Skip to content

יעלון: "אלאור אזריה הוא לא חייל גיבור כמו שמנסים להציג"

בהופיעו בפורום בר אילו מתח שר הביטחון לשעבר ביקורת חריפה נגד הנהגת המדינה. "יש תחושת בושה וכלימה נוכח מה שקורה למעלה כשהבעיה העיקרית של המנהיגים, היא הדוגמא האישית. כשצעירים שומעים על חקירות שנפתחות ונסגרות שלא מחוסר אשמה, על מנהיגים שנכנסו לכלא - זו לא דוגמה אישית ולא מנהיגות. אם אין אמון בהנהגה, אין מנהיגות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר הביטחון  והרמטכ"ל לשעבר, משה בוגי יעלון, הופיע היום בפורום בר-אילן  ומתח ביקורת  קשה  על הנהגת המדינה.

"גם חמאס וגם אש"ף דוגלים בישות פלסטינית מהנהר עד הים". משה (בוגי) יעלון. (צילום: איתי שרמר)
"גם חמאס וגם אש"ף דוגלים בישות פלסטינית מהנהר עד הים". משה (בוגי) יעלון. (צילום: איתי שרמר)

"יש תחושת בושה וכלימה  נוכח  מה שקורה  למעלה כשהבעיה  העיקרית של המנהיגים, היא הדוגמא  האישית. כשצעירים  שומעים  על חקירות שנפתחות  ונסגרות שלא מחוסר אשמה, על מנהיגים  שנכנסו לכלא – זו לא דוגמא אישית  ולא מנהיגות. אם אין  אמון בהנהגה, אין מנהיגות.

"כשסיימתי  את תפקידי  כרמטכ"ל  שאלו  אותי מה מדיר שינה מעיני ואמרתי שזו השחיתות", אמר משה יעלון. "ראיתי אותה ממקומי  כשהמדים הגנו עלי. זו תופעה. כשהמנהיגות  עוסקת בפוליטיקה  קטנה , בסכסכנות  ופלגנות – פעם נגד ערבים , פעם נגד מתנחלים, שמאלנים, חרדים  או לה"טבים  ועכשיו נגד אשכנזים ומזרחיים – מאיפה זה מגיע? עושים דה לגיטימציה  לאנשים בכירים במערכת הביטחון  וצה"ל ומתקיפים אותם  כשמאלנים משום  שהם  שומרים על שלטון  החוק במטרה להחליש  את האיזונים והבלמים".

על המנהיגות אמר בוגי יעלון: "זו היכולת לקבל החלטות  ולא הישרדות  פוליטית. טוקבקים  מתלהמים, תקשורת  או ציבור כזה או אחר  לא צריכים להזיז אותך מהדרך".

בוגי יעלון  מתח ביקורת על היעדר אכיפת החוק: "הנגב והגליל הפכו למערב פרוע ואין בהם אכיפת חוק. התוכנית להסדרת ההתיישבות  של הבדואים  קיימת  אבל ההחלטות מתעכבות  והמצב רק מחמיר. אותו דבר  בשכונות  הערביות  בירושלים  שהופכות  לאזור אקס טריטוריאלי". יעלון  מתח ביקורת קשה על המנהיגות הפלסטינית  ואמר כי משחר הציונות ועד היום  אין הנהגה פלסטינית  המוכנה להכיר  במדינת הלאום  של העם היהודי  באיזשהן גבולות. גם חמאס וגם אש"ף  דוגלים בישות  פלסטינית  מהנהר עד הים".

יעלון הזהיר מוויתור על טריטוריה: "תמיד העדפתי את קדושת חיי האדם על האדמה אבל כשהבנתי שוויתור  על אדמה  מסכן חיי אדם – התפכחתי. כשהפלסטינים אומרים כיבוש הם מתכוונים  לכיבוש משנת 48'  ולא מ-67'.  אל נשלה את עצמנו שעוד הסכם, או עוד נסיגה, יביאו לשיפור  מצבנו  הביטחוני מדיני.  היה ניסיון  למשא ומתן מדיני שנענינו לו  למרות  הסתייגויות שהיו לנו , מי שסירב  זה אבו מאזן. היו הצעות לפגוע בחופש  הפעולה הביטחוני שלנו  אם היינו מסכימים  לזה  אז היו יורים רקטות  גם לבר אילן . שכבתי כשר ביטחון  על הגדר למנוע זאת".

בוגי יעלון  הזהיר מפני ויתור על ריבונות ישראלית מלאה בבקעה, בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון  ובירושלים. "דווקא אצלנו  בימין  יש מנהיגים המסתפקים בנוכחות צבאית בלבד. לאן  הגענו?" יעלון הוסיף כי אם  ישראל לא תשמור  בידיה את חופש הפעולה  ביהודה ושומרון הרשות הפלסטינית  לא תשרוד  וגם ממלכת ירדן תיפול.

שר הביטחון לשעבר דחה את הקריאות  להגביל  עבודה של פלסטינים בישראל  בתגובה למעשי טרור "אלה  דברי רהב  חסרי אחריות, חסרי ראיה רציונלית  מפוכחת. מדיניות ביטחון  אי אפשר לנהל  בדברי רהב  או אולטימטומים  חסרי כיסוי. יעלון נשאל מה עמדתו בנוגע  לתביעת הורי  החיילים  אורון שאול והדר גולדין ז"ל שגופותיהן מוחזקות בעזה ואמר "עמדתי היא ערכית: 'אין פודים שבוי  יותר מכפי שוויו'.  לכן הצבעתי  נגד עסקת שליט.  מרגע שאנחנו מוכנים לשלם מחירים מופקעים  כנגד שבויים או גופות  אנחנו מזמינים את  האירוע הבא. יש לנו מחויבות מוסרית למי שאנחנו שולחים לקרב אבל כשאומרים בכל מחיר אז  הצד השני מעלה את המחיר".

על פרשת החייל שירה במחבל  אלאור אזריה  אמר יעלון  "התחקיר הצבאי העלה שהאירוע  לא היה נורמטיבי, שהוא לא חייל גיבור כמו שמנסים להציג. משם זה  עבר להליך הפלילי. לא דיברתי עד היום  עם הפצ"ר בנושא  ולא עליתי לבית משפט בראש כנופיות  כדי להפעיל לחצים. כשמצאתי את עצמי  בכנסת  מול  התקפה פרועה  על הרמטכ"ל אמרתי  מה שאמרתי, לא אפקיר  את הרמטכ"ל.  היה קמפיין  שלם שמומן כדי לערער את הערכים שלנו  ואת החוק אך ההחלטות  החשובות היו של מפקדים  שלא התבלבלו ולא  נכנעו לטוקבקים  או לניסיונות  פוליטיים  ואחרים".

בליכוד אמרו בתגובה לדברי יעלון: "מדובר באותו בוגי שאמר בהפרש של חודשים ספורים ש"איראן היא דאגה קיומית לישראל", וכשהועבר ממנו תיק הביטחון שינה את גרסתו וטען שאין דאגה קיומית לישראל. בוגי יהיה מוכן לומר היום כל דבר כדי שמישהו יזכור שהוא קיים. לא נתפלא אם בשבוע הבא בוגי יספר שנתניהו קיבל את תכנית אוגנדה ורק בזכותו נשארנו בישראל, רק בשביל לגרד עוד כותרת".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן