Skip to content

ארגון רבנים למען זכויות אדם: צה"ל הסיר מחסומים בגדה

צה"ל הסיר הבוקר מחסומים שכלאו אוכלוסייה בסוג של ענישה קולקטיבית. בארגון רבנים למען זכויות אדם הביעו סיפוק וציינו כי הארגון עמד לפני הגשת עתירה בנושא לבג"ץ. בירושלים פרסם ארגון משמר זכויות האדם דו"ח על שימוש בכספים ההתאחדות למימון מועדונים ומגרשי כדורגל בהתנחלויות דרך ההתאחדות לכדורגל בישראל ודרש מפיפ"א לפעול להפסקת המימון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צה"ל הסיר היום ( שני) מחסומים וביטל ימי סגר שכפה על ישובים פלסטיניים באזור חאוורא שבגדה המערבית. הסרת חסימות בצפון הגדה הגיעה לאחר פעילות ציבורית ולחץ של רבנים למען זכויות האדם.
היום הוסרו חסימות של כפרים פלסטינים באזור חאוורה שפגעו בחופש התנועה של עשרות אלפי פלסטינים. בעקבות החסימות פנו בארגון רבנים למען זכויות האדם במכתב דחוף לרוני נומה אלוף פיקוד המרכז והפעילו לחץ על הצבא בדרישה להסיר את החסימות המהוות לטענתם ענישה קולקטיבית ואמצעי לא מידתי. המכתב שנשלח לפני כשבוע, ב-20.09, בא בעקבות חידוש חסימות בכפרים באזור חאוורה שכבר הוצבו והוסרו במהלך החודש. בארגון מסבירים כי הם פעלו גם בגל הראשון של החסימות למען הסרתן ועקבו אחרי ההתפתחויות בשטח "נערכנו בעמותה להגשת עתירה לבג"צ כנגד החסימות העומדות בניגוד לרוח פסיקת בג"צ בתיק בג"צ דאהריה", אמרו היום בארגון זכויות האדם.  החסימות שהוסרו הן: חסימת הצומת הראשית בכפר המובילה לכפרים עינבוס, גמאעין ועוריף, חסימת הכיכר הראשי " האמצעי" בכפר, כיכר החיוני ביותר לזרימת התנועה, חסימת הכניסה הראשית מהכפר לעיר ביתא, חסימות פנימיות בכפר עצמו שמקשים על תנועת התושבים, כל הכניסות ויציאות לכפר עווארתא נחסמו לחלוטין וחסימת בכניסה במערבית של כפר עקרבה.

הסרת חסימות בעוורתא (חדשות לפני כולם)
הסרת חסימות בעווארתא (חדשות לפני כולם)

ברבנים למען זכויות אדם מסבירים כי לחסימות שנותרו היו השלכות קשות על חיי תושבי הכפרים המצויים באזור כפר חווארה, בהיותם תלויים בכל תחומי חייהם בשירותים שאליהם מגיעים רק דרך כביש 60, ובכלל זאת: לצורך קבלת שירותי בריאות – בשגרה ובעת חירום; שירותי חינוך; לצורכי פרנסה; ולשם רכישת מזון ומצרכים שונים. כמו כן, לרוב התושבים באזור קרובי משפחה המתגוררים בכפרים סמוכים והחסימות מטילות מגבלות על זכותם לקיים קשרי משפחה תקינים.

תביעה : להפסיק מימון פיפ"א במועדוני ומגרשי כדורגל בהתנחלויות


תוך כך פנה השבוע ארגון "משמר זכויות האדם" ( Human Rights Watch ) השוכן בירושלים להתאחדות הכדורגל הבינלאומית פיפ" ותבע הסבר מדוע הפדרציה מעניקה חסות למשחקי כדורגל המתקיימים בגדה המערבית על קרקע שנגזלה מפלסטינים באורח בלתי חוקי. לדברי הארגון, כדי לעמוד במחויבויותיה בתחום זכויות האדם, על פיפ"א לדרוש מההתאחדות לכדורגל בישראל החברה בה, המנהלת עסקים בהתנחלויות ישראליות בלתי חוקיות שהכניסה אליהן נאסרה על פלסטינים, להעביר את כל המשחקים והפעילויות המתקיימים בהתנחלויות באישור פיפ"א לתוך שטח ישראל.
לדברי שרי בשי, מנהלת תחום ישראל/פלסטין בארגון, "בכך שהיא מקיימת משחקים על אדמה שדודה, פיפ"א מעיבה על יופיו של משחק הכדורגל. לפיפ"א יש הנהגה חדשה, שקיבלה על עצמה השנה מחויבויות לזכויות האדם. על פיפ"א לעשות מעשה, ולהוציא לקבוצות בהתנחלויות כרטיס אדום ולעמוד על כך שההתאחדות לכדורגל בישראל תשחק לפי הכללים".

מגרש הכדורגל באריאל (צילום מדו"ח משמר זכויות אדם)
מגרש הכדורגל באריאל (צילום מדו"ח משמר זכויות אדם)
מגרש הכדורגל בגבעת זאב (צילום: משמר זכויות אדם)
מגרש הכדורגל בגבעת זאב (צילום: משמר זכויות אדם)

בארגון משמר זכויות האדם" קבעו בדו"ח שפורסם היום כי  מגרשי הכדורגל בהתנחלויות, לרבות אולם כדורגל (קטרגל) אחד, הוקמו כולם על קרקע שנגזלה באורח בלתי חוקי מפלסטינים, לרוב באמצעות השתלטות על אדמתם של יחידים או של כפרים פלסטיניים, הכרזתה כאדמת מדינה וייעודה לשימוש ישראלי בלעדי. החוק הצבאי בגדה המערבית מגביל את הכניסה להתנחלויות ומתיר אותה לאזרחי המדינה ולתושביה, למחזיקי אשרות כניסה לישראל או לאנשים ממוצא יהודי. לעומת כך 2.5 מיליון תושביה הפלסטינים של הגדה המערבית, להוציא מזרח ירושלים, אינם מורשים להיכנס להתנחלויות, למעט 26,000 עובדים המחזיקים בהיתרים מיוחדים.
ממסמכים כספיים שבחן הארגון עולה שההתאחדות לכדורגל בישראל עוסקת בפעילות עסקית התומכת בהתנחלויות. מועדוני כדורגל בהתנחלויות מספקים משרות חלקיות ופעילויות פנאי למתנחלים, ובכך הופכים את ההתנחלויות לבנות-קיימא יותר, ותומכים במערכת שקיומה מבוסס על הפרות חמורות של זכויות האדם. ולבסוף נטען בדו"ח כי המועדונים מספקים שירותים לישראלים, אולם אינם מספקים ואינם יכולים לספק שירותים לפלסטינים, שאינם מורשים להיכנס להתנחלויות אלא כעובדים המחזיקים בהיתרים מיוחדים. מסיבה זאת, קבוצות כדורגל הפועלות בהתנחלויות, למשל, זמינות לישראלים בלבד, ופלסטינים תושבי הגדה המערבית אינם רשאים להשתתף בהן – לא לשחק בקבוצות האלו ואפילו לא להגיע כצופים למשחקים. ברוב המקרים, המועדונים מקבלים את רוב מימונם מהעיריות  והמועצות האזוריות של ההתנחלויות, המשלמות להם, למעשה, כדי לספק שירותי ספורט ופנאי לישראלים בלבד. מפיפ"א טרם נתקבלה תגובה. 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן