Skip to content

תחקיר צה"לי קובע – כשלים קשים ערב מבצע צוק איתן

דו"ח מבקר המדינה שיתפרסם בקרוב צפוי להיות חמור במסקנותיו לגבי מוכנות צה"ל, כך נחשף הבוקר בגלי צה"ל - הדו"ח קובע כי לפני צוק איתן "המנהרות ההתקפיות היו בחזקת נעלם". עופר שלח: " נתניהו מנסה לערפל את העובדות, לא מתקן את דרכי עבודת הקבינט, לא משנה דבר בדרך הקלוקלת שבה הוא עוסק בדבר הכי מהותי בחיינו: […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דו"ח מבקר המדינה בנושא הערכות צה"ל, מערכת הביטחון והדרג המדיני להתמודדות עם איום המנהרות צפוי להתפרסם בקרוב – ועל פי הערכות להיות חמור מאוד במסקנותיו. כך חשפה הבוקר תחנת השידור הצבאית גלי צה"ל.  לפי הפרסום התחקיר שנערך בצה"ל לאחר המבצע העלה גם הוא שורה של ליקויים ותקלות בהיערכות הצבא.
על פי הפרסום ביצעה את התחקיר וועדת בדיקה המונה יותר מ-30 קצינים ומומחים ובראשה עומד האלוף יוסי בכר. מדובר בתחקיר נרחב בו תוחקרו כל מפקדי הכוחות שהשתתף במבצע וכל קצין מילא שאלון. התחקיר העלה שורה של כשלים במוכנות צה"ל, ברמות השונות – כשלים שפגעו במוכנות של הכוחות במהלך מבצע צוק איתן, בכל מה שקשור להתמודדות עם המנהרות.
על פי גלי צה"ל נכתב בסיכום  כי "ערב המבצע היו המנהרות ההתקפיות עבור רוב מפקדי הכוחות המתמרנים בחזקת נעלם. הייתה הכרה של האיום, אך עוצמתו וממדיו לא נתפסו".
למעשה, מעלה התחקיר כי החטיבות לא הוכנו לטפל במנהרות תוך כדי תמרון התקפי, בטח לא בסדרי גודל כפי שראינו בצוק איתן. עם זאת התחקיר, שנחשף לראשונה הבוקר מסווג בחלקו לציבור.

מבקר המדינה: "המנהרות ההתקפיות היו בחזקת נעלם"
מבקר המדינה: "המנהרות ההתקפיות היו בחזקת נעלם" (צילום: דובר צה"ל)

הוועדה מצאה קשר בין מוכנות לקויה לקראת המבצע לעובדה כי  "מערכי הפיקוד והשליטה של האויב והמערך הרקטי שלו פעלו ברצף עד ליום האחרון. מספר הנפגעים בעיקר בקרב חמאס היה נמוך ביחס לעוצמת האש שהופעלה". התחקיר, כך נטען, קובע כי תכנון הפקודות המבצעיות שלקו בחסר השפיעו על הדרך בה צה"ל בנה את  היחידות ללחימה. ללא תיאום נפגעה הכשירות, המוכנות ויכולת הלחימה של צבא היבשה להתמודד עם האיום. מסקנה נוספת של הדו"ח היא, כך על פי הפרסום,  שההכנות של צה"ל להתמודדות עם האיום בהיקפים גדולים, היו לקויות וגרמו למבוכה בזמן אמת. הכוחות המתמרנים יצאו למשימה זרה להם שחרגה מתכנון אופרטיבי מקורי.

דובר צה"ל מסר בתגובה: "כלל לקחי הוועדה הובאו לידי ביטוי בתוכניות העבודה של צה"ל בכלל ושל פיקוד הדרום וזרוע היבשה בפרט.  עד כה מומשו מרבית הלקחים.

"נושא ההתמודדות עם התווך התת קרקעי נמצא כיום בראש סדר העדיפויות ומושקעים מאמצים רבים הן בבניין הכוח, הן בתוכניות המבצעיות והן בפעולות בשטח כדי לספק מענה מיטבי לאיום".

ח"כ האלוף במיל' איל בן ראובן (מחנ"צ) הגיב בטוויטר על החשיפה וצייץ: "דוח צה"ל על כישלון ההכנה לאיום המנהרות הוא דוח אמיץ של ארגון לומד.  חשוב שצה"ל היום מוכן יותר למערכה הבאה. גם לדרג המדיני יש מה ללמוד".
ח"כ עופר שלח (יש עתיד) הגיב ואמר כי  מסקנות התחקיר אינן מפתיעות: "כבר יותר משנה וחצי שאני אומר, בעל פה ובכתב, את מה שהיה ברור כבר בתום המבצע: ישראל וצבאה הגיעו למלחמה ידועה מראש, שלא הייתה בה שום הפתעה, לא מוכנים לחלוטין: ללא מטרת מלחמה, ללא תכנית פעולה, ללא כוחות שהוכשרו למשימה ותורת לחימה ראויה ואמצעים מתאימים. שום ציטוט מקרי מפרוטוקול של קבינט שבו ראש הממשלה אמר ״מינהרות״, כפי שנתניהו עושה בהופעותיו לעיתונאים, לא ישנה את העובדה הזו, שתחזור ותיחשף גם בדו״ח מבקר המדינה".
שלח תוקף את ראש הממשלה ואומר כי לעומת הרמטכ"ל גדי אייזנקוט וקצינים כמו אלוף יוסי בכר, החתום על התחקיר, שלוקחים אחריות ופועלים לתיקון המצב , נתניהו "מנסה לערפל את העובדות, לא מתקן את דרכי עבודת הקבינט, לא משנה דבר בדרך הקלוקלת שבה הוא עוסק בדבר הכי מהותי בחיינו: ביטחון ישראל… אם ניתן לטיוח של נתניהו לעבור, גם אנחנו אחראים למחדל הבא", מתריע שלח.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן