Skip to content

25 נעצרו בפשיטה על 9 מועדונים – החשד – ״סלקציה״ בעלת מאפיינים גזעניים

הלילה פעלה משטרת ישראל כנגד גזענות - הפליה במועדוני בילוים כלפי מבלים. המעצרים בוצעו בתום חקירה סמויה שביססה חשד כי המועדונים מנעו באופן שיטתי כניסת מבלים על פי מוצאם. בצפון החל בצעדת מחאה יוצא אתיופיה ג'רמי ארטיה כשהוא מתכוון לעבור את המדינה לאורכה עד ירושלים. "גזענות זה דבר טוב ליהודים" הסביר לצועד אזרח מנהריה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שוטרי יחידה ארצית של משטרת ישראל פשטו אמש (חמישי) בשעות הלילה המאוחרות, על תשעה מועדונים במקומות שונים בארץ, לאחר שנאספו בידיה ראיות המבססות חשד לכך שבאופן שיטתי מנעו כניסת מבלים למועדון על רקע מוצאם. הפשיטה נערכה במסגרת פרויקט אכיפה משולבת שיזמה פרקליטות המדינה, יחד עם משטרת ישראל , במטרה למגר את תופעת האפליה בכניסה למקומות ציבוריים ומועדונים.
בחודשים האחרונים, נשלחו שוטרים בכסות של מבלים למועדונים במספר מוקדי בילוי בארץ, לאור חשד כי במועדונים מבוצעת באופן שיטתי ״סלקציה״ בעלת מאפיינים גזעניים, המפלה לרעה מבלים על רקע מוצאם. במהלך הפעילות נאספו ראיות לכאורה בעניינם של תשעה מועדונים בתל אביב, חיפה ובאר שבע, בהם לא הורשו מבלים על רקע מוצאם להיכנס בהעדר הזמנה בעוד שמבלים אחרים הוכנסו על אף שלא הוזמנו.

פשיטה המשטרה באחד מהמועדונים (צילום: חטיבת דובר המשטרה)
פשיטה המשטרה באחד מהמועדונים (צילום: חטיבת דובר המשטרה)

במסגרת הפעילות הלילה, אשר נוהלה כמבצע אכיפה משולב, פעלו שוטרי היחידה הארצית של משטרת ישראל וגורמי רישוי עסקים של המשטרה במשותף עם גורמי פרקליטות פלילית ואזרחית במחוזות השונים , רשות המסים, ביטוח לאומי, משרד הבריאות, מערך כבאות והצלה, חברת החשמל וגופי זכויות יוצרים. הגופים השונים ערכו ביקורת במועדונים בתחומם וככל שיתגלו עבירות או חריגות הן תטופלנה על ידי הגופים המתאימים.
במקביל לכך, שוטרי היחידה הארצית של המשטרה . עיכבו הלילה במסגרת הפעילות לחקירה 25 חשודים במעורבות במגוון עבירות , בדגש על עבירות על חוק איסור הפליה במועדונים. כמו כן מתוך 9 מועדונים , עליהם פשטה המשטרה, נמצאו ליקויים בשמונה מהם, אשר דרשו סגירה מידית של שניים מהם בשל בעיות בטיחות ורעש ושני בעלי מועדונים נוספים יזומנו לשימוע בשל ליקויים בטיחותיים אחרים, כגון: יציאות חירום נעולות , חוסר בתאורת חירום גלאי אש והיעדר חיבור צנרת כיבוי למקור מים. בנוסף , נמצאו מועסקים במועדונים עריק מצה"ל שהועבר להמשך טיפול משטרה צבאית וכן עובד זר שהועבר להמשך טיפול יחידת עוז.
מהמשטרה נמסר כי בהתאם להתפתחות החקירה ולמכלול הממצאים של כלל הגופים, יישקלו הצעדים המנהליים ו/או הפליליים שיינקטו כנגד המועדונים ומי מהחשודים.
ממחוז חוף (צפון) נמסר כי בתחום המחוז נבדקו 3 מועדונים האחד בכרמל והשניים הנוספים ברח' חלוצי התעשייה שבמפרץ חיפה, בעליהם של המועדונים ואיש אבטחה עוכבו לחקירה.

צעדת יחיד במחאה על אפליה גזענית
בתוך כל אלו פתח שלשום צעיר ממוצא אתיופי, ג'רמי ארטייה (34) בצעדת מחאה כנגד אפליה על רקע גזעני שהחלה מקריית שמונה ותמשך עד לירושלים. ארטייה: "בשבועות האחרונים אני שומע ורואה מה הקהילה הגאה עוברת בישראל 2016. אסור לנו לפגוע בחירותו של אדם אחר. בבאר שבע לפני שבוע, בג"ץ בחר לשלול זכות בסיסית של קהילה שלמה להביע את עצמה . זה לא מוסרי ולא ערכי. אני בעד חופש הביטוי לכל מיעוט, אבל לצערי, המיעוט כמיעוט נרדף היום בישראל 2016". "אני מברך את פעולת המשטרה הלילה", אומר ג'רמי, "אבל זה מאוחר מידי ומעט מידיי, כעת הם מבקשים לשפר את תדמיתם בעניי ציבור עולי אתיופיה ובכלל?". ג'רמי הגיע בשישי האחרון לנהרייה שבגליל המערבי מספר כי "ניגש אלי אדם חרדי ושאל אותי על מה אני מפגין. עניתי לו שאני צועד כנגד הגזענות שהשתרשה במדינה. גזענות שאני חווה כל יום מחדש. והוא ענה לי: מה זה רע? טוב שיש גזענות, העם היהודי צריך קצת גזענות".

"גזענות זה דבר טוב" אמר חרדי לארטיה (צילום מהצעדה בנהריה - דף הפייסבוק)
"גזענות זה דבר טוב" אמר חרדי לארטיה (צילום מהצעדה בנהריה - דף הפייסבוק)

בשנת 2012 צירף אליו ג'רמי תחקירנית מערוץ 10. יחדיו הם ניגשו לשלושה מועדוני בילוי בתל אביב, חמושים במצלמה נסתרת.
ג'רמי, אז שוטר יס"מ במשטרת ישראל, ניגש בגפו לסלקטורים בכניסה למועדונים ונדחה בתירוצים שונים וביניהם כי מדובר במסיבה פרטית, שזה מועדון חברים ועוד. מייד לאחריו ניגש תחקירן הערוץ חמוש גם הוא במצלמה נסתרת והוכנס ללא שום בעיה לאותם מועדונים.
בעקבות כך תבע הצעיר את אד המועדונים וזכה בפיצוי של כ 40 אלף שקלים כולל הוצאות משפט.
"תופעת האפליה במקומות בילוי ומועדונים בפרט הינה רעה חולה הפוגעת ברגשותיהם ובהערכתם העצמית של צעירים רבים, המבקשים לבלות כמו בני גילם ונדחים בתירוצים ואמתלות שונות, כשהם רואים שוב ושוב כיצד אותם תירוצים ואמתלות אינם מושמעים באזני מי שהינם בעלי הצבע או החזות הנכונים והרצויים, ואשר מוכנסים למקומות הבילוי ללא עיכובים", כתב השופטת ניצה מימון שעשוע בבית המשפט השלום בפתח תקווה בהכרעת הדין.

פסק דינה של שעשוע
פסק דינה של שעשוע

1 Comment

  1. גידי
    22 ביולי 2016 @ 16:53

    עבודה יפה ! ומילה טובה למפכל גזען שרק אצלו חשבו על זה….

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן