Skip to content

על פמיניזם ושיקול דעת

אם נשות קריירה חזקות ומצליחות זקוקות לבכיינות לאחר מעשה, גם כשמדובר בהטרדה אזי אולי באמת הן ראויות לכינוי המין החלש? אישית כמעט כל אישה שאני מכיר היתה מסיימת את האירוע ב"פליק" רצחני למרכז הלחי של ארי שביט ולא פליק פלאק בעיתונות וברשתות החברתיות.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בצרפתית אישה יכולה מהיות מדמואזל או מאדאם, כל אישה בלי יוצא מהכלל ביום בו תקרא מאדאם בפעם הראשונה תיפגע עמוקות, למרות שמדובר בקידומת של כבוד (גברת). העלבון נובע מהתחושה שהנה היא הגיעה לגיל שבו היא נחשבת "גברת" וכל פעם שאישה תקרא מדמואזל למרות גילה, יעלוץ ליבה. באנגלית הכינוי GIRLS לנשים רק יעשה להן טוב על הנשמה. וכן הלאה…

אישה - צילום: עמית מנדלזון

בעברית זה אחרת…

לפני כשבועיים עברתי מתקפה חזיתית פמיניסטית בגלל בדיחה שקבוצה קטנטונת (5 נשים מתוך מאות) של פמיניסטיות מצאה פוגענית וסקסיסטית. יתכן, הרי בסך הכל גם הומור זה עניין של טעם. אבל אחת הנשים טענה בפני שהמילה "בנות" פוגעת בנשים "שכן היא מקטינה אותן" .

בטרם אמשיך אני חייב לציין שעבורי נשים הם המין המוצלח יותר בהרבה מאוד תחומים והמושג "המין החלש" איננו מתייחס אלא לדבר פרט לכוח פיזי ויוכיחו עשרות הרהיטים, החבילות והארגזים שגררתי או סחבתי על גבי בימי חיי עבור נשים. ואין אישה עלי אדמות שתוכל לטעון שנהגתי בה בזלזול.

בשבוע שעבר נפל ארי שביט אל תוך החור השחור הזה שנקרא פמיניזם. קראתי בעיון את פרטי התלונות שהועלו נגדו וכמו נשים לא מעטות אני, גבר, חושב שלא היה שם כלום חוץ מחיזור מגושם של פלגמט פיזית ומילולית. כן כמובן שניתן לקרוא לזה הטרדה, אבל לא הטרדה שאי אפשר לסיים בסטירה מצלצלת בנוכחות קהל. סטירה שגם ארי שביט היה מבין.

אם נשות קריירה חזקות ומצליחות זקוקות לבכיינות לאחר מעשה, גם כשמדובר בהטרדה אזי אולי באמת הן ראויות לכינוי המין החלש? אישית כמעט כל אישה שאני מכיר היתה מסיימת את האירוע ב"פליק" רצחני למרכז הלחי של ארי שביט ולא פליק פלאק בעיתונות וברשתות החברתיות.

לעניות דעתי, פמיניסטיות מטעם עצמן גורמות יותר נזק מתועלת לנשים, והצליבה של ארי שביט לא הועילה לאף אחד בטח לא למתלוננת. היא גם לא הגבירה את המודעות אצל איש, אלא יצרה תיעוב גם בקרב נשים כנגד לוחמת הגרילה המכוערת הזו.

אף אחד לא אמר מילה על הגברת שרון פרי למשל, זו שמישהו גנב לה את הטלפון והפיץ את תמונת העירום שהיא צילמה. ומאז היא סלבריטי. והעיתון הפוץ (לא שגיאה) ביותר במדינה מבצע פולואפ לאירוע "חשפו את מערומי, לא אסלח" ומיד אחרי כן "כיצד נלכד גנב הטלפון של שרון פרי" – מצטער אבל שרון פרי היא דוגמא למישהי שבמקום לנצל את כישוריה ניצלה את חמוקיה. אבל האם שמעתי פמיניסטית מקיאה על דפיו של ידיעות אחרונות? לא, כי רק גברים הם האויב.

כמעט כל שיח ציבורי העוסק בגברים ונשים מגיע למלכוד בגלל עודף טסטסטרון (כן האלימות המילולית של רבות מהן מזכירה את האלימות הפיזית של גברים) הזורם בדמן של פמיניסטיות רבות. המלחמה נכונה אבל הקרבות, לא תמיד לעניין.

המאבק בזנות למשל היה מוצדק אם היתה מביאה פתרון כוללני. איסור גורף על זנות לא רק שאפילו למלחמה בתחנות רוח יש יותר סיכוי, היא גם לא עונה לכל המצבים ויוצרת הכללה די מזעזעת המאגדת את כל העוסקות בזנות, רק כי הן נשים. אבל כמובן שאיננה כוללת את הבחורים הצעירים המוכרים את גופם וסובלים מהתעללות (הם גברים) או הטרנסים למיניהם (גם הם או גברים או חצי גברים או שהיו גברים)..

גם המתקפה על כל בדיחה בטענה של "סקסיזם" חונקת כל טיפה של חוש הומור, אבל לא שמעתי אישה שמוחה על בדיחות סקסיסטיות העוסקות בגברים. וכל אישה מכירה כמה כאלו ומשתמשת בהן לעיתים קרובות.

פמיניזם צריך לעסוק בשוויון בין נשים וגברים, פמיניזם צריך לתת לנשים במות החסומות בפניהן, פמיניזם צריך להילחם בהדרת נשים, פמיניזם צריך להתמודד עם מעמד האישה בדתות השונות אבל זה קשה מדי, הרבה יותר קל לצלוב (תסלחו לי על הביטוי) שמוק כמו ארי שביט שכל חטאו הוא חוסר יכולת משווע לחזר אחר אישה.

באותה נשימה אני מעריץ את אותן נשים שקמו ויצאו לקרב קשה בהרבה, מול יצחק לאור, מאבק קשה בהרבה מול אדם מורכב ומתוחכם יותר שההאשמות כנגדו נכנסות לקטגוריה של אונס. הללו ראויות לתלות את קרקפתו של לאור על חגורתן, את צליבתו ארי שביט לעומת זאת ייצג סתם אבר מין מצומק.

ונחזור לבדיחה ולבנות. מתקפה רבתי על כל משפט שמישהי עלולה להיפגע ממנו, איננו פתרון, גם לתקינות פוליטית יש גבול ובשלב כלשהו זה פשוט סתימת פיות. אז יתכן שמישהי נפגע מבדיחה שהופצה על הרשת או שמצאה אותה חסרת טעם. כמו שכבר אמרתי גם הומור הוא עניין של טעם. אבל, לא כדאי לחשוב פעמיים בטרם תדברו בשם 51 אחוז מהאוכלוסיה? בעיקר כשלא ממש צריך לעשות מחקר שווקים מסיבי? האם לא עלה בדעתכן, שצליבה ברוטלית של גברים לא תשיג שום דבר מועיל רק תקצין את המלחמה התמידית בין המינים?

האינטרנט והרשתות החברתיות נתנו לכל בר בי רב במה, וכל אחד מנצל אותה לצרכיו הוא. וזה לגיטימי. אבל במצבים רבים, עודף פמיניזם הוא בסך הכל שנאת גברים ואיננו טוב יותר ממיזוגניה ושוביניזם גברי. והכי חשוב גורם נזק בלתי הפיך למטרה של הפמיניזם.

אנא מכן בנות המין המוצלח יותר. תחשבו פעמיים בטרם תבצעו סקילה פומבית בכל מי שפלט מילה לא נכונה ונולד עם ציוד שונה משלכן. במאבק הזה חלש או חזק אינם רלוונטיים, חכם וטיפש דוקא כן, ולפעמים… סייג לחכמה שתיקה.

3 Comments

  1. גורן
    4 בנובמבר 2016 @ 19:00

    עמית הפעם אני מסכים אתך קורה

    • גורן
      4 בנובמבר 2016 @ 19:09

      בהמשך הכי מעצבן שבחורה שהייתה אתך בקשר והקשר בסוף לא צלח מסיבה כל שהיא היא נזכרת לפתע אחרי שניים שנגעת בישבנה שהטרדת אותה מינית כאשר אתה כבר נשוי ויש לך משפחה ואתה לא מטרידן סדרתית ואז בסיוע ארגוני נשיים אתה נהפך למפלצת קח מקרה של השר רחבעם זאבי ואני לא נכנס לדעות הפוליטיות שלו שאני לא בדיוק תמכתי בהם הוא בקבר והינה נזכרים שלפני שלושים שנה הטריד נשיים האם זו הדרך האדם לא יכול להגיב להגן על עצמו המצב הוא כזה שאתה לא יכול לספר בדיחה כמו שאתה כותב גם אם תיתן קומפלימנט לאישה אתה עלול להסתבך בקיצור טרור [ ואני נגד הטרדה או פגיעה מינית בנשיים]

  2. גידי
    2 בנובמבר 2016 @ 14:45

    עמית אהבתי את דברייך ,ניסיונך עם סגנון הכתיבה הישיר קלע לדעת רבים , רובם יפחדו להגיב מדאגה לא לצאת טוב. מזה זמן "שדולת הנשים" בהם חברי וחברות כנסת כשלי יחימוביץ ,התקשורת ,עיתונאיות וסתם בעלות טור כזה או אחר עטות על כל אירוע כזה וחוגגות על הדם. מטרתם הון פוליטי ולא דאגה לנפגעות או לשוויון בין המינים. רוב המקרים הם כדברייך "חיזור מגושם של פלגמט פיזית ומילולית " ! …כל המוסיף צריך לעבור לרף הפלילי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן