Skip to content

עשיר, מגוון ומרתק

מדי שנה מתקיים בבירה הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית. לפסטיבל היוקרתי, המיועד לקהל אנין ומבין עניין, מגיעים טובי האמנים מאירופה ומישראל. הפסטיבל, שזכה להצלחה בינלאומית ומתקיים גם בברלין, הוא בבחינת פרצה בחומת החרמות והבידוד ההולך וגובר של "עם הסגולה", הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית, 10.9.2016-1.9.2016
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אם בראשיתו היה טמון סוד הצלחתו המסחררת של הפסטיבל היוקרתי בנאמנות למאסטרו וברצון של האמנים ליצור קשרים עם המנצח והפסנתרן הנודע דניאל ברנבוים, הידוע כאדם המסייע ללא לאות למוזיקאים רבים לסלול את דרכם באירופה, הרי שבהמשכו תרמה אישיותה החמה והלבבית של רעייתו, אלנה בשקירובה, להצלחת הפסטיבל. צניעותה והפשטות הבלתי אמצעית בה היא מרכזת סביבה את האמנים פועלת כמגנט המושך אליו את טובי האמנים מהארץ ומחו"ל. ברוח ההתלהבות המידבקת –  כולם מופיעים בהתנדבות.

 מייסדת הפסטיבל אלנה בשקירובה , קרדיט דן פורגס
מייסדת הפסטיבל אלנה בשקירובה , קרדיט דן פורגס

השנה יגיעו לארץ לראשונה אמנים ששמם הולך לפניהם:הבריטון הגרמני הנודע מתיאס גרנה,- תלמידם של דיטריך פישר דיסקאו ואליזבט שוורצקופף, שישיר ארבעה שירים של אלבן ברג בליווי אלנה בשקירובה. זמרת המצו-סופרן מרינה פרודנסקייה, שהופיעה תחת שרביטו של ברנבוים ב"לה סקאלה", תבצע שירים רבים ובהם את שירי "השוליה הנודד" של מאהלר, השירים של ליסט, "לילות קיץ" של ברליוז ושיריו של המלחין היהודי-רוסי הנרדף משה וינברג.  הבס-בריטון האהוב רוברט הול יפתח את הפסטיבל בשירים של שוסטקוביץ' ושירי גלרט של בטהובן ויבצע את שיריו של רגר. הפסנתרן המופלא אנדרש שיף שהפך לאורח קבוע בפסטיבל יופיע הפעם עם רעייתו הכנרת יוקו שיוקאוו שזה לה ביקורה הראשון בפסטיבל. רביעיית מיכלאנג'לו האיכותית תבצע רביעיות של בטהובן.

 שומר על נאמנות, הפסנתרן אנדרשד שיף, קרדיט דן פורגס
שומר על נאמנות, הפסנתרן אנדרש שיף, קרדיט דן פורגס

הרכב מיוחד שיגיע לפסטיבל הוא הרכב כלי הנשיפה  Les Vents Français – "הרוח הצרפתית"  שיופיע גם כאנסמבל ובמהלך הפסטיבל ישתתפו חברים בודדים מהקבוצה בקונצרטים. בין חברי האנסמבל נמנים החלילן הראשי של הפילהרמונית הברלינאית עמנואל פאהו, פול מאייר נגן הקלרינט המחונן שקנה את שמו כשניגן עם ז'אן פייר רמפל, פרנסואה ללו  שכבר בגיל 18 היה האבובן הראשי של האופרה של פריז, נגן הבסון ז'ילבר אודן ונגן הקרן רדובן ולטקוביץ. ארבעה מהם הם אורחים קבועים בפסטיבל.

לראשונה יופיע בפסטיבל הפסנתרן הנודע מנחם פרסלר שהיה חבר בשלישיית בוזאר. הוא ינגן בחמישייה לפסנתר מאת דבוז'ק.

הכנרת בייבה סקרידה הופיעה בפסטיבל הראשון לפני 18 שנה. אז הייתה נערה צעירה וכנרת בראשית דרכה, היום היא חוזרת כשהיא כנרת  בינלאומית בולטת.

אורח חדש בפסטיבל הוא הצ'לן הצעיר (22) אדגר מורו שלמרות גילו הצעיר נחשב מהשורה הראשונה בעולם, וזכה בשנת 2015 בפרס "Victoires de la Musique" -, המקבילה הצרפתית לפרס הגראמי. בהיותו בן 17 זכה בפרס בתחרות צ'ייקובסקי  ורוסטרופוביץ'. מאחורי כל שם של אמן המופיע בפסטיבל – שלל פרסים ותהילה!

 הצ'לן הצעיר Moreau, קרדיט Julien Mignot
הצ'לן הצעיר Moreau, קרדיט Julien Mignot

בין הפסנתרנים שישובו לארץ פלמנה מונגובה – הבולגריה מלאת התשוקה, קיריל גרשטיין – תלמידו של הפסנתרן הנודע בשקירוב – אביה של אלנה, שזכה בפרס הראשון בתרות רובינשטיין בהיותו בן 22 (2001) והפסנתרן איגור לויט – אף הוא עטור שלל פרסים ובהם אף פרס תחרות ארתור רובינשטיין. הכנרים מיכאלה מרטין, קוליה בלכר והצ'לן הקוריאני –אמריקאי טים פרק שהחל את דרכו בג'וליארד בגיל 11 ונגינתו מתאפיינת לא רק בווירטואוזיות שלה אלא גם בעומק הצליל המדובב שלה.

 ברבות השנים הפך קהל המכורים למוסיקה קאמרית לייחודי בנכונותו לעמוד בתכניות המאתגרות הן  בתוכנן והן באורכן. הפסטיבל ה-19 למוזיקה קאמרית מציג תכנית מרתקת על  הקשרים שאנו יוצרים, במודע ושלא במודע, בין מלחינים. לדברי מייסדת הפסטיבל אלנה בשיקרובה, שעיצבה את התכנית המקורית עם המנהלת האמנותית חנה מנטש, "כאשר אנו מאזינים ליצירותיהם של מלחינים אשר מזוהים בתפיסתנו כקרובים זה לזה, נגלה את ייחודם זה מזה, ונאיר באור חדש הן את היצירות המבוצעות והמוערכות והן את אלו המוכרות פחות".

השילוב בין מודרנה לפנינים קלאסיות הוא המייחד את הפסטיבל החושף מלחינים בלתי ידועים. למשל- את הקונצרט בו תשיר מרינה פרודנסקייה את "שירים לאהובה רחוקה" של מאהלר יפתח טריו לקלרינט פרי עטה של גלינה אוסטוולסקיה (Ustvolskayas) – תלמידתו של שוסטקוביץ' שכתיבתה נחנה בסגנון נועז.

השנה יציין הפסטיבל את מלאת 110 להולדתו של שוסטקוביץ' ו-150 להולדתו של המלחין והפסנתרן פרוצ'יו בוזוני – שיצירתו נעה בין מוזיקה רומנטית למוזיקה א-טונאלית. הפסטיבל יציין מלאת מאה שנים למותו של המלחין והפסנתרן מקס רגר.

מסקרן יהיה להאזין ל"כמיהה" – יצירה שחיבר ינעם ליף במיוחד לפסטיבל והיא כתובה לקלרינט ורביעיית מיתרים.

את מסע ההרפתקאות המרתק של 14 קונצרטים ושישים יצירות בעשרה ימים אותו יבצעו 45 אמנים שמשכמם ומעלה – תחתום כמדי שנה השמינייה של מנדלסון במי במול מז'ור שהפכה כבר למסורת! לקהל המכורים למוסיקה קאמרית תהייה זו חוויה של הנאה צרופה. פסק נשימה של טעימה משמחת העשייה של "ירושלים של מעלה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן