Skip to content

פרשת פינטו: יומיים לפני שחרורו מהכלא – המדינה מערערת

בעתירה חריפה פנתה הבוקר פרקליטות המדינה לבית המשפט המחוזי במרכז ודרשה לבטל את החלטת וועדת השחרורים. "ועדת השחרורים שגתה משקבעה שפינטו עמד בנטל ההוכחה הנדרש לשחרור מוקדם, חרף נסיבותיה החמורות של העבירה, יחסו של האסיר לעבירות והמידע החסוי שהונח בפניה" טוענת הפרקליטות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרקליטות מחוז מרכז הגישה היום (שישי) לבית המשפט המחוזי במרכז עתירה נגד החלטת ועדת השחרורים, אשר הורתה על שחרורו על-תנאי של הרב יאשיהו פינטו. בהחלטה מתבקש ביהמ"ש להורות על ביטול החלטת הועדה מיום 19.9.16, ולקבוע כי לא ישוחרר שחרור מוקדם ממאסרו. כמו כן מתבקש בית המשפט להורות על עיכוב ביצוע השחרור עד למתן פסק דין בעתירה. על פי החלטת וועדת השחרורים צפוי היה פינטו להשתחרר ביום ראשון הקרוב ה 25.09 ולעבור לפיקוחה של הרשות לשיקום האסיר (רש"א).
בתמצית העתירה, המדינה טוענת כי ועדת השחרורים שגתה משקבעה שפינטו עמד בנטל ההוכחה הנדרש לשחרור מוקדם, חרף נסיבותיה החמורות של  העבירה, יחסו של האסיר לעבירות והמידע החסוי שהונח בפניה לצד הערכת משטרת ישראל ביחס למשמעותו של המידע והשלכתו על מסוכנותו העתידית. בנסיבות אלה, החלטת הועדה לא נתנה משקל ראוי לנתונים אשר הובאו בפניה ולא איזנה ביניהם איזון ראוי, ועל כן לוקה בחוסר סבירות המצדיק התערבות ערכאה שיפוטית.

פינטו בכניסתו לכלא (צילום מסך: חדשות 2)
פינטו בכניסתו לכלא (צילום מסך: חדשות 2)

"היה על ועדת השחרורים לבחון בחומרה יתרה פנייה בהצעת שוחד לגורם בכיר ביותר במשטרת ישראל", נכתב בעתירה, "משהתעלמה מהבנתו החלקית ביותר של האסיר את חומרת מעשיו והמניעים שהובילו אותו לביצוע עבירותיו". עוד הוסיפה המדינה כי "הסיכון שיחזור (הרב פינטו) על מעשי מרמה ושחיתות – קיים עדיין", וכי "הועדה לא נתנה כל משקל למידע החסוי שהונח בפניה, למסוכנות העולה ממנו ולדפוסים העבריינים של האסיר העולים מהמידע".

פרקליטות המדינה מדגישה שטענות הוועדה לשחרור  כי המידע על מסוכנותו של פינטו נאסף לפני העמדתו לדין ולא לאחר המאסר הנה פשוט שקרית – הפרקליטות הבהירה כי החלטה כזו "הינה קביעה שגויה מהפן העובדתי"ץ הפרקליטות אף דוחה לחלוטין טענת הוועדה לשחרור כי בכל מקרה המידע המודיעיני שנאסף אודות פינאטו בנו על עדויות שמיעה בלבד ומדגישה גם כאן כי "מדובר בקביעה שאין לה כל יסוד בדין".
הפרקליטות דוחה לגמרי את חוות הדעת של פרקליטו של פינטו, ניצב בדימוס, עו"ד יעקוב בורובסקי וטוענת כי הסתמכות הוועדה על דבריו "מהווה פגם היורד לשורשו של עניין, אשר די בו כדי להצדיק את ביטול ההחלטה".
בנוגע להודעת וועדת השחרורים כי בהסכמת פינטו להמשיך בטיפול פסיכולוגי 3 חודשים מתום מועד שחרורו הרשמי, הנה החלטה שאין לוועדה שום סמכות לקבעה.
כאמור הרב יאשיהו פינטו ישתחרר מהכלא ביום ראשון הקרוב, 25 בספטמבר, זאת לאחר שועדת השחרורים שליד שירות בתי הסוהר קיבלה ביום שני שעבר את בקשתו לקצר את עונשו. חברי הוועדה ציינו כי השיקול העיקרי שהנחה אותם בהחלטה היה מצב בריאותו הרעוע של הרב פינטו.

קריקטורה: שרה פלד
קריקטורה: שרה פלד

בחודש אוגוסט דחה נשיא המדינה ראובן ריבלין את בקשתו של פינטו לחנינה. חודשיים לאחר שנכנס לכלא, הגיש הרב בקשה לחנינה לנשיא המדינה עקב מצבו – אך ריבלין דחה אותה על פי המלצת שרת המשפטים איילת שקד.

במאי 2015 גזר בית המשפט המחוזי בתל אביב על פינטו עונש של שנת מאסר אחת, לאחר דחיות רבות שנגרמו עקב מצבו הבריאותי, שבסופן הודה הרב בעבירות המיוחסות לו כחלק מעסקת הטיעון עליה חתם. הוא הורשע בעבירות של שיבוש מהלכי משפט, בהצעה לשוחד ובמתן שוחד לברכה, ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה. בנוסף נגזרו על הרב שנתיים מאסר על תנאי וקנס כספי בסך מיליון שקלים.
שעות ספורות לפני מועד כניסתו לכלא, נשא הרב דרשה בפני מאמיניו בישיבת "שובה ישראל" והתייחס למאסרו: "יש לנו ביטחון ואמונה חזקים ביותר, הקדוש ברוך הוא לא נותן לאדם מבחן שהוא לא יכול לעמוד בו". בשיעור האחרון שהעביר לפני המאסר הוסיף הרב כי "בישיבה שלנו לא הפסקנו יום אחד, במשך 22 שנים, ללמד תורה ולעשות מעשים טובים. הקרבנו את החיים שלנו למען הכלל. ויתרנו "המבחן שלנו הוא מבחן אחר, שרק הקדוש ברוך הוא יודע את הסיבות מדוע הוא בוחן אותנו", הוסיף. "במבחן הזה אנחנו מוכיחים כולנו לקדוש ברוך הוא שאנחנו חזקים וצדיקים, אנחנו לא חושבים על מחר אפילו רגע אחד. מחר זה כמו היום וכמו שלשום וכמו לפני חודש ולפני שנה". פינטו הוסיף וציין כי יום כניסתו לכלא הוא יום פטירתו של משה רבנו: "לא להצטער, לא לחשוב, להמשיך את התורה בכל הכוח".
ב-16 בפברואר התייצב פינטו במתקן הרפואי של השב"ס ברמלה, על מנת לרצות את שנת המאסר שנגזרה עליו. זמן קצר לפני כניסתו לכלא נסע הרב לבית חולים לצורך טיפול, ולאחר מכן התייצב בכלא איילון. כחודש לאחר שהחל לרצות את עונשו, ביקשו פרקליטיו של פינטו לשחררו – בטענה שמצבו הרפואי אינו מאפשר את החזקתו במאסר. הבקשה נדחתה אז על ידי ועדת השחרורים, שקבעה כי יש להשאיר את הרב בכלא.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן