Skip to content

למי קראת שרמוטה?

צעדת השרמוטות השנתית - הפגנת הנשים לזכותן על גופן ולבושן נערכה היום בתל אביב. "גם אם תקראו לנו שרמוטות אנחנו נעמוד ביחד ונצעק יותר חזק מכם. כי אף אחת, אף פעם, לא מבקשת את זה. אז למי קראת שרמוטה?", הן אומרות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כמאה וחמישים נשים הפגינו הבוקר (שישי) בכיכר רבין בתל אביב כנגד הטרדות מיניות, מעשים מגונים ומעשי אונס שנעשים בנשים, לא פעם כשהטענה מופנית לאופן לבושן. "אנו יכולות להתלבש כרצוננו. שמלה איננה מהווה הזמנה לאונס. לא זה וכן זה כן", אומרות הנשים ומוסיפות: "גם אם תקראו לנו שרמוטות אנחנו נעמוד ביחד ונצעק יותר חזק מכם. כי אף אחת, אף פעם, לא מבקשת את זה. אז למי קראת שרמוטה?".

צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב

בדף ההפגנה כתבו המארגנות את האג'נדה העומדת מאחורי צעדת השרמוטות: "באפריל 2011, אמר שוטר קנדי בראיון לתקשורת ש"נשים צריכות לא להתלבש כמו שרמוטות" כדי להימנע מאונס, והנשים יצאו לרחובות בתנועה שאנו מכירות היום כ"סלאט ווק", או בעברית- צעדת השרמוטות.

המילה שרמוטה נבחרה דווקא בגלל המשמעות השלילית שלה. כי זו מילה שקוראים בה לכל אישה, ועושים זאת שוב ושוב כדי להצדיק אלימות מינית- בעיני התוקף, החברה, והמערכת שנועדה להגן עליה. זו מילה שמסבירה לך שלא משנה איך את מתלבשת, או איך את מתנהגת, אם שכבת איתו, או אם אמרת לו לא, את שרמוטה וזה אשמתך, וזה החיים שלך כאישה, ככה זה. את צריכה לצפות להטרדות מיניות כשאת נוסעת באוטובוס ללימודים, או ללילה בים המלח אחרי הבגרויות, כשאת יוצאת לפאב בלילה, או כשאת סתם רוכבת על אופניים ברחוב, בין אם את לובשת ג'ינס, שמלה, או חצאית, מאופרת או לא, מחייכת או לא, עונה או לא- לא משנה מה את עושה את תמיד מסתכנת שיקראו לך שרמוטה, שיגידו שביקשת את זה, שאת פתיינית ומחטיאה, שיטילו את האחריות על משהו שנעשה לך- עליך.
גם השנה אנחנו מוחות על התפיסה הזו ויוצאות לרחובות, כמו אחיותינו בעולם, כמו לפני 5 שנים, לומר שוב בקול חד וברור: שום דבר הוא לא הצדקה או תירוץ לאונס או תקיפה מינית- שום בגד, שום מעשה, לא זה לא וכן זה כן.
וגם אם תקראו לנו שרמוטות אנחנו נעמוד ביחד ונצעק יותר חזק מכם. כי אף אחת, אף פעם, לא מבקשת את זה. אז למי קראת שרמוטה?".

צילום: דן בר דב
צילום: דן בר דב

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן