Skip to content

"שמיים עמוקים" בתמונע: סילביה פלאת' ראויה ליותר

המשוררת והסופרת סילביה פלאת' ניסתה לגעת בשמיים – ולהישאר בחיים. השחקנית מעין ויינשטוק ניסתה לגעת בסילביה פלאת' – והחמיצה את הדרמה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

★★★★★

סיפור חייה והתאבדותה של המשוררת והסופרת הפמיניסטית סילביה פלאת', הוא "סיפור טוב". בהצגת היחיד "שמיים עמוקים" בתיאטרון תמונע בתל-אביב, השחקנית מעין ויינשטוק (שיצרה את ההצגה יחד עם נדב אהרונוביץ') לוקחת את הסיפור הטראגי של פלאת' ומעניקה לו טוויסט אירוני. היא שותלת את הסיפור של אחת היוצרות החשובות ביותר במאה העשרים, כחלק מתוכנית טלוויזיה אמריקנית, עם מחיאות כפיים וצחוקים מזוייפים, ופרסומות לחומרי ניקיון ואבקות כביסה.

בידור להמונים. ויינשטוק. צילום: רועי חבני

זה קורה באמצע המאה העשרים, ויוצרי ההצגה מבקשים להראות איך העולם הבורגני-קפיטליסטי התייחס (עדיין מתייחס?) לאמנית מוכשרת ורגישה, שרצתה להיות גם אשה ואמא ומאהבת, וגם יוצרת בועטת ופורצת גבולות. הסיפור האנושי של פלאת', כולל נישואיה הכושלים למשורר טד יוז, הופך לבידור להמונים. לרכילות זולה. לסיטקום. הציניות והכסף מנצחים את האמנות. התשוקה של פלאת' לאהבה מובסת תחת תעשיית הטלוויזיה המסחרית.

הרעיון של "שמיים עמוקים" מעניין ומסקרן, אבל הביצוע פחות מרשים כי אין באמת מחזה ואין דרמה על הבמה, אלא בעיקר סיפור טראגי קומי המסופר על ידי השחקנית, בשילוב קטעי וידאו. קשה לעשות תיאטרון בלי דרמה. והחיים של פלאת' היו דרמה אחת גדולה.

המשוררת סילביה פלאת' ניסתה לגעת בשמיים – ולהישאר בחיים. השחקנית מעין ויינשטוק ניסתה לגעת בסילביה פלאת' – והחמיצה את הדרמה. מעין ויינשטוק היא שחקנית טובה ואמיצה, ואני מצפה לראות אותה בהפקות הבאות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן