Skip to content

ערב ראש השנה – מדחת יוסף הופקר למוות

בעוד כול ישראל חוגגת ערב ראש השנה, מתקשים לוחמי מג"ב דרוזים להכיל את הערב הזה. היום לפני 16 שנה הם קברו את אחיהם, לוחם מג"ב. לוחם שהופקר לדמם למוות ואיש לא נותן תשובה. ממשלות ישראל מעדיפות לשכוח. הדרוזים לא. כתב Nimer Zidane Ka'abiya שיכתב - אליק מאור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מדחת יוסף – תיק לא סגור

הופקר למוות?
הופקר למוות?

בערב ראש השנה 2000 החליפו שוטרי מג"ב בני מיעוטים את השוטרים היהודים בקבר יוסף. במהומות שפרצו פונו מתפללים בקבר ושוטרי מג"ב נותרו ונלחמו. לוחם מג"ב יוסף  מדחת יוסף נפצע קשה. הדרג הצבאי ביקש לפנות את שוטרי מג"ב אך ראש הממשלה אהוד ברק סירב. יוסף מת מאיבוד דם. כמידי שנה שואלים חבריו – אילו השוטר הפצוע היה יהודי ולא דרוזי או בן מיעוטים אחר, האם הדרג המדיני היה מפקיר אותו למותו? מדוע לא הוקמה ועדת חקירה ממלכתית או ממשלתית לחקר אירוע קבר יוסף ?

 אפילוג

היום ה-2 באוקטובר ערב ראש השנה שלפני 16 שנה נקבר אחי הדרוזי יוסף מדחת, שנהרג יום קודם לכן,
ב-1 באוקטובר 2000, ממש בימי תחילת האינתיפאדה השנייה נהרג השוטר מג"ב מדחת יוסף ז"ל בקרב יוסף. יוסף שירת בפלוגת ט"ו באזור שכם במחלקת קבר יוסף (פלוגה בה אני שירתי 3 שנים אחרי), חבריו לפלוגה ובני העדה הדרוזית תוהים עד היום, איך, למה ומדוע הלוחם הזה היה צריך למצוא את מותו כשצה"ל והמשטרה וכלל כוחות הביטחון מצויים עשרות מטרים בודדים מהקבר.

הרקע

אחרי עליית אריאל שרון ראש האופוזיציה, למרות ההתראות והאזהרות למסגד אלקצא, התחילו מהומות קשות במסגד אשר בהן נהרגו עשרות פלסטינים. האירוע לא נותר בודד. יום אחרי בסיום תפילת יום שישי המהומות זלגו והפכו למהומות קשות בכול ערי הגדה , רצועת עזה , ובתוך מדינת ישראל. האינתיפאדה השנייה פרצה והסתיימה עם  1030 הרוגים ישראלים (מתוכם 70% אזרחים), ו- 3,189 הרוגים פלסטינים.

המהומות בקבר יוסף

בתוך המהומות הקשות החליטה קבוצת יהודים להתפלל ערב ראש בשנה בקבר יוסף. במתחם שבשכם נכחו 12 שוטרי מג"ב בפיקודו של פקד אסמאעיל סואעד אשר שמרו על כמה מתפללים יהודים. יצוין כי רוב השוטרים באותה עת היו בני מיעוטים בשל יציאת השוטרים היהודים לחופשת ראש השנה. בסמוך לקבר החלו מהומות קשות שכללו ידויי אבנים, זריקת בקבוקי תבעירה ואף פתיחה באש חיה לעבר הקבר.
בצה"ל ובמשטרה החליטו על פינוי מידי של המתפללים.  לאחר פינוי המתפללים מחשש לפגיעה בחייהם, נותרו במתחם רק שוטרי מג"ב. בשלב הזה החלו כמה שוטרי אש"ף יחד עם חמושים פלסטינים לירות לעבר הקבר, שוטרי מג"ב השיבו באש לכיוון החמושים.
הדרג הצבאי ביקש לפנות את שוטרי מג"ב ממתחם הקבר באופן מידי, אך ראש הממשלה אהוד ברק סירב והורה לרמטכ"ל שאול מופז לבקש מג'יבריל רג'וב אז ראש הביטחון המסכל הפלסטיני בגדה לפנות את השוטרים, רג'וב סירב בטענה שכמות ההרוגים הגדולה מתחילת המהומות (האינתיפאדה השנייה) יצרה סיטואציה בה הוא איבד שליטה בשטח וכי אין לו שליטה על המתפרעים הפלסטינים המצויים מסביב למתחם הקבר. חילופי האש גברו, אך צה"ל נמנע מלהיכנס ו"לכבוש" את המתחם שבער בחלקו.

קבר יוסף (צילום מסך) - למעלה קבר יוסף גוגל מפות
קבר יוסף (צילום מסך) - למעלה קבר יוסף גוגל מפות

פצוע קשה, שותת דם ומדמם לאיטו למוות – ואין עוזר

תוך כדי חילופי האש, סמל ראשון מדחת יוסף ז"ל נפצע קשה מקליע שחדר לצווארו, מפקד המתחם פקד אסמאעיל סואעד העביר דיווח בקשר הצבאי לדרג הצבאי שנכח במוצב תל ראס ליד התנחלות ברכה מעל העיר שכם וביקש לפנות מידית את הפצוע לבית חולים. אלוף פיקוד המרכז יצחק איתן הורה להפעיל מיד את פקודת "כתונת פסים" ( תוכנית לחילוץ נפגעים ממתחם קבר יוסף, במקרה של התקפות עליו ) אך אהוד ברק שוב סירב והעדיף את החלופה הפלסטינית. זו בוששה לבוא.
וכך, לאחר 3 שעות קשות בהן הוא נחלש וגסס,  יוסף מת מאיבוד דם. גופתו הועברה לישראל ע"י שוטרי אש"ף בשלב מאוחר יותר. לאחר מכן פונו השוטרים שנותרו מהקבר, המתפרעים חדרו פנימה וקבר יוסף הועלה באש.

           מלחמת קבר יוסף אוקטובר 2000 – סרט תיעודי – עידן הפקות


תהיות קשות ושאלות ללא תשובה

מדחת יוסף נקבר ב-2 באוקטובר 2000, בבית העלמין הצבאי שבבית ג'ן. בהלווייתו נכחו אלפי משתתפים. אני שירתי באותה פלוגה עם החברים של מדחת יוסף ז"ל אשר חלקם היו אתו בקבר בזמן המהומות, הם מספרים על איש חכם ונבון אשר תמיד אהב לעזור לאחרים ומעולם לא סירב פקודה, איש נעים הליכות וחייכן.
כולנו נותרנו עם פצע פתוח. פצע שהתשובות לו מצויות בידי הממשלה בישראל. בכולנו שוֹרות ועולות עד היום תהיות קשות בנוגע להתנהלות הדרג המדיני והצבאי בעת האירוע.
בערב ראש השנה נהוג לומר בקרב היהודים: תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה. ואנו נשארים כל שנה עם סימני שאלותיה:

מדוע מדחת היה חייב למות?

מדוע הוא לא חולץ?

מה הן הסיבות שבגללן סירב אהוד ברק לבקשת הצבא לפינוי השוטר המדמם ?

מדוע לא הוקמה ועדת חקירה ממלכתית או ממשלתית לחקר אירוע קבר יוסף ?

איך נותנים לשוטרי אש"ף שכמה שעות לפני כן ירו לעבר השוטרים, לפנות את גופת החלל ובסוף האירוע לפנות גם את כול 12 השוטרים ממתחם הקבר ?

אם פיניתם והקבר נשרף בסופו של יום, מדוע לא נתנה הוראה להתפנות עם המתנחלים? (כך גם מדחת היה נותר בחיים – הרי כך גם קבלתם את המלקות, גם אכלתם את הדגים הסרוחים וגם גורשתם מהעיר).

ושאלה קשה לא פחות, עם יד הלב, תאמרו לי אתם, אילו השוטר הפצוע היה יהודי ולא דרוזי או בן מיעוטים אחר, האם הדרג המדיני היה מפקיר אותו למותו?

ואיפה הציבור היהודי? – לו היה זה חייל עם אוריינטציה ימנית, הייתה שוררת מהומת אלוהים בציבור עם הצהרות מנהיגים כאלו ואחרים שהיו כבר קוראים למיצוי הנושא עד תומו. לא כך?

שאלות אלה מחכות לתשובות עד עצם היום הזה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן