Skip to content

רשת החשמל הגדולה ביותר בעולם האסלאמי תוקם מטהראן עד ביירות

איראן חתמה על מזכר הבנות עם עיראק, סוריה ולבנון להקמת רשת החשמל הגדולה ביותר בעולם האסלאמי. עיראק וסוריה כבר מחוייבות לאיראן ומצויות תחת השפעתה, אם כי לבנון עדיין מהססת. ירדן, בשלב זה, מסרבת, אולם איראן ממשיכה לפתות מדינות ערביות באנרגיה זולה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

איראן חתמה על מזכר הבנות עם עיראק, סוריה ולבנון להקמת רשת החשמל הגדולה ביותר בעולם האסלאמי. עיראק וסוריה כבר מחוייבות לאיראן ומצויות תחת השפעתה, אם כי לבנון עדיין מהססת. ירדן, בשלב זה, מסרבת, אולם איראן ממשיכה לפתות מדינות ערביות באנרגיה זולה

מאת אסף דוד

סוכנות הידיעות האיראנית "מהר" הודיעה בשבוע שעבר כי איראן מתכננת מיזם שאפתני לחיבור רשת החשמל של המרחב הגיאוגרפי המשתרע מאיראן, דרך עיראק וסוריה, עד לבנון. בשנת 2004 העניק עבדאללה השני מלך ירדן את הכינוי "הסהר השיעי" למרחב זה. מאז נפלה עיראק לידיה של איראן כפרי בשל, והברית ביניהן התהדקה בעקבות נסיגת הכוחות האמריקאיים מעיראק. איראן גם מצדדת באופן מובהק במשטר בשאר אל-אסד לנוכח התנגדות ערבית ומערבית.

בתחילת השבוע נועדו נציגי איראן, עיראק, סוריה ולבנון בטהראן ודנו במיזם, אשר עתיד לספק להן 1600 מגה-וואט חשמל: 1000 לעיראק, 500 לסוריה ו-100 ללבנון. בין ארבע המדינות נחתם מזכר הבנות לאספקה של חשמל מאיראן באמצעות חיבור רשתות החשמל שלהן. יישומו של המזכר צפוי בעוד כחודשיים, לאחר שארבע הממשלות תאשררנה אותו. על המזכר חתמו מצד איראן סגן שר האנרגיה לענייני חשמל, מצד עיראק יועץ שר החשמל, מצד סוריה סגן שר האנרגיה ומצד לבנון המנכ"ל לענייני הולכת החשמל. הנציג האיראני הבהיר כי מדובר בהרחבה של הסכם קודם שחתמה איראן לאספקת 1000 מגה-וואט לעיראק.

שר האנרגיה האיראני, מג'יד נאמג'ו
שר האנרגיה האיראני, מג'יד נאמג'ו

שבוע קודם לכן חתמו שרי האנרגיה של איראן וסוריה על עשרה הסכמים נפרדים לשדרוג תשתית ייצור והולכת החשמל בסוריה, ובכלל זה ייצור חשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת. לבנון עדיין מהססת לחבר את רשת החשמל שלה לזו של איראן, אולם האחרונה מנצלת את תלותה של לבנון בחשמל מסוריה, שעל פי הסכם בין שתי המדינות יסופק ללבנון רק אם ייווצר עודף בסוריה. שגריר איראן בלבנון הודיע לאחרונה על נכונותה של מדינתו לספק חשמל ללבנון דרך עיראק וסוריה, וכן לשדרג את ייצור החשמל במדינה "ללא כוונת רווח". על פי דיווחים בעיתונות הלבנונית, הצעתה של איראן עוררה מחלוקת עזה בקרב הכוחות הפוליטיים בלבנון. ראש הממשלה מיקאתי טען כי לא קיבל עדיין הצעה רשמית מאיראן, ו"כוחות ה-8 במרס" טענו כי הממשלה תסרב לכל סיוע מאיראן שכן המערב ומדינות המפרץ מתנגדות לכך. שר האנרגיה והמים הלבנוני אף הצהיר כי אינו מתלהב מההצעה האיראנית, שכן "משיכת חשמל מאיראן היא בעייתית בשל המתח הבטחוני בסוריה". עם זאת, חזבאללה סבור כי לבנון חייבת לקבל את הצעת הסיוע הרצינית מצד איראן.

יצויין כי בחודשים האחרונים איראן מנסה גם לפתות את ירדן בחשמל זול, בעיקר באמצעות הצעה לאספקת גז טבעי במחיר נמוך. בשלב זה דוחה ממשלת ירדן בנימוס את הצעותיה של איראן למרות מצוקת האנרגיה החמורה בממלכה, המעיקה קשות על תקציב המדינה. מצוקה זו החמירה מאוד בעקבות הפיצוצים החוזרים ונשנים בתחנת הגז הטבעי בסיני, המספקת גז לישראל ולירדן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן