Skip to content

אג'יק – האופטימיות צומחת בנגב

אג'יק - מכון הנגב המתמקד בתהליכי פיתוח קהילתי בקרב הבדואים תושבי הנגב. אחראים לפרויקטים מרשימים כמו "אלסנאבל" מפעל הקייטרינג של נשות חורה, תוכנית קדם-אקדמית יוקרתית ראשונה מסוגה לשילוב בדואים בתעשיית ההי טק ועוד. בתאריך ה-17.11 יערוך ארגון אג'יק את כנס רהט-אג'יק להזדמנויות שוות בנגב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לא פעם אנחנו העיתונאים מגיעים לסיורים שמאורגנים על ידי גופים שונים מצוידים בלא מעט ציניות. בסיור הזה שהצטרפתי אליו ואורגן על-ידי אג'יק לא רק שמהר מאוד אתה מאבד את הציניות אלא שבמהרה אתה מתמלא הערכה רבה נוכח פעילותם. אי אפשר שלא להתרגש כשאתה רואה אישה כמו כאמילה אלחווג'רה,היום השפית הראשית של מפעל הקייטרינג "אלסנאבל" (שיבולים) מספרת בהתרגשות ובעיניים בורקות את סיפורה האישי שלמעשה ממחיש היטב את הסיפור של אג'יק.

כאמילה אלחווג'רה השפית הראשית של אלסנאבל (צילום: דן בר-דוב)

מידי יום ,מזה שמונה שנים מגיעה כאמילה למפעל שבישוב הבדואי חורה בשעה 2.30 לפנות בוקר. שם הם מכינים מנות מזון חמות לבתי הספר שבהם לומדים ילדי חורה והיישובים הסמוכים. "העבודה הביאה אור לחיי" אומרת כמילה, אם לשמונה ילדים, שקודם לכן לא עבדה מחוץ לבית וחייתה על קצבת ילדים וקצבת הנכות של בעלה. העבודה, מספרת ,כמילה העניקה לה ביטחון עצמי רב, היא זוכה להערכה רבה על עבודתה וכמובן לביטחון כלכלי, כך היא ועוד 21 נשים בדואיות העובדות במפעל המספק למעלה מ 9000 מנות מזון לילדי הסביבה.

נשים כמו כאמילה הן בדיוק קהל היעד שאליו כיוון אלסנאבל, כשהוקם ב­2008 כפרויקט כלכלי־חברתי על ידי הארגון היהודי־ערבי אג'יק מכון הנגב וראש מועצת חורה, ד"ר מוחמד אלנבארי. בהקמה סומנו שתי מטרות: הראשונה ­ הכנסת נשים בדואיות מחורה, למעגל העבודה, המטרה השנייה הזנת ילדי חורה והסביבה ("החוק מבטיח כי ילדים עד גיל תשע בישראל, המתגוררים ביישובים שמשתייכים לאשכולות סוציו־אקונומיים נמוכים יקבלו מנה חמה ביום", מסביר ח'יר אלבז, מנכ"ל משותף באג'יק). בעקבות הצלחת המפעל ככלי לשינוי חברתי, הועתק המודל למגדל העמק שם הוקם לאחרונה מפעל דומה.

ח'יר אלבז,מנכ"ל משותף של אג'יק וכאמילה אלחווג'רה במפעל הקייטרינג של נשות חורה (צילום: דן בר-דוב)

אז מה זה אג'יק? אג'יק-מכון הנגב הינו ארגון פיתוח ערבי-יהודי ללא מטרות רווח ובסיסו בנגב המתמקד בתהליכי פיתוח קהילתי בקרב הערבים-הבדואים תושבי הנגב  ליצירת שותפות אמת בין האוכלוסייה הערבית והיהודית ולקידום צדק חברתי וכלכלי. כפי שמציג ח'יר אלבז המנכ"ל המשותף של אג'יק את החזון של הארגון "אנו מאמינים כי בנוסף לשינוי המציאות הפיזית בה אנשים חיים, יש לפעול ולהשפיע על הגישה של האנשים כלפי המציאות כך שיפגינו יוזמה, מעורבות ולקיחת אחריות על כלל החברה. תכניותינו מתרכזות בחברה האזרחית וכוללות מערך משולב של אסטרטגיות, בכללן: התנדבות בקהילה, חינוך איכותי בגיל הרך, פיתוח כלכלי-חברתי שיתופי,  קידום בריאות ושותפות ערבית-יהודית. אנו פועלים לפתח מודלים ייחודיים המותאמים לקהילות היעד במטרה שיאומצו ויורחבו על ידי רשויות המדינה. תוכניותינו מתוכננות לענות על הצרכים של קהילות היעד ומבוססות על יכולות המיוחדות של כל קהילה."

תלמידים מצטיינים המשתתפים בתוכנית Bridgetech (צילום: דן בר-דוב)

לא פחות מרגשים הם ארבעת הצעירים וצעירות הבדואים חלק מקבוצת תלמידים מצטיינים המשתתפים  בתוכנית קדם-אקדמית יוקרתית ראשונה מסוגה לשילוב בדואים בתעשיית ההי טק, תחת השם Bridgetech אותה ארגון פתח "אג'יק – מכון הנגב". במסגרת התוכנית, אותרו תלמידים בדואים בוגרי י"ב מצטיינים שעברו תהליך של מיונים ובחינות. הצעירים שהתקבלו לתוכנית ייהנו מליווי צמוד לכל אורך התוכנית, החל משלב המכינה הקדם אקדמאית, שנפתחה השבוע בבאר שבע, דרך הלימודים האקדמאים באוניברסיטה או במכללה ועד לקליטתם בעבודה בחברת היי-טק, כולל ליווי ראשוני באותה עבודה עד להתאקלמותם. "בסוף השנה שעברה אותרו כ-150 מועמדים מצטיינים מתאימים לתוכנית, כולם עברו תהליך של מיונים, מתוכם 60 הגיעו לשלב הראיונות והמבחנים, ובסופו של דבר 22 נמצאו מתאימים לתוכנית. שניים מהם התקבלו למוסדות אקדמאיים ומתחילים עתה ללמוד שם, ו-20 נוספים, עשרה בנים ועשר בנות, החלו איתנו השבוע את המחזור הראשון של התוכנית", מסבירה אורית וינוגרד, מנהלת פרויקט ברידג'טק של אג'יק.

התוכנית תתקיים במשך 12 חודשים מלאים, שישה ימים מרוכזים בשבוע. התלמידים ילמדו 4 ימים בשבוע קורסים שונים, ביניהם: קורס יעודי הכנה לפסיכומטרי עם מרצה מביה"ס יואל גבע, לימודי מתמטיקה ברמה של 5 יחידות, חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי, עברית מדוברת, אנגלית אקדמית, חינוך פיננסי והעצמה וקורסי מחשבים כולל html5 ו-Java. בנוסף יתחייבו החניכים לפעול פעמיים בשבוע בפרוייקטים של מחוייבות אישית בהם הם ישמשו כמתלמדים ועוזרים בחברות היי-טק מובילות, ובמקביל ילמדו בקורסי הכרת המחשב, ילדים ונשים במתנסים ביישוביהם.

המוסד לביטוח לאומי מכיר אף הוא בתוכנית החדשה וכל משתתפיה נהנים מקצבת ביטוח לאומי חודשית בכל משך התוכנית.

"אנחנו באג'יק הצבנו לעצמנו למטרה ארוכת טווח לגשר בין האוכלוסייה הבדואית לעולם ההייי טק ולהעניק נקודת פתיחה מוצלחת עבור אותם צעירים מוכשרים. מדובר במשימה קשה ומסובכת", אומר אריאל דלומי, מנכ"ל משותף של אג'יק – מכון הנגב, ארגון הפועל לקידום השותפות הערבית-יהודית בנגב.

לדברי ח'יר אלבז, מנכ"ל משותף של אג'יק מכון הנגב: "חלק מהבדואים צריכים לנסוע נסיעות ארוכות מאוד כדי להגיע למשרדי חברות ההיי טק ולאוניברסיטה. ישנם גם פערים תרבותיים וחברתיים גדולים שקשה לגשר עליהם. השפה מקשה, וגם הפסיכומטרי שהוא מבחן מוטה תרבות. לכן היה חשוב לנו לבנות תוכנית איכותית שתגשר על כל הפערים".

בתאריך ה-17.11 יערוך ארגון אג'יק את כנס רהט-אג'יק להזדמנויות שוות בנגב בשיתוף עם עיריית רהט והמועצה האזורית בני שמעון. הכנס ייערך באזור התעשייה המשותף עידן הנגב לרגל חנוכתו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן