הבמאי מרטין סקורסזה שגם הפיק את סרטה, "הצד השלישי של הנהר". סרטיה של מורגה מתאפיינים בגישה ריאליסטית מאוד ובמינימליזם אסתטי, ובסרטיה היא מרבה לעסוק בעולמם של בני נוער מהמעמד הבינוני בארגנטינה.

תכנית האוצרות התיעודית תעמוד במרכז הפסטיבל גם השנה. הסרט שיפתח את האוצרות התיעודית יהיה "חלום ירושלים", בבימויו של מני אליאס ומספר את הסיפור שלא סופר על עליית יהודי אתיופיה. הסרט יוקרן ביום ירושלים שהוא גם יום הזיכרון לעולי אתיופיה שנספו במסעם לישראל.  במסגרת האוצרות יוצגו  שני סרטים של בוגרי בית הספר בספיר: "החולמים מבבילון" של רומן שמונוב (בהפקת דורון צברי, המשמש כמרצה בכיר בבית הספר) העוקב אחר קבוצת צעירים עולים הרוצה לפרוץ לעולם הברייקדאנס, ו"מחוץ לפריים" העוסק בעולמם של צלמי העיתונות ומשמעות עבודתם שהיא וויתור על חיים אישיים למען התמכרות לנדודים. סרטים נוספים שיוקרנו: "פואטיקה של מוח" של נורית אביב המחבר בין זיכרונותיה לעולם מדעי המוח, ו"עניינים שבלב" של גד אייזן העוסק במנתח לב בכיר המשלם מחיר כלכלי על החלטתו להתנדב בשדרות.

פסטיבל קולנוע דרום יקרין במהלך הפסטיבל גם את תכנית סרטי הגמר של בית הספר לאמנויות הקול והמסך של מכללת ספיר במסגרת "קולנוע דרום החדש", מתוך תפיסה שמטרתה להביא בפני הקהל את הקולות החדשים והייחודיים שיעצבו את פניו של הקולנוע הישראלי בעתיד. במסגרת התכנית יוקרנו השנה חמישה סרטים דוקומנטריים, 17 סרטים עלילתיים, שלושה פיילוטים ושלושה סרטי אנימציה. התכנית חוצה עולמות ותרבויות, ומביאה תפיסה וויזואלית וקולית חדשה בתוך עולם הקולנוע הישראלי. אחד המאפיינים של הסרטים השנה הוא ריבוי השפות הכוללות מלבד עברית, גם סרטים בספרדית, קווקזית, תאילנדית, אנגלית, צרפתית ופרסית.

פסטיבל קולנוע דרום 2016 ייפתח ביום ראשון, ה-5 ביוני, 2016, ויינעל ביום חמישי, 09 ביוני, 2016. הפסטיבל יתקיים בסינמטק שדרות, במתחם העירייה ובקולנוע חן. הכניסה לכל ההקרנות וההופעות היא ללא תשלום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן