Skip to content

פסטיבל הקולנוע ירושלים: "מלחמה"

סרט מרתק, המדגיש את הרעיון של תגובות חריגות למצבים מורכבים, תוך בימוי חכם ומשחק מושלם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפני כמה שנים, הבמאי טוביאס לינדהולם יצר סרט נהדר, שלא הוקרן בבתי הקולנוע בארץ, אלא רק שודר בערוצי Yes – "חטיפה בלב ים": בחינה מדוקדקת של טרור בלב ים אל מול ארגוני כוח קפיטליסטים.

"מלחמה": המצב לא צפוי או פשוט כמו שחושבים

עתה לינדהולם חוזר למסך עם "מלחמה", אשר אף היה מועמד לאוסקר לסרט הזר, וממשיך את התעניינותו בכל הקשור לקבלת החלטות תחת לחץ, אלא שהפעם לוקחים את כר הפעילות לאפגניסטן, בעת שבודקים כיצד חיילים נאלצים להחליט בין יצר ההישרדות למורכבויות הקשורות ליחסים בינלאומיים. שוב, לינדהולם הוא אמן בכל הקשור להדרכת שחקניו, המעניקים הופעות אדירות ומביאים נוכחות בלתי נשכחת למסך. "מלחמה" מעלה שאלות אודות התמודדות עם מציאות כואבת בעת לחימה ומחיר השירות הצבאי.

קלאוס (פילו אסבק, "בורגן", "משחקי הכס") משרת באפגניסטן בתפקיד סמכותי בכיר, ומוביל את חייליו למשימות קבועות הכוללות סיוע למקומיים, תוך דחיית השפעות הטליבאן. בעוד אלימות היא חלק משגרת חייו, מחשבותיו נשואות למשפחתו המתגוררת בדנמרק, כשאשתו מריה (טובה נובוטני, "נרדפת") מתמודדת עם חיי שגרה של גידול שלושה ילדים.

קלאוס נתון בלחצים שאינם בשליטתו, אולם מקפיד לעמוד בהוראות הפתיחה באש אל מול חובותיו, עד שטעות מתרחשת כאשר אנשיו מותקפים, ועליו לקרוא לתגבורת כדי לחסל את האויב. אחרי שהאבק שוקע, הצופים מגלים כי אזרחים נפגעו, וקלאוס נשלח במהירות הביתה כדי לעמוד לדין באשמת רצח, וחובר לעורך הדין מרטין (סורן מאלינג, "בורגן"), שמסייע לו להגן על שמו הטוב, אחרת ישלח לתקופה ממושכת בכלא.

בסרט "מלחמה" אין את המתח המושלך לדמויות כמו ב-"חטיפה בלב ים", כיוון שהמתח ב-"מלחמה" שואב את הצופים: חיי היומיום של קלאוס בבסיס, בעת שהוא מנסה לארגן משלחת שתסייע למקומיים, במאבק השכיח עם מטענים וכדומה. קלאוס אינו סובל, אבל נראה כי הוא מתחיל להישחק, הוא תקוע באפגניסטן זמן רב מדי.

איכות המשחק בסרט עמוקה, ומצליחה להביא למסך נקודות של בלבול או התבוננות, וניתן למצוא את אסבק ומיילינג (ששניהם שיחקו גם ב-"חטיפה בלב ים"), מתעמתים בתהליכים משפטיים, בעוד מרטין מתדרך את לקוחו בכל הקשור למהלכי התביעה, המאשימה את קלאוס כי לא שמר על בטיחות המקומיים. הסרט מעלה שאלות ערכיות, המציבות את הרגשות של קלאוס אל מול הכשרתו הצבאית.

הצד האחר של "מלחמה" מאוד משכנע, ומציג את הסמכות השקטה של מריה על ילדיה, שמנסה להתמודד עם צרכיהם, בזמן שכולם מתגעגעים לאב המשפחה. זה קורע לב, אבל גם אותנטי.

"מלחמה" עובר מחלקו הראשון של הסרט העוסק באפגניסטן לסרט משפט בחלקו השני. לינדהולם לא יצר מותחן משפטי, אלא מנתח את העלות האמיתית של שירות צבאי, ועושה זאת באופן בלתי נשכח לאורך כל הדרך: אין תשובות קלות לשאלות קשות.

XXXXX

"מלחמה" הא סרט מרתק, ומדגיש את הרעיון של תגובות חריגות למצבים מורכבים, ולינדהולם מביים את הסרט בחוכמה וברצינות הראויה. מומלץ.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן